يادداشت؛ يكديگر را به رعايت مصرف صحيح برق در جهت امر ...

به گزارش پایگاه خبری توانیر، این موضوع هم به عنوان حکم الهی در قرآن و معارف اسلام مطرح است و هم حکم قانونی کشور از جمله در اصل هشتم قانون اساسی که تصریح می کند بر اینکه : «در جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ دعوت‏ به‏ خیر، امر به‏ معروف‏ و نهی‏ از منکر وظیفه‏ ای‏ است‏ همگانی‏ و متقابل‏ بر عهده‏ مردم‏ نسبت‏ به‏ یکدیگر، دولت‏ نسبت‏ به‏ مردم‏ و مردم‏ نسبت‏ به‏ دولت‏. شرایط و حدود و کیفیت‏ آن‏ را قانون‏ معین‏ می‏ کند.» البته در سالهای اخیر در اثر بعضی شرایط اجتماعی، این وظیفه در اذهان عمومی جامعه، محدود به برخی احکام خاص شده در حالی که این موضوع بسیار فراتر از چند حکم خاص است و به عنوان عاملی مهم در جلوگیری از انحرافات جامعه و کمک کننده به اصلاح امور محسوب می شود.
به عنوان نمونه، مسئله اسراف و تبذیر که از منکرات و گناهان بزرگ محسوب می شود، به ویژه در مصرف انرژی و بخصوص موضوع برق که کشورمان در سالهای اخیر با ناترازی بین تولید و مصرف مواجه شده و مشکلات و محدودیتهای عدیده برای رشد صنعت و نیز زندگی عموم مردم ایجاد شده است، در موضوع امر به معروف و نهی از منکر می تواند مورد توجه ویژه قرار گیرد زیرا در چنین شرایطی که کل کشور با محدودیت مواجه است، اسراف و تبذیر در مصرف برق می تواند ظلم در حق دیگران محسوب شود لذا از لحاظ فرهنگی باید فضای جامعه بگونه ای باشد که حتی برخی از اقشار که توانمندی اقتصادی بالاتری دارند و هزینه های سنگین برق و جرایم و... را هم می توانند براحتی بپردازند، نتوانند این اجازه را به خود بدهند تا در این شرایط محدودیت، اسراف و تبذیر کنند.
درجهت کاهش ناترازی تولید و مصرف برق، گرچه تلاش همه مجموعه های مسئول باید قوی تر در جهت افزایش تولید برق دنبال شود و قوانین و مقررات اقتصادی نیز بگونه ای اصلاح یا به نحوی اجرا شود که مدیریت مصرف برق به صورت صحیح توسط خود مشترکان صورت گیرد اما جامعه ما نیازمند ایجاد فضای فرهنگی است تا هرگونه اسراف و تبذیر در مصرف برق در نگاه عموم مردم بسیار منفی باشد و در امر به معروف و نهی از منکر مورد توجه جدی تری قرار گیرد.
ازجمله مهمترین موارد منکر که ممکن است مسوولان بخشهای مختلف، افراد و گروههای فعال در زمینه امر به معروف و نهی از منکر و عموم جامعه بتوانند به وظایف قانونی و شرعی خود در این باره عمل کنند، می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
١- تذکر به مصارف نامتعارف از جمله در مکانهای عمومی و تجاری در زمینه رعایت مصرف درست برق به عنوان نمونه: تذکر درباره روشنایی های غیرضروری (چه روز و چه شب)، رعایت بسته ماندن در و پنجره ها در مکانهای دارای کولر گازی، تنظیم کولر گازی روی ٢٤ درجه، اطمینان از بسته بودن درب یخچالهای فروشگاههای مواد خوراکی و...
٢- اعلام ایرادهای احتمالی در روشنایی معابر به ویژه روشن بودن در طول روز به شماره ١٢١ یا اداره برق منطقه مربوطه
٣- اعلام مصارف و انشعابات غیرمجاز برق نظیر رمزارز، سرقت برق و... به شماره ١٢١ یا اداره برق منطقه مربوطه
٤- یادآوری و یا آموزش مصرف درست برق به اقشار مختلف از جمله کودکان، نوجوانان و بزرگسالان در فضای مجازی یا حقیقی، در خانه، محل کار، مسجد، حسینیه، هیئت، تکیه و...
امید است با تلاش همه اقشار جامعه و تذکر و توصیه مشفقانه در جهت امر به معروف و نهی از منکر، هم به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل کنیم و هم به کشور، شهر و محله خود در تامین برق مورد نیاز، کمک کنیم.

محمدباقر ابوالحسنی - ناظر عالی وزارت نیرو در پایش مدیریت مصرف برق
لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات