تبدیل بزرگراه به پیاده‌راه سبز مرتفع در توکیو

تبدیل بزرگراه به پیاده‌راه سبز مرتفع در توکیو

شهریار تبریز/رضا ‌عالش‌زاده: در واقع همین رویکردهای نو تغییرات شگرفی در سیاست‌گذاری و الگوهای رفتاری شهرها به جای گذاشته‌اند. توکیو همواره یکی از پیش قراولان هر گونه تغییر مدرن شهری در جهان است.

تبدیل بزرگراه شیمباشی-کیوباشی به کریدور مرتفع توکیو بخشی از برنامه کلان این شهر ژاپنی برای ایجاد فضاهای بیشتر مردم‌محور است. بر اساس این برنامه، شهرداری توکیو بخش طولانی از این بزرگراه را به یک مسیر سبز و مرتفع تبدیل می‌کند تا عابران پیاده بتوانند به روشی کاملاً جدید از مرکز توکیو لذت ببرند.

ساخت‌وساز این پیاده‌راه در اواسط دهه حاضر آغاز می‌شود و تزمان لازم برای تکمیل کل بخش ۱۵ سال تعیین شده است، اما برخی از بخش‌ها در اسرع وقت از طریق یک برنامه تغییر و نگهداری مرحله‌ای به روی عموم باز خواهند شد.

مدیریت شهری توکیو توسعه شهری پیاده‌محور را با تمرکز بر ایجاد فضاهایی با محوریت مردم که به راحتی با پای پیاده از آن لذت می‌برند و به طور منظم از آن‌ها استفاده کنند، ترویج می‌کند. تبدیل بزرگراه توکیو  به کریدور آسمان توکیو یک عنصر کلیدی در این امر است و شریان ترافیکی را که از قلب شهر عبور می‌کند به یک راهرو هوایی مناسب برای عابران پیاده پر از فضای سبز تبدیل می‌کند.

اینمسیر دو کیلومتری از شیمباشی تا کیوباشی در طول سال‌ها نقش‌های بسیاری را ایفا و همواره به عنوان نوعی زیرساخت اجتماعی عمل کرده است. این بزرگراه تا اوایل قرن بیستم به عنوان یک راه ترانزیت برای قایق ها عمل بود، در حالی که در دوران پس از جنگ از ترافیک جاده پشتیبانی می‌کرد، اما در توکیو قرن بیست و یکم، به یک مسیر پیوند سبز تبدیل خواهد شد که چندین منطقه شهر را به هم متصل می کند.

انحراف ترافیک جاده‌ای حاصل از این طرح فرصتی منحصر به فرد برای احیای شهری ایجاد می‌کند و عابران پیاده را قادر می‌سازد تا از مرکز توکیو به شیوه‌ای جدید لذت ببرند که در خور یک کلان شهر پایدار قرن بیست و یکم است. توکیو با این طرح به دنبال ایجاد فضایی برای عابران پیاده و افزایش جذابیت خود برای بازدیدکنندگان از سراسر جهان است. این پروژه بر سه اصل استوار است:

تغییر از حالت خودرو محوری به مردم محوری – با ایجاد یک شبکه عابر پیاده باز

همزیستی مردم با طبیعت - با ایجاد زیرساخت های سبز به عنوان نمادی از شهر توسعه یافته

تاکید بر ارزش‌ها و زیبایی‌های منطقه‌ای - با ایجاد مناطق تفریحی باز برای ارتقاء جوامع.

این پیاده راه مرتفع و طولانی به عموم مردم این فرصت را می‌دهد تا در حین استراحت، بازی، خوردن و نوشیدن بتوانند در امتداد بزرگراه دو کیلومتری شیمباشی به کیوباشی قدم بزنند و از منظره شهر لذت ببرند.

_______________________

منبع:

https://www.smartcitiesworld.net/pedestrianisation/tokyo-to-convert-expressway-into-elevated-green-walkway-10057

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات