موسسه ملی اقیانوس‌شناسی به «تورین محاسباتی ملی» می‌پیوندد

موسسه ملی اقیانوس‌شناسی به «تورین محاسباتی ملی» می‌پیوندد

http://www.bananews.ir/رئیس مؤسسه ملی اقیانوس‎شناسی از پیوستن این موسسه به «تورین(گرید) محاسباتی ملی» خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر وحید چگینی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب گفت: مراسم پیوستن ایران به تورین محاسباتی ملی روز یک‎شنبه ۲۶شهریور جاری با حضور دکتر «اولیونین» مشاور دبیر اجرایی کمیسیون بین دولتی اقیانوس‎شناسی(IOC) یونسکو در محل مؤسسه ملّی اقیانوس‎شناسی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به وجود تورین محاسباتی ملی در کشور که حدود ۱۵ دانشگاه و موسسه پژوهشی کشور عضو آن هستند، گفت:‌ این مراکز علمی با پیوستن به این شبکه می‌توانند از توان محاسباتی ابررایانه‌های موجود در یکدیگر استفاده کنند. همچنین مراکز عضو تورین محاسباتی ملی می‌توانند از توان محاسباتی بالای دو ابررایانه‌ی موجود در دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و صنعتی اصفهان استفاده کنند.

چگینی افزود: به دلیل اینکه مدل‌های اقیانوس‌شناسی جزو مدل‌های وقت‌گیر برای رایانه‌ها محسوب می‌شود معمولا فعالیتهای مدل سازی برای اقیانوس شناسی مانند طراحی مدل‌های گردش آب، امواج، پدیده‌های دریایی نیازمند سرعت و توان محاسباتی بالایی است.

رییس موسسه‌ی ملی اقیانوس شناسی تصریح کرد: از این رو با اتصال به شبکه تورین محاسباتی ملی درصدد حل این مشکل هستیم تا بتوان به معنی واقعی وارد عرصه‌ی اقیانوس شناسی از جهت بحث‌های محاسباتی شد.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر با توجه به فعالیتهای موسسه ملی اقیانوس شناسی در ناوگان تحقیقاتی دریایی و ماموریت موسسه در ساخت شناور تحقیقاتی اقیانوس پیما نیازمند اتصال به تورین محاسباتی ملی است.

چگینی با اشاره به وجود توان محاسباتی محدود در این موسسه گفت: هدف از اتصال به تورین محاسباتی ملی استفاده از توان محاسباتی موسسات دیگر برای انجام مدل‌سازی‌های اقیانوس شناسی است . علاوه بر این سایر مراکز نیز می‌توانند از پتانسیل مراکز وابسته به موسسه ملی اقیانوس شناسی مانند مرکز ملی داده‌های اقیانوسی و مرکز ملی پیش‌بینی و هشدار مخاطرات دریایی استفاده کنند.

هدف از فناوری گرید، یکپارچه کردن منابع پردازشی شامل رایانه‌ها، داده‌های خام، آشکارسازها و دستگاه‌های آزمایشگاهی است که از طریق یک شبکه(مانند اینترنت) به همدیگر متصل شده اند؛ با فناوری گرید می‌توان منابع محاسباتی یک موسسه یا دانشگاه، دانشگاه‌ها یا موسسات یک کشور یا چندین موسسه بین المللی را که به ترتیب گرید محلی،گرید ملی و گرید جهانی نامیده می شوند یکپارچه کرد.

    نظرات