با حضور معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي آغاز شد؛ ...

به گزارش پایگاه خبری توانیر به نقل از روابط عمومی برق منطقه ای تهران، همزمان با پایداری هوای گرم در کشور و افزایش چشمگیر مصرف برق، همایون حایری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در مرکز پایش برق منطقه ای تهران حضور یافته و از نزدیک در جریان روند تامین برق در شبکه پایتخت و استان های قم و البرز قرار گرفت.
طی این بازدید، سامانه تخصصی پایش و کنترل شبکه انتقال و فوق توزیع که برای نخستین بار در سطح شرکتهای برق منطقه ای طراحی و به مرحله اجرا درآمده مورد رونمایی قرار گرفت و به بهره برداری رسید و معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی  نیز طی آن ضمن استقبال از اقدام انجام شده، بر تداوم حرکت در جهت تکمیل و افزایش قابلیت اطمینان و دقت قابل اتکای سامانه تاکید کرد.
در این بازدید شبیهی مدیرعامل برق منطقه ای تهران با اشاره به وسعت، حساسیت  و اهمیت مصرف برق در شبکه گسترده برق منطقه ای تهران، به سرعت عمل این شرکت در راه انداز ی سامانه پایش جامع اشاره کرد و افزود : این سامانه با بهره مندی از داده های لحظه ای شبکه و استفاده از آخرین فناوری روز، امکان رصد مداوم و شناسایی مشکلات احتمالی در خطوط انتقال و پستهای برق را فراهم می کند. علاوه بر این، با اتصال این سامانه به اطلاعات داده های مکانی در قالب نقشه های GIS، امکان بررسی و تحلیل وضعیت لحظه ای تجهیزات مختلف شبکه فراهم شده تا در صورت بروز هرگونه اختلال یا خطا، اقدامات فنی و تخصصی به فوریت هماهنگ شده و نتایج آن پایش شود.
شبیهی دراین خصوص توضیح داد: "این سامانه، امکان رصد لحظه ا ی عملکرد نیروگاه ها، میزان تولید برق، وضعیت ولتاژ شبکه و نقاط دارا ی افت ولتاژ را فراهم می کند واین قابلیت ، امکان تحلیل دقیق خطاها و تصمیم گیری سریع و به هنگام برای حفظ پایداری شبکه تحت پوشش و جلوگیری از بروز محدودیت برای مشترکان را فراهم می کند.
مدیرعامل برق منطقه ای با اشاره به اینکه طرح راه انداز ی سامانه جدید پایش شبکه برق در فاز اول سریع تر از حد انتظار به سرانجام رسید گفت: افق این سامانه، حرکت به سوی بهره مندی از امکانات تخصصی هوش مصنوعی و گزارش های تحلیلی هوشمند است چرا که آینده صنعت برق بر مبنای شبکه های هوشمند خواهد بود.
حسین صبوری معاون تحقیقات و برنامه ریزی برق منطقه ای تهران با اشاره به این که این سامانه برای نخستین بار قابلیت نمایش سه بُعدی شبکه برق را ارائه کرده گفت این قابلیت، به بهره برداران کمک می کند تا موقعیت دقیق تجهیزات را مشاهده و در صورت بروز مشکل، به فوریت از محل بازدید و معایب گزارش شده را برطرف کنند، ضمن اینکه در این سامانه، از نرم افزارهای تخصصی بومی استفاده شده که قابلیت اطمینان بالایی برای شبکه برق به خصوص از منظر پدافند غیرعامل ایجاد می کند.
وی در این زمینه اظهار داشت: با بهره گیری از زیرساخت گسترده مانیتورینگ برق تهران و پایش برخط شبکه، امکان پیش بینی و پیشگیری از بسیاری از اختلالات احتمالی در پست های برق فراهم شده و این امر به افزایش قابلیت اطمینان و پا یداری برق و افزایش رضایتمندی مشترکان به خصوص مشترکان صنعتی منجر خواهد شد.
در این بازدید حبیبه امام ویردی مدیر دفتر مهندسی اطلاعات و GIS برق تهران ضمن ارائه گزارش مفصلی از عملکرد این سامانه گفت: با بهره مندی از این سامانه بومی که برای اولین بار در شرکت های برق منطقه ای کشور توسط برق تهران طراحی و پیاده سازی شده است امکان پایش و بررسی پارامترهای مورد نیاز شبکه برق مانند ولتاژ، جریان و توان تجهیزات از جمله ترانسفورماتورها و خطوط برق در هر لحظه و در هر مکانی بصورت تحت وب به طور مداوم مهیا است تا با اطلاع سریع و تصمیم گیری به موقع از بروز و گسترش حوادث و ایجاد محدودیت در تجهیزات جلوگیری شده و امکان تامین برق پایدار برای مشترکان فراهم شود.
وی با اشاره اینکه با استفاده از این سامانه در زمانهای افزایش بار شبکه و لحظاتی که بخشی از شبکه برق تحت تنش قرار می گیرد امکان اقدام سریع و جلوگیر ی از رسیدن آن به مرز حساس و ایجاد محدودیت برای مشترکان فراهم شده گفت: این امر نقش بسزایی در پایداری شبکه برق و استمرار تامین برق پایدار برای مشترکان دارد.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات