مدیریت بهینه سیستم اشتراک خودرو در شهر نانت فرانسه

مدیریت بهینه سیستم اشتراک خودرو در شهر نانت فرانسه

شهریار تبریز/آذر کریم‌زاده: سازمان حمل و نقل کلانشهر نانت با همکاری استارت آپ "کلاکسیت" که رهبر فرانسوی سرویس اشتراک خودرو در مسیر خانه تاکار بود، یک سرویس خودروی اشتراکی شهری بنام "Covoit’Tan " را راه‌اندازی کرده است که در فرانسه منحصر به فرد است و راه را برای یکپارچه‌سازی کامل و سراسری حمل و نقل اشتراکی با وسایل حمل و نقل عمومی هموار می‌کند. با استفاده ازسرویس "Covoit’Tan"، ساکنان نانت می‌توانند با کارت ترانسپورت که به آنها اجازه می‌دهد اتوبوس و تراموا را سوار شوند، از خودروهای اشتراکی نیز استفاده کنند. در حال حاضر حدود ۱۵۰ هزار نفر از ساکنان این شهر از این پروژه استقبال کرده اند.

این سرویس جدید مکمل دو پیشنهاد موجود در شهر نانت بوده و آزمایشات دیگری را دنبال خواهد کرد، به ویژه مطالعه برای ایجاد خطوط اختصاص داده شده برای خودروی اشتراکی در محورهای اصلی که به کلان شهر منتهی شود. شهردار نانت که برای مدت طولانی در پی کاهش استفاده از خودرو در شهر بوده است، بر این باور است که بتواند استفاده متفاوتی از خودروهای شخصی ارائه کند.

توسعه استفاده از خودروهای اشتراکی

چهار اهرمی که شهردار کلانشهر نانت جهت توضیح سیاست جابجایی‌های شهری که توسط متروپلیس برای چندین سال اجرا شده را مطرح می‌کند شامل "سلامتی، محیط زیست، قدرت خرید و پیوندهای اجتماعی" است. نانت که مدت‌ها به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای فرانسه از نظر دوچرخه‌سواری، انتخاب پایتخت سبز اروپا در سال ۲۰۱۳، مجهز به شبکه حمل‌ونقل مبتکرانه که ترکیبی از شاتل‌های رودخانه‌ای هیدروژنی و اتوبوس‌های برقی است، شناخته می‌شود، اکنون با تبدیل شدن به اولین کلان‌شهر فرانسوی که استفاده از خودروهای اشتراکی در حمل و نقل عمومی خود را توسعه داده، پیشتر رفته است.

طبق نظر شهردار نانت، امروزه از هر چهار خودرو تنها یک خودرو مشترک است و اگر هر راننده یک نفر بیشتر را سوار وسیله نقلیه خود کند، ترافیک تا ۴۰ درصد کاهش می‌یابد. خودروهای کمتر به معنای آلودگی کمتر و افزایش سلامتی ساکنان است. و برای این کار، کلان شهر با هدف بهینه‌سازی شبکه حمل و نقل خود بر روی خودروی اشتراکی متمرکز شده است.

یکی از ویژگی های پروژه ارائه شده توسط شهر نانت، ادغام حمل و نقل خودروی اشتراکی در راستای حمل و نقل عمومی است. به محض دریافت کارت حمل و نقل، می‌توانید مانند اتوبوس هر روز به صورت رایگان از خودروی اشتراکی استفاده کنید. در واقع، اشتراک خودرو در تقابل با حمل‌ونقل عمومی نیست، همه وسایط نقلیه مکمل یکدیگر هستند.

سومین خدمت خودروی اشتراکی برای کلان شهر نانت

Ouestgo.fr یک سرویس اشتراک خودرو است که توسط کلان شهر نانت و ۶ انجمن دیگر در غرب این شهر راه اندازی شد. هدف این پلتفرم عمومی، رایگان و اشتراکی بهبود سفرهای خانه- محل کار و تردد در مناطق نزدیک به نانت است. در حال حاضر ۴۹۰۰۰ کاربر ثبت شده دارد. نسخه دوم این پلتفرم نیز با اپلیکیشن موبایلی که برنامه ریزی شده است، تا پایان سال راه اندازی خواهد شد. در کنار این خدمات، در بخش‌های هم‌جوار با شهر نانت، سرویسی به نام CocliquO - وجود دارد که امکان تردد رایگان در در داخل این منطقه را فراهم می‌کند. این سرویس که توسط یک گروه شهروندی راه اندازی شده است، اکنون با مشارکت این کلانشهر مدیریت می‌شود و احتمال می‌رود که در آینده‌ای نزدیک در مناطق دیگر هم گسترش یابد. در حال حاضر، کلانشهر نانت با سرویس خوردوی اشتراکی "Covoit’Tan "، سومین جایگزین از لحاظ اشتراک خودرو بوده و خود را به عنوان یک شهر آینده نگر در این موضوع معرفی می‌کند. طرح خودروی اشتراکی شهر، حاکی از آن است که منطقه به طور جدی این روند را از نظر تحرک پایدار در نظر گرفته است و سرمایه گذاری در زیرساخت ها را نیز در بر می‌گیرد.

کلان‌شهر نانت، شهری بدون خودرو؟

بدیهی است که ایده شهر بدون خودرو با سیاست‌های جابجایی و تحرکی که از سال‌ها پیش توسط کلان‌شهر اجرا می‌شود، دور از انتظار نیست. طرح تحرک شهری این کلان‌شهر که در سال ۲۰۱۸ به تصویب رسیده است، همچنین در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ درصد تردد خودروی تک سرنشین را از ۴۳ درصد به ۲۳ درصد کاهش دهد. برای این کار، شهر برای کاهش استفاده از خودروهای شخصی به توسعه سرویس خودروهای اشتراکی سرمایه گذاری می‌کند.

این شهر علاوه بر شاتل های رودخانه‌ای، در شبکه حمل و نقل عمومی خود نیز سرمایه گذاری می‌کند. ۳ خط تراموا جدید و همچنین "مسیرهای اتوبوس رانی" جدید نیز راه اندازی خواهد شد. در سال های اخیر، این شهر همچنین ۱۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری را توسعه داده است و قصد دارد تا چند سال آینده، بیشتر در این پروژه سرمایه‌گذاری نماید. بدیهی است که کلان شهر نانت هنوز به پای شهر پونتودرا در کاهش خودروهای شخصی نرسیده است و پروژه های خاصی هنوز نیاز به ارتقاء دارند.

در هر صورت کلان‌شهر نانت در نظر دارد خودروی اشتراکی را به یک وسیله حمل و نقل واقعی تبدیل کند چرا که یک اهرم اساسی در مواجهه با چالش‌های بهره‌وری انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بوده و به موازات آن فرصتی برای بهبود کیفیت زندگی و پاسخگویی به چالش‌های تحرک روزمره خواهد بود.

______________________

ترجمه:

https://leshorizons.net/nantes-mise-covoiturage/

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات