مبارزه بیولوژیک، جایگزین آفت‌کش‌ها و سموم شیمیایی در تفرجگاه عینالی

مبارزه بیولوژیک، جایگزین آفت‌کش‌ها و سموم شیمیایی در تفرجگاه عینالی

به گزارش شهریار ، تیم کارشناسی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور در بازدید ۳ ساعته از تفرجگاه عون بن علی به بررسی وضعیت پوشش گیاهی این مجموعه و همچنین جمع آوری برخی نمونه های زیست محیطی در راستای گسترش مبارزه بیولوژیک با آفات پرداختند.

در این بازدید فرخی، دانشیار حشره‌شناسی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی ضمن ابراز رضایت از وضعیت کلی پوشش گیاهی در این مجموعه گفت: علی رغم مشکلات متعدد کشت نظیر: سستی و شوری خاک، سختی لایه زیرین، برودت هوا و زمستان های بسیار سرد در کوه عینالی، هم جواری آن با شهر تبریز و دسترسی آسان عموم مردم به آن مزیتی است که بایستی به بهترین نحو ممکن از آن بهره برداری کرد.

وی افزود: تنوع پوشش گیاهی در این مجموعه بالا بوده و کاشت درختانی نظیر: کاج، سنجد، اقاقیا و سرو که مقاومت بالایی در این نوع اکوسیستم دارند تاثیرات مثبتی در آب و هوای منطقه داشته و متقابلا ما نیز با بهره گیری از مدیریت صحیح در مبارزه بیولوژیک با آفات میتوانیم از کمترین مقدار مواد و آفت کش ها و حتی کودهای شیمیایی استفاده کنیم تا محیطی طبیعی و سالم تر برای مردم ایجاد کنیم.

او ادامه داد: طبق بازدید صورت گرفته از نقاط مختلف کوه عینالی، در حال حاضر عملیات مبارزه طبیعی با آفات از وضعیت مطلوبی برخوردار است و چنانچه این منوال حفظ شده و استمرار یابد ما یک کنترل طبیعی برای آفات خواهیم داشت یعنی ایجاد تعادل طبیعی بین آفت ها و مکنده هایی همچون پسیل و شته که با دشمنان طبیعی از بین خواهند رفت و در بلند مدت نیازی به سم پاشی نخواهد بود.

فرخی افزود: نکته اساسی در کنترل آفات مکنده، پایش دقیق منطقه بوده و توصیه می شود کارشناسان در صورت مواجه با آن از روش آب شویی با فشار بالا بهره ببرند و در کمترین زمان و همان ابتدای زندگی آفت که هنوز تکامل نیافته است اقدام نمایند تا علاوه بر کنترل جمعیت آفات، از پیداش آفت های چند نسلی که مقاومت بالایی نیز در مقابل اقدامات بیولوژیکی و حتی شیمیایی دارند جلوگیری شود.

کارشناس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور در پایان خاطر نشان کرد: اگر پوشش گیاهی دارای گل، شهد و گرده را حفظ و گسترش دهیم، جمعیت حشرات مفیدی مانند: کفشدوزک ها و مگس هایی که لارو شکارگر دارند افزایش یافته و سبب مبارزه طبیعی و بیولوژیک شده و گامی مثبت در راستای حذف سموم شیمیایی و ورود آسیب به طبیعت و محیط زیست خواهد بود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات