معاوضه مسکن‌ویژه با خانه‌های‌فرسوده

معاوضه مسکن‌ویژه با خانه‌های‌فرسوده

http://www.bananews.ir/مدیریت شهری تهران- شهرداری و شورای‌شهر- با تایید محتوای طرحی که وزارت راه‌وشهرسازی در قالب مسکن‌ویژه (مسکن‌تهران) از ۶ ماه پیش شروع کرده، به دولت پیشنهاد داد: به جای ثبت‌نام از همه متقاضیان مسکن، این واحدها را فقط به ساکنان بافت‌فرسوده شهر تهران واگذار کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) پیشنهاد «معاوضه مسکن‌ویژه با خانه‌های فرسوده» را دو روز پیش دنیای‌اقتصاد در نشست خبری رییس سازمان ملی زمین‌ومسکن مطرح کرد، طوری که احمداصغری مهرآبادی در پاسخ به آن گفت: استفاده از ظرفیت مسکن‌ویژه برای بافت‌فرسوده موضوعی است که به عنوان یک گزینه، بعد از اتمام ثبت‌نام از متقاضیان، می‌تواند در وزارت راه‌وشهرسازی مورد بررسی قرار بگیرد.

حالا قبل از آنکه این پیشنهاد به وزیر منتقل شود، اعضای شورای‌شهر و رییس سازمان نوسازی شهر تهران به آن تکیه کرده و از دولت خواسته‌اند نسبت به نحوه واگذاری واحدهای مسکونی طرح مسکن‌ویژه با نیت شتاب‌بخشی به نوسازی بافت‌های فرسوده تجدید نظر کند.

مدیران شهری پایتخت با یادآوری اینکه در شیوه‌نامه ثبت‌نام طرح مسکن‌تهران (مسکن‌ویژه) شرط «پرداخت ۸۰ میلیون تومان در یکسال» قید شده است، معتقدند: تامین چنین مبلغی از عهده مالکان املاک فرسوده برمی‌آید طوری که وزارت راه‌وشهرسازی از طریق بانک‌مسکن می‌تواند نسبت به خرید این املاک و معاوضه ارزش ریالی آنها با هزینه ساخت مسکن‌ویژه اقدام کند.

در پیشنهاد مدیریت شهری تهران تصریح شده است: بیش از ۲۰۰ هزار واحدمسکونی قدیمی و فرسوده در تهران وجود دارد و معادل همین تعداد، ظرفیت ساخت مسکن‌ویژه در دولت وجود دارد که به این ترتیب با تعریف اولین پروژه (تهرانسر)، مرحله به مرحله خانه‌های فرسوده به واحدهای نوساز تبدیل خواهد شد.

در این باره رییس شورای شهر تهران با تایید اجرای طرح مسکن ویژه دولت هرگونه مخالفت با اجرای طرح را رد کرد و گفت: این طرح مصوبه کمیسیون ماده ۵ را دارا است و به عرضه مسکن پایتخت کمک خواهد کرد.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران با ارائه پیشنهاد انتقال اجرای طرح مسکن ویژه به بافت فرسوده شهری اظهار کرد: با توجه به رویکرد بالا بردن سطح خدمات شهری به جای تولید مسکن در نواحی حاشیه ای شهر تهران می توان به تامین زیرساخت و افزایش خدمات شهری توجه کرد.

علیرضا جعفری مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در این باره گفت: این طرح به منظور تامین مسکن برای افرادی است که شرایط اقتصادی سختی در زمینه تامین مسکن دارند این افراد در حال حاضر بیشتر در بافت فرسوده شهری ساکن هستند که براساس آمار ۲۶۲ هزار واحد مسکونی در محدوده مصوب بافت فرسوده را شامل می‌شوند پس چه بهتر تا از ظرفیت سازی و تسهیلات ارائه شده در این بخش برای ساماندهی بافت فرسوده استفاده شود، تا بتوان هم اصالت فرهنگی محلات را حفظ کرد، هم میزان سطح خطرپذیری بافت را کاهش داد و در مرحله سوم سطح خدمات رسانی و تامین زیر ساخت ها را در سطح شهر افزایش داد.

جعفری ادامه داد: علاوه بر این آنچه در بحث تولید مسکن اهمیت دارد این موضوع است که باید سیاست مدیریت هزینه باعث افزایش تولید مسکن شود؛ اما اگر قرار باشد با تولید مسکن در حاشیه شهر تبعات افزایش قیمت مسکن در محدوده‌های داخلی شهر را فراهم کنیم سیاست نادرستی را در پیش گرفته‌ایم.

مسکن ویژه مصوبه کمیسیون ماده‌پنج دارد

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران با تایید اجرای طرح مسکن ویژه اظهار کرد: دولت با استفاده از زمین‌های خود قصد عرضه مسکن در چند نقطه تهران را دارد که اجرای آن به عرضه بیشتر مسکن کمک خواهد کرد ضمن اینکه این طرح مصوبه کمیسیون ماده ۵ را هم دارد.

از دو ظرفیت در کنار هم استفاده‌کنیم

سخنگوی شورای شهر تهران نیز با اعلام نظر مثبت مدیریت شهری تهران برای اجرای طرح مسکن ویژه گفت: فکر نمی کنم شهرداری با اجرای این طرح مخالفتی داشته باشد؛ اما بر این موضع تاکید دارد که در کنار هم بتوانیم یک تصمیم درست بگیریم.

خسرو دانشجو افزود: ما نظر مخالف نداریم بحث داریم که ببینیم کجا و به چه شکلی می‌توانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم. به عنوان مثال می توانیم برای ساخت مسکن از ظرفیت بافت فرسوده استفاده کنیم.

    نظرات