يادداشت؛ با سايبان كولر، مصرف برق را 30 درصد كاهش دهيم

به گزارش پایگاه خبری توانیر، در حال حاضر که دما روند افزایشی پیدا کرده است و موج گرما تداوم دارد، بخش قابل توجهی از میزان مصرف برق مربوط به سامانه های سرمایشی است که با راهکارهای ساده و اتخاذ تدابیر مناسب، می توان ضمن کاهش مصرف برق در کولر های آبی و کولر های گازی سبب افزایش بهره وری آنان نیز شد. یکی از این راهکارهای مفید نصب سایبان است که به عنوان یک راه حل مؤثر، می تواند به طور میانگین موجب کاهش حدود ٣٠ درصدی در مصرف برق شود.
سایبان با ایجاد سایه بر روی کولر، از تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری کرده که این کاهش تابش مستقیم می تواند حرارت سطح بیرونی کولر را کاهش دهد و در نتیجه، کولر کمتر باید برای خنک کردن فضا کار کند. این موضوع در حفظ عملکرد بهینه کولر و کاهش مصرف انرژی تاثیر بسزایی داشته و همچنین با کاهش حرارت، عمرکولر نیز افزایش می یابد؛ زیرا قطعات آن کمتر در معرض فرسایش و خرابی قرار می گیرند.
در تابستان کولرهای آبی در معرض تابش مستقیم آفتاب هستند و این بدان معناست که دمای آب کولر بالا رفته و سریع تر بخار می شود. از طرفی آب گرمی که داخل کولر وجود دارد، باعث می شود تا باد کولر هم خنک نباشد. اما قرار دادن سایبان روی کولر سبب افزایش عملکرد کولرها و جریان باد خنک تر می شود.
استفاده از سایبان علاوه بر کاهش مصرف انرژی در بازدهی بهتر و بیشتر کولر گازی هم تاثیر گذار است. چرا که هرچه کندانسور کولر های گازی در فضای خنک تری قرار گیرد، میزان گرمایی که از محیط درون به بیرون منتقل می کند، افزایش می یابد.علاوه بر سایبان، مشترکان تنها با یک سری اقدامات ساده، اما تاثیرگذار می توانند در ساعت های اوج بار  از ساعت ١٣ تا ١٨ و ٢٠ تا ٢٣  ضمن حفظ رفاه و بهره گیری از باد خنک وسایل سرمایشی، میزان مصرف برق خود را مدیریت کنند. در کولرهای آبی استفاده از "دور کند"، سرویس منظم و دوره ای کولر، شستشو و تعویض به موقع پوشال های آن و عایق بندی مناسب کانال ها علاوه بر کاهش مصرف انرژی، موجب افزایش طول عمر دستگاه شده و از نظر اقتصادی نیز به صرفه است.
دارندگان کولرهای گازی نیز با تنظیم دمای این نوع کولرها بر روی ٢٤ درجه سانتیگراد، سرویس به موقع کندانسور کولرگازی وشست و شوی مداوم فیلترها و شبکه داخل کولر می توانند از مصرف برق خود به میزان بسیاری بکاهند و در عین حال مبلغ قبض برق خود را نیز کاهش دهند.

لیلا رحمان ستایش- کارشناس مسئول رسانه شرکت توزیع نیروی برق استان فارس


لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات