خطرات اقلیمی چهارپنجم شهرهای جهان را تهدید می‌کند

خطرات اقلیمی چهارپنجم شهرهای جهان را تهدید می‌کند

شهریار تبریز/رضا عالش‌زاده: بر اساس داده‌های جدید منتشر شده از CDP، سازمان غیرانتفاعی که سیستمی برای افشای داده هایی زیست‌محیطی جهان برای شهرها، ایالت‌ها و مناطق اجرا می‌کند، سیل و گرمای شدید گسترده‌ترین تهدیدات ناشی از تغییرات آب و هوای هستند که شهرهای جهان و مردم آنها با آن مواجه هستند. از ۱۱۳۱ شهری که داده‌های زیست‌محیطی خود را در سال ۲۰۲۳ گزارش کرده‌اند، بیش از چهار پنجم (۸۳ درصد) گفته‌اند که با مخاطرات آب و هوایی قابل‌توجهی روبرو هستند.

حدود دو سوم شهرهای گزارش‌دهنده انتظار دارند که این خطرات در آینده شدیدتر (۶۷ درصد) و مکررتر (۶۴ درصد) باشند. در حالیکه سه پنجم شهرهای گزارش‌دهنده (۵۸ درصد) گفتند که سیل خطری برای حوزه شهری آنها است و آن را به گسترده‌ترین خطر گزارش‌شده در شهرهای جهان تبدیل می‌کند. گرمای شدید (۵۴ درصد شهرها)، خشکسالی (۳۸ درصد)، باران شدید (۳۵ درصد) و خطر آتش سوزی در جنگل ها (۲۲ درصد) به دنبال آن بود.

داده‌های CDP همچنین نشان می‌دهد که حدود یک سوم کل پروژه‌های زیرساختی اقلیمی گزارش‌شده توسط شهرها در سال ۲۰۲۳ (۷۲۷ از ۲۳۴۶) بر افزایش سازگاری و تاب‌آوری اقلیمی تمرکز داشته‌اند.

تجزیه و تحلیل داده‌های جدید CDP همچنین تاثیر آشکار مخاطرات آب و هوایی بر مردم را بررسی می‌کند. بر این اساس، از شهرهایی که سیل را به عنوان خطر گزارش می‌کنند، ۹۸ درصد ادعا می‌کنند خانوارهای کم درآمد تحت تاثیر قرار گرفته اند، ۷۷ درصد گفته‌اند که سالمندان آسیب دیده‌اند، و ۶۷ درصد اذعان می‌کنند که جوامع حاشیه‌نشین بیشتر در معرض اثرات آن بوده‌اند. به‌علاوه، در شهرهایی که  در آنها گرمای شدید ا به عنوان خطر مخابره شده است، ۹۷ درصد گفتند که سالمندان تحت تاثیر قرار گرفته اند، ۷۵ درصد گفته اند خانواده های کم درآمد و ۷۳ درصد کودکان را به عنوان قشر آسیب‌دیده معرفی کرده‌اند.

این داده‌ها می‌توانند بینش‌هایی را که شهرها برای مدیریت، کاهش و انطباق با تاثیرات سیاره‌ای نیاز دارند به آنها بدهد. این امر کلید منحصر به فردی است که مستقیماً به اقدامات معنادار و موثر برای ارائه آینده‌ای سبزتر، ایمن‌تر و پایدارتر منجر می‌شود. مدتهای مدیدی است که شهرهای پیشرفته دست از پروژه های ویترینی بدون مطالعه و بدون نیازسنجی دست برداشته‌اند و با انجام پژوهش‌های داده‌محور، پروژه های هدفمندی که نیاز واقعی یک شهر است را اجرا می‌کنند. شاید زمان آن رسیده است که اعتماد بیشتری به فضاهای نوین و هوشمند اطلاعاتی در مدیریت شهری در سطح جهان به وجود آید.

________________________

منبع:

https://www.smartcitiesworld.net/climate-action/four-fifths-of-global-cities-face-significant-climate-hazards-10428

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات