آتش‌سوزی علف‌های هرز در فصل گرما، تهدیدی بر حیات انسان و طبیعت

آتش‌سوزی علف‌های هرز در فصل گرما، تهدیدی بر حیات انسان و طبیعت

به گزارش شهریار ، سعید صالح نیا مدیر عامل سازمان آتش نشانی تبریز در این خصوص اظهار کرد: با شروع فصل گرما یکی از وسیع‌ترین حریق‌هایی که از نظر آماری رتبه بیشتری در فصل تابستان دارد مربوط به آتش‌سوزی علف‌های هرز است که گاهی موجب خسارات سنگین می‌شود.

وی ادامه داد: در فصل گرما، کمبود آب و رطوبت موجب خشک شدن علف‌های هرز درسطح باغات و مزارع شده و در نهایت به مواد آتش گیرنده‌ای که با کوچکترین بی احتیاطی دچار آتش سوزی می شوند و در این شرایط با وزش بادهای گرم و ملایم باعث سرایت آتش به سایر نقاط می‌شود.

صالح نیا با اشاره به اینکه آشنایی کافی باغداران با اصول ایمنی در امر باغداری، می تواند موجب حفظ طبیعت شود، افزود: بعضی مواقع بروز بسیاری از آتش‌سوزی‌های باغات، جنگل و مراتع در اثر سهل‌انگاری و عدم آگاهی مردم رخ داده و سبب بروز حریق‌های وسیعی در سطح باغات و مزارع و حتی جنگل و مراتع است که خسارات سنگینی را در پی دارد.

وی با اشاره به لزوم پیشگیری از حوادث غیر قابل جبران چنین حریق‌هایی از شهروندان درخواست کرد: در فصل گرما  برای از بین بردن علف‌های هرز از روشن کردن آتش خودداری کرده و در صورت روشن کردن از خاموش بودن آتش قبل از خروج از باغ یا فضایی که آتش افروخته شد،اطمینان حاصل کنند.

صالح نیا اضافه کرد: آتش‌زدن علف‌های هرز گذشته از اینکه حاصلخیزی خاک را از بین می‌برد، باعث انهدام بافت خاک و کاهش ظرفیت نگهداری آب، رطوبت خاک و درنهایت مرگ زمین و خاک را به همراه دارد. از سویی آتش زدن علفهای هرز و در پی آن آتش سوزی جنگل ومراتع باعث تخریب و نابودی سرمایه های ملی و ارزشمند می‌شود.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی تبریز افزود: از بین رفتن زیستگاه جانوران، تخریب و آسیب ناشی از آتش بر کسی پوشیده نیست! اما باید با مسئولیت‌پذیری بیشتر و کمی دلسوزی بر آنچه که بر اطراف زندگیمان بر اثر سهل انگاری، بی‌احتیاطی و عدم آگاهی ما بروز می‌کند و موجب خسارات ومعضلات متعدد می‌شود، از بروز آن‌ها جلوگیری کرده و از خود و دیگران در محیط زندگی مراقبت کنیم.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات