مسکن ویژه در کاهش رهن و اجاره موثر است اما در قیمت ملک خیر

مسکن ویژه در کاهش رهن و اجاره موثر است اما در قیمت ملک خیر

http://www.bananews.ir/عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران معتقد است مسکن ویژه تهران در کاهش قیمت زمین و ملک تاثیر ندارد و با توجه به صاحبخانه‌کردن بخشی از مستاجران می‌تواند قیمت رهن و اجاره را کاهش دهد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سعید آسویار در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اظهارات مسئولان مبنی بر کاهش قیمت مسکن در مناطقی که مسکن ویژه تهران در آن اجرا می‌شود، گفت: به چیزی به عنوان کاهش قیمت در پایتخت معتقد نیستم.

وی تاکید کرد: ساخت مسکن ویژه تهران در مناطقی از این شهر تنها به متعادل‌ساختن قیمت مسکن کمک کرده و از جهش قیمت زمین و مسکن جلوگیری می‌کند.

آسویار با بیان اصطلاحی رایج بین فعالان حوزه‌‌ مسکن که می‌گویند «قیمت روی فنر است»، یعنی با کوچک‌ترین اتفاقی بالا می‌رود، گفت: نزدیک‌شدن به انتخابات ریاست جمهوری، قرار‌داشتن در نیمه‌ دوم سال و قیمت دلار از عواملی هستند که می‌توانند باعث بالا‌رفتن مسکن شوند ضمن آنکه پس از آرام‌گرفتن قیمت دلار تازه عواقب آن در بخش مسکن هویدا می‌شود.

وی هم‌چنین اظهار کرد: در حال حاضر ملک‌های موجود که معامله می‌شوند با مصالحی ساخته شده‌اند که با قیمت گذشته تهیه شده است. به‌طور مثال میلگرد هر کیلو ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان بوده است، اما با افزایش قیمت مصالح ساختمان‌هایی که در حال حاضر ساخته می‌شوند در آینده با قیمتی بالاتر به فروش می‌رسند.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در پاسخ به پرسش که آیا هزینه‌ ۷۰۰ هزار تومان برای ساخت هر مترمربع از مسکن ویژه تهران در تهرانسر منطقی است یا خیر؟ گفت: مسکن ویژه در تهرانسر در کلاس ساخت‌وساز شهری است و با ساختمان‌های حاشیه‌ شهر و مجتمع‌هایی مثل مسکن مهر تفاوت دارد.

آسویار تاکید کرد: اگر سازندگان مسکن ویژه تهران بتوانند با متری ۷۰۰ هزار تومان این پروژه را بسازند با قیمت ساخت و هزینه‌های موجود سربه‌سر خواهد بود.

وی در مورد اقساط مسکن ویژه تهران نیز گفت: ۸۰ میلیون تومان با قیمت دلار فعلی ۳۳ هزار دلار می‌شود و با این پول در هیچ پایتختی در کشور‌های هم‌سطح ایران نمی‌توان مسکنی مناسب تهیه کرد.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان این‌که اقساط ۲۰ میلیون تومانی مربوط به قیمت زمین است و دولت بدون محاسبه‌ تورم آن را در اختیار انبوه‌ساز گذاشته است، گفت: در این طرح که نوعی اجاره به شرح تملیک است مردم با وزارت راه و شهرسازی در ساخت مسکن مشارکت کردند.

آسویار هم‌چنین ادامه داد: در مسکن ویژه مردم پول ساخت را می‌دهند، دولت سهم آورده‌اش را در دو سال می‌گیرد و انبوه‌ساز به عنوان کاتالیزور و پیوند‌دهنده‌ این دو عمل می‌کند بدون این‌که هزینه‌ای صرف کرده باشد و تنها به عنوان پیمانکار خواهد بود. در صورتی که در طرح مسکن مهر مشارکت برای ساخت بین بانک و وزارت راه انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: طرح مسکن ویژه تهران در صورت تثبیت‌شدن می‌تواند به عنوان الگویی مناسب توسط ارگان‌های دیگر استفاده شود به‌گونه‌ای که زمین‌هایی که در تهران دارند را برای ساخت مسکن با همین شیوه استفاده کنند.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران با توجه به اقساط ماهانه کمتر از یک میلیون تومان مسکن ویژه گفت: یک میلیون تومان در سال اول این ارزش را دارد و در سال‌های بعد با توجه به تورم ارزش خود را از دست می‌دهد و در سال‌های پایانی پرداخت هیچ‌گونه فشاری برای پرداخت به صاحبخانه وارد نمی‌کند.

آسویار با اشاره به صحبت‌هایی که درباره سوء‌استفاده احتمالی از مسکن ویژه وجود دارد، گفت: با توجه به شرایط گذاشته شده برای صاحبان خانه احتمال سوء‌استفاده برای هیچ قشری وجود ندارد، زیرا تنها صاحبان خانه هستند که می‌توانند از این مسکن استفاده کنند.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران خاطر نشان کرد: عده‌ای افراد در قشر متوسط جامعه در مقطعی به هر دلیل مسکن خود را فروختند و دیگر موفق به خرید خانه نشدند و در حال حاضر با رهن ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی در مناطق بالای شهر مستاجر هستند. این مردم می‌توانند با شرکت در طرح ویژه مسکن تهران صاحبخانه شوند.

وی تاکید کرد: با ورود مستاجران به این طرح که توان پرداخت اقساط مسکن ویژه تهران را دارند، می‌توان نتیجه گرفت که مسکن ویژه تهران در قیمت اجاره و رهن تاثیر‌گذار است و نه قیمت زمین و ملک.

    نظرات