پنل‌های خورشیدی در نیم میلیون بالکن آلمانی

پنل‌های خورشیدی در نیم میلیون بالکن آلمانی

شهریار تبریز/مهراب محرابی‌نیا: سهم ساختمان‌ها نسبت به مصرف انرژی جهان، اعم از مسکونی و تجاری، به طور پیوسته در حال افزایش است. امروزه حدود ۴۰ درصد انرژی توسط ساختمانها مصرف می‌شود. در نتیجه، تحقق ساختمانهای با انرژی صفر خالص از اولویتهای اصلی برنامه‌ریزان شهری محسوب می‌شود.

سلولهای خورشیدی یکی از این منابع انرژی است که به روش فتوولتاییک نور خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. در واقع فتوولتاییک ابزار تولید مستقیم انرژی از نور خورشید بدون آسیب رساندن به محیط زیست، ایجاد آلودگی و نگرانی از بابت تامین انرژی ساختمانها در آینده تلقی می گردد.   طرفداران و علاقه‌مندان پنل‌های خورشیدی درصدد استفاده از تمامی راه‌ها برای تبدیل هرسطح ساختمان به منبع انرژی هستند.

فوتوولتاییکهای ترکیب شده با ساختمان‌ها مصالحی هستند که بجای مواد معمولی و سنتی استفاده شده و در پوشش بخش‌هایی از ساختمان مانند پشت بام، پنجره‌ها، سردر و نمای سازه، به عنوان سلول خورشیدی نیز به کار می‌روند. این نوع سلولهای ترکیبی به طور فزاینده‌ای در سازه‌های جدید به کار گرفته می‌شوند چرا که به علت ماندگاری بسیار خوب می‌توانند هزینه مصرف‌شده برای مصالح ساختمانی را کاهش دهند.

انرژی خورشیدی پتانسیل زیادی برای تامین انرژی محلی، مقرون به‌صرفه و تجدیدپذیر دارد که می‌تواند در خانه‌ها، کسب و کارها، مدارس و بیمارستان‌های ما مورد استفاده قرار گیرد. با تسریع تغییرات اقلیمی، شهرهای اروپا به طور فزاینده‌ای انرژی خورشیدی را به عنوان ابزاری موثر برای اولویت‌دادن به اقدامات اقلیمی و حمایت از مردم برای دسترسی به یک سیستم انرژی پاک و غیر متمرکز می‌شناسند.

از آنجا که قیمت فناوری خورشیدی روند کاهشی به خود گرفته است، رهبران شهرها توسعه پروژه های خورشیدی نوآورانه آنهم در مقیاس بزرگ را مدیریت می‌کنند که این امر به کاهش قبوض انرژی محلی کمک کرده و از تغییرات سریع شهری به بی طرفی اقلیمی حمایت می‌کند.

نمونه‌های زیادی از پروژه‌های پیشگام در سراسر اروپا وجود دارند که در آن شهرها و بخش انرژی برای نصب پنل‌های خورشیدی فتوولتائیک (PV)و بهبود مستمر پنل‌های خورشیدی مشارکت دارند. این نمونه‌ها شامل پروژه‌هایی هستند که با تعبیه پنل‌های خورشیدی برای تامین انرژی ساختمان‌های عمومی و صنعتی از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند.

تقریباً یک سال پیش، گزارش‌هایی مبنی بر نصب پنل‌های خورشیدی در بالکن خانه آلمانی‌ها منتشر شد. این روند آن‌قدر محبوبیت پیدا کرد که طی این دوره کوتاه، اکنون تعداد خانواده‌های دوستدار انرژی خورشیدی بیش از دو برابر شده و از نیم میلیون نفر عبور کرده است.

این افزایش محبوبیت احتمالاً به لطف سیاست جدید بسته خورشیدی آلمان است که در آگوست ۲۰۲۳ تصویب و در ژانویه ۲۰۲۴ اجرا شد. مقررات جدید چندین مانع بوروکراتیک را که نصب پنل‌های خورشیدی در بالکن را با مشکل مواجه ساخته بود برطرف کرد.

با توجه به اینکه در آوریل ۲۰۲۴ تعداد خانوارهای خورشیدی به ۴۰۰ هزار نفر رسید، به نظر می‌رسد که نرخ نصب واحدهای پنل خورشیدی بالکن در حال افزایش است.

نصب پنل ‌های خورشیدی در بالکن آسان است؟

بسته خورشیدی آلمان، تبدیل بالکن به نیروگاه را برای هر کسی ساده می‌کند و بهترین مزیتش این است که نه‌تنها این رویکرد برای مالکان در دسترس است، بلکه مستاجران نیز می‌توانند این کار را انجام دهند. طبق مقررات، گزینه‌های زیادی برای رد چنین درخواست‌هایی به مالکان داده نشده است، اما در هر حال مستاجر باید اجازه بگیرد.

داوطلبان می‌توانند به‌راحتی پنل‌های خورشیدی را خودشان نصب کنند، اما ابتدا باید "نیروگاه برق بالکن" خود را در یک پایگاه داده دولتی ثبت کنند. کیت پنل خورشیدی بسته به تقاضا می‌تواند بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو قیمت داشته باشد و طول عمر آن ۲۵ سال است. بر اساس ارقام Verivox، پنل‌های خورشیدی به‌طور متوسط سالانه ۲۲۸ یورو برای خانواده‌ها صرفه‌جویی می‌کنند.

با این حال، یک نیروگاه بالکن ممکن است راهکار بهینه‌ای برای همه نباشد، به‌خصوص در مناطق کمتر آفتابی آلمان. از طرف دیگر، مالکان و مستاجران می‌توانند برای گرفتن یارانه ۵۰۰ یورویی Business SolarPLUS از مجلس نمایندگان برلین که هزینه نصب را پوشش می‌دهد درخواست خود را ثبت کنند.

_______________________

منبع:

https://www.themayor.eu/en/a/view/half-a-million-german-balconies-already-feature-solar-panels-12563

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات