تجلی توانمندی‌های صادراتی آذربایجان‌شرقی در اکسپو ۲۰۲۴

تجلی توانمندی‌های صادراتی آذربایجان‌شرقی در اکسپو ۲۰۲۴

به گزارش شهریار به نقل از ایرنا، این نمایشگاه از سوی سازمان توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با معرفی محصولات و دستاوردها در حوزه‌های مختلف صنعتی و کشاورزی در هفت گروه کالایی از جمله صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات، صنعت، فرش و صنایع‌دستی و گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، محصولات شیمیایی، آرایشی و بهداشتی، صنعت ساحتمان و خدمات فنی- مهندسی و پتروشیمی با حضور بیش از ۲ هزار و ۲۳۰ بازرگان، سرمایه‌گذار و تاجر خارجی از ۸۸ کشور جهان برگزار شد.

آذربایجان شرقی با معرفی زنجیره های صنایع معدنی، صنایع خودرویی، چرم و کیف و کفش، صنایع غذایی، صنایع دستی و فرش در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ حضور یافت.

تفاهم نامه همکاری مشترک آذربایجان شرقی و سوریه

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به توانمندی های استان در حوزه تولید لوازم یدکی و قطعات خودرو گفت: بر اساس تفاهمنامه ای که با سوریه در اکسپو ۲۰۲۴ امضا شد، مقرر شد توجه ویژه ای به این موضوع شود تا بتوانیم سرمایه گذاری های مشترکی در این عرصه داشته باشیم.

مالک رحمتی با اشاره به اینکه صنایع غذایی و صادرات آن از آذربایجان شرقی به کشور سوریه از دیگر محورهای مهم این تفاهم نامه بود، خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی یکی از استان های صنعتی کشور و در بسیاری از موارد دارای رتبه اول است.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی با هشت میلیارد تن، بیشترین ذخیره معدنی کشور را دارد، افزود: یکی از زنجیره های ارزش راهبردی برای آذربایجان شرقی، رنجیره ارزش صنایع معدنی است و در تولید کنسانتره و مس کاتدی در حال انجام طرح های عملیاتی هستیم.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین به توانمندی های بالای استان در حوزه گردشگری نیز اشاره کرد و افزود: این استان ظرفیت های بالایی در گردشگری تاریخی و طبیعی دارد که می تواند برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی دارای جذابیت باشد و این ظرفیت ها در نمایشگاه اکسپو به سرمایه گذاران عرضه شد.

وی با اشاره به اینکه اکسپو ۲۰۲۴ با حمایت وزارت کشور برگزار شد، گفت: برگزاری چنین نمایشگاه هایی، فرصت استثنایی برای معرفی ظرفیت های کشور برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی علاقه مند به سرمایه گذاری در کشورمان، فراهم می کند تا بتوانند با این استعدادها آشنا شوند.

رحمتی بیان کرد: امیدواریم با حمایت و پشتیبانی های دولت به ویژه وزارت کشور و استانداران، شاهد رشد و تحول در همه استان ها باشیم.

رحمتی تاکید کرد: مهم ترین وجه تمایز نمایشگاه اکسپو با سایر نمایشگاه ها، تمرکز بر زنجیره های ارزش است که می تواند بهره وری را در صنایع ما بالا ببرد.

قرارداد همکاری با سرمایه گذار کشور ترکیه برای تولید جک تریلی دیگر تفاهمنامه ای بود که با حضور استاندار آذربایجان شرقی در این نمایشگاه به امضا رسید.

تفاهم‌نامه همکاری برای تولید اکسل خودرو بین کارخانه محورسازان نورمک از استان آذربایجان شرقی با یک شرکت از کشور ترکیه در منطقه آزاد ارس برگزار شد.

از سوی دیگر تفاهم‌نامه ایجاد شهرک صنعتی ویژه شیشه استان آذربایجان‌شرقی هم در روز دوشنبه در ایران اکسپو ۲۰۲۴ امضا شد.

تمایل تجار قزاقستان برای همکاری با آذربایجان شرقی

هیات تجاری کشور قزاقستان در نخستین روز از نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ در غرفه آذربایجان شرقی حضور یافت.

این دیدار که با هدف بررسی فرصت‌های همکاری و آغاز صادرات به بازار قزاقستان انجام شد، فرصتی برای مذاکره و تبادل نظر بین مدیران این شرکت‌ها و نمایندگان قزاقستانی فراهم آورد.

دو طرف در خصوص افزایش همکاری‌های تجاری و فنی بحث و تبادل نظر کردند و توافق شد که هیات قزاقستانی ضمن بازدید از کارخانه صنایع غذایی، شرایط تولید و استانداردهای کیفیتی محصولات را از نزدیک بررسی کند.

این بازدید نشان دهنده تمایل دو طرف برای گسترش همکاری‌ها و افزایش حجم تجارت بود و می‌تواند به عنوان یک گام مثبت در جهت افزایش صادرات و تقویت تجارت بین‌المللی ارزیابی شود.

حضور رئیس اتاق بازرگانی بین‌المللی Horgos چین در غرفه استان آذربایجان شرقی

رئیس اتاق بازرگانی بین‌المللی Horgos به همراه هیئت تجاری، با حضور در غرفه آذربایجان شرقی در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با اشاره به ظرفیت‌های برجسته این منطقه، بر پتانسیل‌های حمل ونقل باری بین‌المللی و همچنین منطقه ویژه تولیدی تاکید کرد.

ما فامینگَ ، همچنین به ظرفیت‌های ویژه کشور چین در زمینه تجارت الکترونیک و مبادلات آنلاین اشاره کرد و از توسعه مراکز تجاری دیجیتال در سراسر کشور چین خبر داد.

وی همچنین در این دیدار از توسعه تجارت دیجیتال جهانی فضایی به مساحت ۴۰ هزار متر مربع در استان هورگوس برای معرفی محصولات دارای ارزش افزوده بالا و صادراتی کشورهای واقع در مسیر جاده تاریخی ابریشم خبرداد و افزود: هدف از این اقدام ایجاد یک پلتفرم مشترک؛ فراهم کردن تسهیلات لازم برای توسعه تجارت بین‌المللی و افزایش صادرات است.

رئیس اتاق بازرگانی بین المللی هورگوس چین همچنین تاکید کرد که قراردادهای بین‌المللی باید تحت نظارت تشکل های خصوصی به ویژه اتاق های بازرگانی منعقد شوند تا اطمینان حاصل شود که محصولات صادرشده مطابق با استانداردهای کیفی بین‌المللی هستند.

در این دیدار معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز از توسعه همکاری های دوجانبه مشترک استقبال کرد.

محمد کلامی در ارزیابی خود از برگزاری ششمین نمایشگاه ایران اکسپو گفت: برای اقتصادهای در حال توسعه، شناساندن فرصت‌ها، مزیت‌ها، جایگاه‌ها در بعد اقتصادی و حتی بعدهای اجتماعی و فرهنگی، یک امر اجتناب‌ناپذیر است.

وی با بیان اینکه باید گام‌های بلندی برداریم تا به آن نقطه آرمانی برسیم، گفت: برای اینکه نمایشگاه تبدیل به قطبی در منطقه شود و توجه‌ها را به خود جلب کند، باید تلاش بیشتری کنیم.
معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ۲ سال است که در نمایشگاه ایران اکسپو پاویونی هم برای استانداری‌ها و استان‌ها در نظر گرفته می‌شود تا بتوانند مزیت‌ها، داشته‌ها و فرصت‌های هر استان را به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی معرفی کنند، اظهار کرد: این فضا شرایطی را فراهم می‌کند تا واحدهای تولیدی و صنایع هر استان بتوانند وارد مبادلات بین‌المللی در حوزه صادرات شوند و تجار کشورمان به تجار کشورهای هدف لینک شوند.

در اکسپو ۲۰۲۴ هیئت‌های تجاری از کشورهای قزاقستان، کنیا، ترکیه، آذربایجان، روسیه، چین، گرجستان، عمان، کویت، عراق، افغانستان، پاکستان، سوریه، سنگاپور، صربستان و کوبا با فعالان اقتصادی استان آذربایجان‌شرقی دیدار کرده و مذاکرات تجاری انجام دادند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات