نظرات موافقان و مخالفان فوریت تسریع در بازسازی مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی

نظرات موافقان و مخالفان فوریت تسریع در بازسازی مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی

http://www.bananews.ir/فوریت طرح تسریع در بازسازی مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی که در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس مطرح شد، مخالفان و موافقانی داشت.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهدی هاشمی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی که به عنوان طراح این طرح سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه ۸۰ درصد سکونتگاه‌های ایران در مناطق آسیب‌پذیر از نظر زلزله قرار گرفته‌اند،ابراز داشت: زلزله و بلایای طبیعی برای دستگاه‌های مسئول در مدیریت بحران چه در پیشگیری و چه در مقابله و بازسازی موضوع مهمی نیست.

وی با اشاره به گذشت ۴۱ روز از زلزله آذربایجان شرقی، ضمن ابراز نگرانی از پیشرفت کار خواهان اقدام وزارت کشور و ستاد مدیریت بحران و وزارت جهاد برای تعیین تکلیف واحدهای صنفی، تولیدی و خدماتی شد.

وی از نمایندگان خواست که به دو فوریت این طرح رای مثبت دهند تا انتظارات به حق مردم آذربایجان شرقی محقق شود و به مشکلات موجود در مناطق زلزله‌زده توجه لازم صورت گیرد.

محمدعلی بزرگواری که به عنوان مخالف دو فوریت این طرح سخن می‌گفت، با تاکید بر اینکه همه مصوبات مجلس باید بر اساس قانون اساسی باشد، گفت: ما باید این قانون را جامع‌تر ببینیم چرا که کل ایران در خطر زلزله قرار دارد و ما باید بر اساس عدالت حرکت کنیم.

نماینده مردم کهگیلویه و بهمئی ادامه داد: شاید فردا در جای دیگر از کشور زلزله بیاید، مردم شاهد کارهای ما هستند و همه چیز را رصد می‌کنند بنابراین باید در قانونگذاری هم موضوع را به صورت جامع ببینیم. ما نمی‌گوییم این قانون تصویب نشود، بلکه می‌گوییم برای همه تصویب شود.

بزرگواری خاطر نشان کرد: ‌قانون اساسی، عدالت و حکومت اسلامی به ما اجازه نمی‌دهد این قانون تصویب شود البته می‌توانیم اولویت بازسازی مناطق زلزله‌زده را به آذربایجان شرقی بدهیم ولی قانون باید برای همه دیده شود.

حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز که به عنوان موافق دو فوریت این طرح سخن می‌گفت، با اشاره به بازدید روز پنج‌شنبه اعضای کمیسیون بهداشت از مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی، نگرانی اول مردم با توجه به سرمای شدید هوا را، مسکن دانست.

وی افزود: اشکال اصلی این است که از ابتدا موضوع اسکان موقت مدنظر قرار نگرفته و لذا اکنون نتوانستند مشکل مردم را در فصل سرما حل کنند این در حالی است که مردم از بهداشت و هلال‌احمر گلایه نداشتند اما دچار گرفتاری مسکن هستند.

رییس کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به نگهداری احشام زلزله‌زدگان در کنار چادرهای اسکان، خاطر نشان کرد: خطر انتقال بیماری‌های مشترک و آنفولانزای پرندگان در این مناطق وجود دارد.

وی از آسیب جدی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در زلزله آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: بیمارستانی که قرار بود در هفته دولت در ورزقان افتتاح شود فرو ریخته و بیمارستانی که دو سال پیش در هریس تحویل داده بودند نیز آسیب شدیدی دیده است. متاسفانه ستاد مدیریت بحران کمکی به بخش بهداشت نکرده است.

شهریاری با اشاره به مشکل وجود آب آشامیدنی در برخی مناطق زلزله آذربایجان شرقی یادآور شد:‌در بخش مسکن دولت کارهایی را شروع کرده اما ساخت ۴۵ روزه مسکن که وعده‌اش را داده بودند اتفاق نمی‌افتد. به نظر می‌رسد نیازمند بسیج همگانی و استفاده از همه نیروها هستیم تا مشکلات مردم حل شود. نمایندگان هم اگر نظری دارند می‌توانند در این طرح منظور کنند اما به اصل آن رای دهند و دولت را کمک کنند تا در فصل سرما مشکل زلزله‌زدگان را حل کند چرا که اگر یک برف و سیل دیگر در این مناطق بیاید راه‌ها بسته می‌شود و مردم دچار مخاطرات جدی خواهند شد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم هشت سال جنگ تحمیلی را اداره کردند، گفت: نمی‌توان گفت که دولت به تنهایی می‌تواند مشکلات را حل کند. ما باید همه دست به دست هم دهیم و هر چه سریعتر مشکلات را حل کنیم. لازم است بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی اقدامات جدی‌تری داشته باشند و قول‌های غیرعملی به مردم ندهند. مردم زلزله‌زده می‌گویند که مسئولین با ما عکس و فیلم می‌گیرند ولی خبری از اقدام عملی نیست.

محمدقسیم عثمانی دیگر مخالف فوریت این طرح با تاکید بر لزوم بازسازی مناطق زلزله‌زده در اسرع وقت خاطر نشان کرد: در عین حال من معتقدم که قانون باید جامع و مانع باشد و اگر هر زلزله دیگری هم اتفاق افتاد بتوانیم برای استفاده از خدمات در اسرع وقت از این قانون بهره ببریم.

نماینده مردم بوکان در مجلس یادآور شد: کشور ما زلزله‌خیز و مستعد حوادث غیرمترقبه طبیعی است بنابراین لازم است طرح جامعی در این باره داشته باشیم. اینکه قانونی راجع به زلزله دو ماه قبل بنویسیم با اصل قانون همخوانی ندارد و فکر می‌کنید در این صورت چه نگاهی به مصوبات مجلس خواهد شد؟

وی اضافه کرد: البته من از احساس مسئولیت نمایندگان تشکر می‌کنم ولی اگر این طرح به تصویب مجلس هم برسد تنها یک مسکن است. ما باید موضوع را جراحی کنیم و ببینیم وقتی حادثه غیرمترقبه‌ای اتفاق می‌افتد باید چه امکاناتی بسیج شود. مطمئنا با تصویب این طرح اتفاقی در آذربایجان شرقی نخواهد افتاد.

عثمانی با تاکید بر لزوم تصویب طرحی برای تسریع در روند بازسازی مناطق زلزله‌زده و بحران‌زده گفت: اگر امکانش هست طراحان این طرح را به صورت جامع برای مناطق زلزله‌زده ببینند و نظرات کارشناسان را در این باره اخذ کنند چرا که از این طرح چیزی برای آذربایجان شرقی بر نمی‌آید و به مردم هم چیزی نمی‌رسد.

مهدی هاشمی که به عنوان موافق آخر فوریت این طرح سخن می‌گفت، با اشاره به برگزاری جلسات متعدد برای تدوین این طرح یادآور شد: دولت از ما فرصت یکی دو هفته‌ای خواست تا کارهایش را انجام دهد و اکنون ۴۱ روز از زلزله می‌گذرد و ما این طرح را ارائه می‌کنیم که حاصل تجربه ما در زلزله‌های رودبار، لرستان و بم است.

وی اضافه کرد: متاسفانه اگر مخالفتی با این طرح صورت گیرد نه تنها محدودیت‌های قانونی اجازه نمی‌دهد که کاری برای مردم صورت گیرد، بلکه روند بازسازی هم کند پیش خواهد رفت و باعث می‌شود مردم در فصل سرما سرپناهی نداشته باشند.

پس از سخنان طراح، مخالفان و موافقان، یک فوریت و دو فوریت این طرح با مخالفت مجلس روبرو شد و طرح تسریع در بازسازی مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی به کمیسیون مربوطه ارجاع شد.

 

    نظرات