معماری پایدار و جایگزین‌هایی جذاب برای مصالح ساختمانی پلاستیکی

معماری پایدار و جایگزین‌هایی جذاب برای مصالح ساختمانی پلاستیکی

شهریار تبریز/رضا عالش‌زاده: تطبیق‌پذیری پلاستیک آن را برای کاربردهای مختلف مناسب کرده است و توسط مخترع آن - لئو باکلند - به عنوان "مواد هزار کاربرد" توصیف شده است. با این حال، وقتی صحبت از تاثیرات زیست‌محیطی آنها به میان می‌آید، به نگرانی بزرگی بدل می‌شود، چرا که آنقدر بادوام، سازگار و آسان برای تولید (۴۳۰ میلیون تن در سال) است که طبق داده‌های سازمان ملل، معادل ۲۰۰۰ کامیون زباله پر از زباله پلاستیک هر روز به اقیانوس‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها ریخته می شود.

در صنعت ساخت و ساز، پلاستیکی که در مواد، محصولات و سیستم‌های ساختمانی مختلف گنجانده شده است، به بحران زیست‌محیطی منجر می‌شود که به طور جدی بر سلامتی میلیون‌ها موجود زنده تاثیر می‌گذارد. در مواجهه با این مشکل، یک راه حل احتمالی اجتناب از استفاده از آن است. جست‌وجوی جایگزین‌های پلاستیک مسیری را به سوی آینده‌ای مشخص می‌کند که در آن معماری به تدریج خود را از این مواد آلاینده جدا می‌کند و راه‌حل‌های پایداری را ترویج می‌کند که وابستگی ما را به آن کاهش داده و به حفظ محیط‌زیست کمک می‌کند. البته دور شدن از پلاستیک کار ساده ای نیست که یک شبه اتفاق بیفتد. با این وجود، برخی جایگزین‌های امیدبخش برای آنها معرفی شده و به تدریج وارد صنعت ساخت و ساز شده‌اند.

کاشی‌های زیستی

جینجر کریگ، بنیانگذار StoneCycling شرکت فنی مهندسی استون سایکلینگ، با الهام از طبیعت  به ویژه اقیانوسی که در آن باکتری‌های درون صخره‌های مرجانی مدت‌هاست به طور پایدار سیمان طبیعی را بدون انتشار کربن تولید می‌کنند، شروع به تحقیق در مورد جایگزینی برای سیمان پرتلند کرد و توانست کاشی مناسبی برای روکش دیوار داخلی، کفپوش و روکش نمای خارجی ساختند.

از طریق این همکاری، آنها با ساختن کارخانه‌ای برای تولید کاشی در مقیاس صنعتی به نقطه عطف قابل توجهی دست یافته‌اند، که نشان دهنده یک پیشرفت کلیدی در گذار به ساخت‌وساز پایدارتر است. این تیم تاکید می‌کند، «برای اینکه این امر به صورت فنی و زیبایی‌شناختی اتفاق بیفتد، به تکرارهای زیادی نیاز بود. در حال حاضر، آنها در حال افزایش تولید هستند و قدرت این فناوری را بیشتر نشان می‌دهند.

به زعم آنها استفاده از مواد کم کربن و با کیفیت بالا برای انتقال به سمت ساخت و ساز پایدارتر، همسو با ماموریت خود برای توسعه، پذیرش و استفاده مجدد از مصالح ساختمانی زیبا و سازگار با محیط زیست ضروری است.

سیمان زیستی کربن‌صفر

این ماده از نیاز به استفاده از منابع محلی و به راحتی قابل حمل برای ایجاد زیرساخت در محیط های کم منابع ناشی می‌شود و در این فرآیند سیمان زیستی با انتشار صفر از ریزجلبک‌های غنی از کلروفیل تولید می‌شود.

در این فرایند، از تکرار چرخه زیست کانی‌سازی بهره برده می‌شود تا سیمان زیستی به‌طور پایدار و بدون انتشار کربن تولید شود. سیمان زیستی که با سنگدانه‌ها مخلوط می شود، بتن زیستی بدون کربن با خواص مکانیکی، فیزیکی و حرارتی قابل مقایسه یا برتر از بتن پایه سیمان پرتلند را شکل می دهد. در چند کلمه، این محصول را می توان مانند سیمان و بتن سنتی به کار برد و به محصولات پیش ساخته مانند بلوک های مدولار، پانل های آکوستیک، سنگ فرش‌ها و سنگفرش های چمن گسترش داد.

برای صنعتی‌سازی این فرایند، مدلی در نظر گرفته می‌شود که مجوز این فناوری را به تولیدکنندگان بتن موجود در جهان می‌دهد، که می‌توانند از تجهیزات موجود خود برای مخلوط کردن آن با آب، ماسه و سنگ‌دانه‌های محلی استفاده کنند. علاوه بر این، آنها به طور فعال در حال جمع آوری سرمایه برای غلبه بر یک چالش مشترک برای فناوری های سبز هستند که عبارت است از نیاز به سرمایه‌گذاری های اولیه بزرگتر.

کاشی‌های آکوستیک بیسوس

توسعه مواد مبتنی بر صدف در آوریل ۲۰۲۱ آغاز شد. در حین مشاهده فرآیند تمیز کردن، جایی که ماشین‌ها ریش‌های صدف ها را برمی‌دارند، مشخص شد که مواد دور ریخته‌شده به مقصد محل دفن زباله بوده است، زیرا هیچ کاربرد دیگری ندارد. در طی دو سال بعد، تحقیق در مورد آن منجر به توسعه کاشی‌های آکوستیک اصلی شد.

نخ‌های بیسوس الیاف طبیعی هستند که به‌طور پایدار از جریان‌های زباله‌های آبزی‌پروری به دست می‌آیند که توسط نرم تنان دو کفه‌ای دریایی و آب شیرین ایجاد می‌شوند که از بیسوس برای چسباندن خود به سنگ‌ها و بسترها استفاده می‌کنند. به عنوان یک ماده برای استفاده در معماری، می توان آنها را به شکل پانل ها درآورد که خواص صوتی و عایق را ارائه می دهند و همچنین یک ضد حریق طبیعی هستند. علاوه بر این، آنها به دستیابی به اهداف چندگانه توسعه پایدار کمک می کنند.

این ماده به عنوان جایگزینی برای پشم معدنی و مواد مشتق شده از نفت عمل می‌کند. " در مقایسه با سایر منسوجات، صدف‌ها جایگزین پایداری هستند زیرا به تغذیه، آنتی‌بیوتیک یا آفت‌کش‌ها نیاز ندارند و تاثیر منفی بر اکوسیستم‌ها را کاهش می‌دهند. علاوه بر این، صدف ها توانایی قابل توجهی برای جذب دی اکسید کربن (CO۲) در طول رشد خود دارند که به کاهش تغییرات آب و هوایی کمک می کند.

گچ خاک رس طبیعی

بنیان‌گذاران شرکت " کلی ورکس" با پیشینه‌ای در تکنیک‌های ساختمان‌سازی طبیعی - به‌ویژه ساختمان‌های خاکی - به دلیل زیبایی‌شناسی، مزایای زیست‌محیطی و عملکرد  خوب، خاک رس را انتخاب کردند. بنابراین، آنها ترکیب خود را از گچ‌های سفالی پخته نشده، با ترکیب مواد معدنی و رنگدانه‌ها، ایجاد کردند تا پوشش های سالم و قابل تنفس برای دیوارها و سقف‌های داخلی ارائه کنند.

استفاده از گچ‌های سفالی جایگزین مناسبی برای گچ و رنگ سنتی گچ برای دیوارها و سقف های داخلی در بخش های مختلف از جمله مغازه‌ها، مهمان‌پذیرها و فضاهای مسکونی است. این تیم تاکید می کند که با ارائه جایگزینی برای مواد سمی با کربن بالا، آنها می توانند سهم قابل توجهی در آینده ای پایدارتر در بخش ساخت و ساز داشته باشند. آنها با حمایت از پرداخت‌های سفالی پخته نشده، از تغییرات مثبت حمایت می‌کنند و به جامعه معماری و طراحی نشان می‌دهند که این پرداخت‌ها گامی مثبت در جهت درست است.

بستری از مواد بدون پلاستیک

هر یک از این نوآوری‌ها نشان می‌دهد که هر گامی در جهت کاهش مصرف پلاستیک‌ها مثبت است. در حالی که راه طولانی تلاش و چالش در پیش است، صرفاً آغاز یک تغییر پارادایم قابل قبول است.

_____________________________

منبع:

https://www.archdaily.com/1016334/making-the-case-for-plastic-free-architecture-innovative-solutions-for-the-present-and-future?ad_campaign=normal-tag

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات