امکان گشودن پنجره‌ها بدون تحمل صداهای ناهنجار شهری

امکان گشودن پنجره‌ها بدون تحمل صداهای ناهنجار شهری

شهریار تبریز/آذر کریم‌زاده: آلودگی صوتی می‌تواند اثرات منفی بر محیط زیست از جمله حیات وحش و اکوسیستم داشته باشد. جهت جلوگیری از این اثرات منفی در سراسر دنیا، استارت آپ ها راه‌حل‌هایی از جمله موارد زیر را توسعه داده اند:

  1. استفاده از موانع صوتی: از موانع صوتی می‌توان برای کاهش آلودگی صوتی بزرگراه‌ها، راه‌آهن و سایر منابع استفاده کرد.
  2. کاشت درخت: درختان و پوشش گیاهی می‌توانند به جذب امواج صوتی کمک کنند و میزان صدایی را که به مردم می رسد کاهش دهند.
  3. آئین‌نامه دولتی: دولت‌ها ممکن است مقررات و استانداردهایی را در مورد سطوح سر و صدا اعمال کنند که ممکن است شامل محدودیت‌هایی در انتشار صداهای ناهنجار از منابع مختلف باشد و ممکن است نیاز به استفاده از فناوری‌های کاهش این اصوات داشته باشد.
  4. عایق‌کاری ساختمان‌ها : عایق‌کاری ساختمان‌ها می‌تواند میزان سر و صدای وارد شده به آن‌ها را کاهش دهد. این کار را می‌توان با استفاده از پنجره‌های دو جداره، پرده‌های عایق صدا و پانل‌های آکوستیک انجام داد.

۵. آموزش و آگاهی عمومی : آموزش مردم در مورد اثرات منفی آلودگی صوتی و راه های کنترل آن می‌تواند راهی موثر برای افزایش آگاهی و تشویق به اقدام باشد. به طور کلی، کنترل آلودگی صوتی مستلزم ترکیبی از تلاش‌های افراد، مشاغل و دولت‌ها است

استفاده از صدا جهت خنثی نمودن صدا

چه برای حیوانات و چه برای انسان، سر و صدا می‌تواند یک فاجعه عظیم باشد. بوق زدن، آژیرهای هشدار و حتی هیاهوی قطارها نیز از نظر سلامت عمومی نگران کننده هستند. در شهر، باز کردن پنجره‌ها به معنای وارد کردن صدای ترافیک است. برای حل این مشکل، محققان در سنگاپور یک سیستم کنترل صدا برای کاهش صدای شهر حتی با باز بودن پنجره ایجاد کرده‌اند. در مقاله‌ای در مجله گزارشات علمی، در ۹ ژوئیه ۲۰۲۰، مطالعه ای به رهبری دانشگاه فناوری نانیانگ (سنگاپور) جزئیات راه‌حلی از لحاظ نظری بسیار جالب را در مورد دستگاه نویزگیر شرح داده است.

دستگاه طراحی شده در این مطالعه بر اساس یک اصل شناخته شده است، یعنی استفاده از نویز در برابر نویز. به‌طور دقیق‌تر، این روش شامل اندازه‌گیری دامنه یک منبع صوتی مضر به منظور تضاد آن با صوت دیگری با همان دامنه است. این اصل قبلاً هدفون‌های کاهش نویز فعال خاصی را برای هواپیماها و شاتل‌های فضایی یا حتی هدفون‌های موسیقی خاص مجهز کرده بود.

دانشمندان در واقع یک اتاق مکعبی به ارتفاع ۲ متر در عرض و طول ساختند که مجهز به عایق صدا و پنجره کشویی یک متر مربعی است. این مکعب همچنین دارای ۲۴ بلندگو با عرض ۴.۵ سانتی متر است که در قسمت بیرونی روی توری محافظ پنجره نصب شده است. هنگامی که یک سر و صدا - ترافیک، قطار مترو و غیره - تشخیص داده می‌شود، سیستم امواج صوتی تولید می‌کند که صداهای ورودی به آپارتمان را خنثی می‌کند. بدین صورت که در فاصله ۲ متری، یک بلندگو صدای هواپیما، قطار و وسایل نقلیه را پخش می‌کند. میکروفونی که بین این بلندگو و پنجره قرار دارد، داده های صوتی را که یک الگوریتم به موازات آن بلافاصله تجزیه و تحلیل می‌کند، ضبط می کند.

محققی که یک نمونه اولیه را در آزمایشگاه خود نصب کرده است، افزود: "مزیت دیگر این است که همچنین اجازه تهویه و نور طبیعی را به خانه می دهد و در نتیجه استفاده از تهویه مطبوع را کاهش می دهد. "

مبتکرانه اما نیاز به ارتقاء

عملکرد بلندگوهای پنجره به اینگونه است که یک موج صوتی معکوس با دامنه مشابه ارسال می‌کنند، بنابراین، دو منبع صدا یکدیگر را خنثی می‌کنند. به گفته محققان، صحبت از کاهش نصف نویز از فرکانس های بالای ۵۰۰ هرتز است. به عبارت دیگر، برخی از صداهای بیرونی به طور موثرتری نسبت به یک پنجره بسته مسدود می شوند. از سوی دیگر، اگر سیستم صدای ترافیک شهری را به خوبی مسدود کند، این مورد برای فرکانس های پایین مانند صدای هواپیما یا ترانسفورماتورهای الکتریکی صدق نمی‌کند.

در نهایت، طراحی سیستم نسبتاً دست و پا گیر است، علارغم اینکه این سیستم می تواند نویز را تا ۱۰ دسی بل کاهش دهد و برای صداهایی مانند صداهایی که از قطارها یا کارگاه‌های ساختمانی منتشر می شود، مناسب است، اما در برابر مزاحمت های غیرقابل پیش بینی مانند پارس سگ بی‌تاثیر است. اما دانشمندان می‌گویند که در تلاش جهت رفع این مشکل هستند. به طور خلاصه، اکنون راهی وجود دارد تا ساکنان شهر بتوانند پنجره های خود را بدون ترس از سر و صدای بیرون بطور کامل باز بگذارند.

_____________________

منبع:

https://sciencepost.fr/un-systeme-ingenieux-permettra-douvrir-sa-fenetre-en-ville-sans-etre-derange-par-le-bruit/

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات