وزير نيرو در نشست با انجمن توليدكنندگان فولاد تاكيد ...

به گزارش پایگاه خبری توانیر، علی اکبر محرابیان در نشستی با انجمن تولیدکنندگان فولاد که به منظور هماهنگی گذر از اوج بار تابستان در وزارت نیرو برگزار شد، با تاکید بر نقش بی بدیل صنایع فولادی در راهبرد توسعه صنعتی کشور اذعان داشت: توجه به صنعت فولاد توجه به کل صنعت، اقتصاد و اشتغال زایی در کشور است و ما از سودآوری متفاوت این صنعت مطلع و البته خوشحال هستیم و اعتقاد دارم صنعت فولاد و برخی از صنایع مشابه، مسیر صحیح اصلاحات ساختاری را طی کردند و برخی صنایع مانند نیروگاهها نیز باید همین مسیر را طی کنند.
وزیر نیرو، توسعه صنعت برق و مدیریت مصرف انرژی را دو محور اصلی فعالیتهای بخش برق  برشمرد و در تبیین اقدامات زیربنایی وزارت نیرو در توسعه نیروگاهها به اصلاحات اقتصادی و اصلاح قوانین و مقررات همچنین توجیه پذیری فعالیتها در فضای کاملا رقابتی طی ٢ سال اخیر اشاره کرد و افزود: در این فرایند، نیروگاهها به ٣ دسته تقسیم شد که هر کدام یک سوم کل مصرف انرژی را پوشش می دهد.
وی دسته اول را نیروگاههای دولتی عنوان کرد که با نرخ گذاری دولت، برق یارانه ای را مطابق قانون برای مشترکان خانگی (در سطح الگوی مصرف)، کشاورزی و افراد تحت پوشش کمیته امداد یا سازمان بهزیستی تامین می کند.
وزیر نیرو با تاکید بر نقش راهگشای ماده ٤ قانون مانع زدایی از صنعت برق، دومین بخش را نیروگاههای صنایع عنوان کرد که لازم است توسعه اصلاحات اقتصادی برای توجیه پذیری هر چه بیشتر سرمایه گذاری در این بخش انجام شود.
محرابیان یک سوم دیگر از کل مصرف انرژی برق کشور را به مشترکان خانگی با مصرف بیش از الگو مربوط دانست که به صورت پلکانی باید تا ٥ برابر هزینه تامین برق نیروگاهها را (بدون احتساب سوخت) بپردازند و این موضوع توجیه پذیری مناسبی را برای سرمایه گذاری در این بخش پدید آورده و برای مصارف خارج از الگو به شدت بازدارنده است.
وزیر نیرو پاداش صرفه جویی مصرف برق خانگی را به ٢ شیوه ذکر کرد و افزود: مشترکانی که مصرف خود را کاهش دهند قبض برقشان رایگان می شود و سال گذشته ٤٠ درصد مشترکان خانگی از پاداش صرفه جویی بهره مند شدند و امسال علاوه بر پاداش صرفه جویی، جوایز ارزنده ای در نظر گرفته شده که به زودی اطلاع رسانی می کنیم.
محرابیان انگیزه وزارت نیرو از اختصاص جوایز صرفه جویی به مشترکان خانگی را هدایت برق صرفه جویی شده به بخشهای مولد و افزایش رشد صنعتی کشور عنوان کرد و گفت: امسال کار سنگینی در این زمینه انجام شده و جوایز نفیس پرشماری در نظر گرفته شد تا مردم از هر قشری، انگیزه کافی برای صرفه جویی مصرف داشته باشند.
وی از پیش بینی برنامه های جدید در این بخش خبر داد که با همه گیر شدن کنتورهای هوشمند، عملیاتی می شود و مشترک خانگی را قادر می سازد به کمک نرم افزار کاربردی، بخشی از برق خود را نقدا به یک مصرف کننده صنعتی بفروشد.
محرابیان از نتایج برنامه هوشمندانه مدیریت مصرف وزارت نیرو را کاهش مصرف ٤٨ تراواتساعتی برق در سال ١٤٠٠ به ٤٦ تراواتساعت در سال ١٤٠٢ عنوان کرد که علاوه بر رفع خاموشیهای ١٤٠٠، برق صرفه جویی شده به بخش مولد هدایت و رشد ٢٥ درصدی مصرف برق صنایع و رونق تولید را رقم زد.
وزیر نیرو با اشاره به آمار کدال، بالاترین رشد صنایع بورسی کشور را به میزان ٦.٨ درصد مربوط به مرداد ١٤٠٢ (ایام پیک و مدیریت بار صنایع) و کمترین میزان رشد این بخش را ١١.٢- درصد و مربوط به آذر ماه (ایام کم باری شبکه) عنوان کرد.
وی با اشاره به موفقیت برنامه های مدیریت انرژی وزارت نیرو در رونق تولید افزود: آمار رسمی کدال نشان می دهد موجودی انبار سطح یک صنایع فولادی (از فولاد خام گرفته تا محصول نهایی) در پایان شهریور سال گذشته (پایان ایام پیک) به بیش از ١٦ میلیون تن به ارزش ٩ میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال ١٤٠١ که کمتر از ٨ میلیون تن بود، بیش از ٢ برابر افزایش یافته است.
محرابیان متوسط میلگرد عرضه شده توسط صنایع فولادی طی ٤ ماه خرداد تا شهریور ١٤٠٢ را ٨٠٠ هزار تن و متوسط فروش ماهانه آن را ٢٠٠ هزار تن عنوان کرد که نشان می دهد مشکلی در تامین برق صنایع فولادی وجود ندارد.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات