، سبزترين سال اروپا / توليد 74 درصد از برق كشورهاي ...

به گزارش پایگاه خبری توانیر به نقل از رویترز، انجمن صنعتی Eurelectric اعلام کرد که منابع بدون آلایندگی ٧٤ درصد از برق اتحادیه اروپا را از ژانویه تا ژوئن تولید کردند که ٥٠ درصد آن از منابع تجدیدپذیر مانند باد و خورشید و ٢٤ درصد از انرژی هسته ای بودند.
کریستین روبی دبیرکل  این انجمن صنعتی گفت: پیش از این هرگز چنین میزان برق کم کربنی در اروپا تولید نشده بود.
در سال جاری زغال سنگ با ٩ درصد و گاز با ١٣ درصد در  تولید برق اروپا  سهم داشتند که کمترین سهم برای سوختهای فسیلی برای مدت مشابه در هر سال تا به امروز است.
محرک اصلی تغییر ترکیب انرژی اروپا، نصب سریع ظرفیت انرژیهای تجدیدپذیر است. اتحادیه اروپا در سال  گذشته میلادی، ٥٦ گیگاوات ظرفیت جدید انرژی خورشیدی نصب کرد که بالاترین میزان در هر سال تا به امروز بوده و نیز ١٦ گیگاوات ظرفیت جدید بادی ایجاد کرده است.
با این حال، تقاضای برق اروپا نیز کاهش یافته و این امر موجب می شود که منابع سبز بتوانند سهم بیشتری از نیاز این اتحادیه را پوشش دهند. تقاضای برق اتحادیه اروپا در نیمه اول سال جاری ٥.٨ درصد کمتر از مدت مشابه در سال ٢٠٢١ بود.
پس از اینکه روسیه عرضه گاز به اروپا را کاهش داد، قیمت انرژی برق اروپا در سال ٢٠٢٢ به بالاترین حد خود رسید. بحران انرژی ناشی از آن، صنایع و مصرف کنندگان را مجبور کرد تا از انرژی کمتری برای کاهش قبض های خود استفاده کنند - در حالی که برخی از صنایع تولید خود را به سطح قبل از بحران بازگردانده اند و مصرف انرژی آنها نیز متعاقبا کاهش پیدا کرده است.
انرژیهای تجدیدپذیر بیشتر به اروپا کمک می کند تا به اهداف آب و هوایی خود دست یافته و وابستگی به سوختهای فسیلی وارداتی را کاهش دهد.
اپراتور شبکه برق بلژیکی Elia (ELI.BR)، در ماه گذشته هشدار داد که جهش اخیر در ظرفیت انرژی خورشیدی بلژیک باعث دوره هایی از انرژی ارزان مازاد در تابستان می شود که این مساله ایجاد تعادل در شبکه را دشوارتر می کند.

ترجمه و تنظیم: مرتضی رضازادگان توکلی

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات