سخنگوي كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي: حفظ پايداري ...

به گزارش پایگاه خبری توانیر، جلیل مختار در گفت وگو با خبرنگار خامه ملت با اشاره به محدودیتهای تامین برق که به دلیل رشد ناگهانی مصرف در تابستان ایجاد می شود، گفت: هر ساله ورود به دوره گرم سال و روشن شدن لوازم سرمایشی، مصرف برق کشور را با جهش ٤٣ درصدی مواجه می کند، این در حالی است که به گفته کارشناسان امسال کره زمین گرمایش بی سابقه ای را تجربه می کند و این وضعیت فشار بر شبکه برق را به دلیل استفاده مداوم از لوازم سرمایشی تشدید کرده است.
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تحت این شرایط برای حفظ پایداری شبکه برق باید اقدامات اساسی انجام داد، افزود: طی سال های اخیر استفاده لوازم سرمایشی بسیار پرمصرف مانند داکت اسپلیت و انواع کولرهای گازی در اقلیم های عادی و غیرگرمسیر کشور رایج و جایگزین کولرهای آبی شده است که این وضعیت به میزان قابل توجه ای بر رشد مصرف برق تاثیرگذار بوده است.

رویکردهای انگیزشی وزارت نیرو در کاهش مصرف برق مانند پاداش مدیریت مصرف و راه اندازی پویش با انرژی نقش موثری در تشویق مردم به مصرف بهینه خواهد داشت
وی ادامه داد: همچنین بنابر آمار نیمی از برق بخش خانگی کشور در تابستان در مناطق گرمسیر -که از کولرهای گازی استفاده می کنند- به مصرف می رسد اما مردم این مناطق می توانند با خاموش کردن لوازم سرمایشی در محیط هایی که مورد استفاده قرار ندارند یا هنگام خروج از منزل در مدیریت مصرف برق مشارکت کنند، همچنین با استفاده از وسایل سرمایشی مانند ماشین لباس شویی، اتو و جاروبرقی در ساعت های غیرپیک مصرف خود را کاهش داده و به افزایش جریان برق در شبکه های جنوب کشور کمک کنند.
این نماینده مجلس با اشاره به اقدامات وزارت نیرو طی سال های اخیر برای مدیریت مصرف برق، اظهار کرد: پیگیری رویکردهای انگیزشی مانند پاداش مدیریت مصرف که در قبوض برق دیده شده و منجر به رایگان شدن و تخفیف هزینه برق مشترکان می شود از جمله اقداماتی است که تاکنون توسط وزارت نیرو اجرایی شده است. همچنین راه اندازی پویشی به نام «با انرژی» که مشترکان صرفه جو مشمول هزاران جایزه از جمله صدها دستگاه خودرو می شوند در حال اجرا است، که به یقین این اقدامات تاثیر موثری در تشویق مردم به مصرف بهینه خواهد داشت.
مختار با تاکید بر اینکه مشارکت مردم در مدیریت مصرف برق در حفظ پایداری شبکه و تامین برق بخش تولید و حفظ اشتغال کشور اثرگذار است، مطرح کرد: افزایش ٣ درجه ای گرمای هوا مصرف برق کشور را به شدت افزایش داده است، پیش بینی رشد تقاضای ٥ درصدی سالانه اکنون به ١٥ درصد در بخش خانگی و در زمان اوج مصرف رسیده و بنابراین استفاده از لوازم سرمایشی بیش از هر زمانی اجتناب ناپذیر است.
وی ادامه داد: در این شرایط مسئولان صنعت برق باید برای پاسخگویی به این رشد تقاضا مهیا شده و از طریق توسعه زیرساخت و ظرفیت های تولید برق و مدیریت مصرف در بخش های مختلف صنعت، ادارات و غیره پایداری شبکه برق را حفظ کنند.
مختار با اشاره به راهکاری که بتوان با حفظ سرمایش مصرف برق را بهینه کرد، توضیح داد: «مشارکت همگانی» در مصرف بهینه برق بسیار موثر است به عنوان مثال وقتی استفاده از لوازم سرمایشی مانند کولر ضروری است، در طول روز و زمان فعالیت این سیستم ها می توان استفاده از سایر لوازم برقی را به حداقل رساند. به عنوان مثال از روشنایی طبیعی روز استفاده کرد، استفاده از لوازم برقی را به ابتدای صبح یا اواخر شب موکول کرد.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: مشارکت و همدلی همیشه و همواره شرط موفقیت کشور در برهه های حساس بوده است، اکنون نیز زمان آن است که همگی با مصرف بهینه برق پایداری شبکه را حفظ کرده و تمام آحاد جامعه از مزایای برق پایدار بهره مند شوند.
لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات