زنجان پیشگام در توسعه زراعت چوب

زنجان پیشگام در توسعه زراعت چوب

http://www.bananews.ir/مدیر‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان توسعه زراعت چوب را یکی از برنامه‌های منابع طبیعی استان عنوان کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس بهمن اسکندری با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: این اداره کل آمادگی دارد، به تناسب تعداد متقاضی نهال رایگان در اختیار آنها قرار دهد و حتی برای کشت و نگهداری آنها را برای دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی کند.وی حمایت‌های تشویقی اداره کل از باغداران و کشاورزان علاقه‌مند به کشت این گونه‌ها را ضروری دانست و یادآور شد: این امر علاوه بر توسعه فضای سبز استان موجب اشتغالزایی و سودآوری تولیدکنندگان خواهد شد.

اسکندری توسعه و ترغیب به کشت گونه درختی اُرس در منطقه طارم و ماهنشان را از دستاوردهای دولت نهم و دهم در بخش درختکاری اعلام کرد و گفت: ما بعد از استان خراسان رضوی دومین استان کشور هستیم که به تکنولوژی تولید نهال از بذر دست یافته‌ایم. وی با اعلام اینکه کاشت این گونه درختی نزدیک به ۳ سال در استان اجرا می‌شود، تصریح کرد: در صورت حمایت از این طرح، منابع طبیعی استان این آمادگی را دارد که بخشی از ارتفاعات طارم به ظرفیت ۲۰ هزار هکتار را به توسعه جنگل‌های طبیعی اختصاص دهد.

استعداد یابی اراضی

وی در ادامه اجرای طرح پارک‌های آبخیز شهری و توسعه جنگل‌های دست کاشت و گونه‌های جنگلی را نقطه عطفی در فعالیت‌های این اداره کل در دولت نهم و دهم اعلام کرد و گفت: استعدادیابی و شناسایی اراضی قبل از دولت نهم و دهم ۴ هزار هکتار اراضی ملی در استان بوده است که اکنون این میزان به ۳۰ هزار هکتار افزایش یافته است. البته در ۵ ماه ابتدایی سال جاری با توجه به توسعه بخش کشاورزی در استان بیشترین سهم به این بخش تخصیص یافته است. اسکندری با اعلام اینکه اجرای طرح‌های پخش سیلاب تا قبل از دولت نهم و دهم ۱۳ هزار و ۲۱۶ هکتار بوده است، ادامه داد: این میزان اکنون به مرز ۲۲ هزار هکتار افزایش یافته است و تا حدودی توانسته‌ایم، با اجرای این طرح‌ها از میزان خسارت‌های ناشی از وقوع سیلاب‌ها جلوگیری کنیم.

وی اجرای کمربند حفاظتی را از طرح‌های مهم دولت نهم و دهم در بخش منابع طبیعی عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح مهم حریم بین اراضی زراعی و ملی دولت و مردم تفکیک می‌شود که به این منظور تاکنون بیش از ۵۲ کیلومتر از این طرح اجرا شده است.

صدور سند مالکیت

برای ۷۰۴ هزار هکتار

در طول دولت نهم و دهم سند مالکیت برای ۷۰۴ هزار هکتاراز اراضی صادر شده است که تا قبل از آن این میزان ۳۶۱ هزار هکتار بوده است. اسکندری در این باره افزود: بیش از ۹۵ درصد سند عرصه‌ها اخذ شده است که با رفع اختلافات با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان موانع موجود برطرف شده است.

تخصیص اعتبار ویژه

سیل اخیر ماهنشان توجه مسوولان استانی را به امر پیشگیری قبل از درمان معطوف ساخته است. در این رابطه اجرای طرح‌های آبخیزداری و دیواره‌های حفاظتی می‌تواند، حائز اهمیت باشد. او توجه ویژه مسوولان بالاخص شخص استاندار به اجرای طرح‌های آبخیزداری را مهم عنوان کرد و گفت: قرار است از محل ستاد حوادث غیر مترقبه استان ۶/۱ میلیارد تومان به این بخش تخصیص یابد. البته میزان اعتبارات استانی این بخش نسبت به سال قبل به ۲ برابر افزایش یافته است و تکمیل طرح‌های نیمه تمام را در دستور کار قرار دادیم. اسکندری نیم نگاهی به سیل اخیر در شهرستان ماهنشان و طارم انداخت و اظهار کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته مسوولان استانی قول مساعد برای تخصیص اعتبارات ویژه به این بخش را داده‌اند که امیدواریم عملیات اجرایی طرح‌های آبخیزداری در نقاط حادثه‌خیز هر‌چه سریع‌تر پایان یابد.

 

 

    نظرات