فارس گزارش مي دهد: صنعت برق روي ريتم شش و هشتاد

به گزارش پایگاه خبری توانیر



گروه اقتصادی خبرگزاری فارس؛ همه آن چه نیروگاه در ایران وجود دارد این روزها به صورت همزمان و ٢٤ ساعته برق تولید می کنند، این بخشی از گزارش شرکت برق حرارتی است.

سامانه های جهانی هواشناسی از ٦ روز بسیار گرم برای ایران خبر دادند و متخصصان توانیر پیش بینی کردند که اوج بار مصرف برق در روزهای آتی از سقف تاریخی ٨٠ هزار مگاوات عبور کند. این رقم معادل اوج بار آلمان با اقتصادی به مراتب بزرگ تر از ایران است.

کارشناس هواشناسی محمد اصغری رسیدن تهران به دمای بالای ٤٠ درجه را محتمل دانسته و می گوید که مناطقی از کشور شامل جنوب و جنوب شرق رکورد تاریخی دمای هوا را شکسته و در اصطلاح «ناهنجاری دمایی» را تجربه می کنند.

موسسه بین المللی کوپرنیک هفته گذشته گزارش داد که احتمالا سال ٢٠٢٥ گرم ترین سال جهان از زمان ثبت رسمی دما است. از طرفی اطلاعات مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران هواشناسی نشان می دهد که دما در ایران ٢ برابر متوسط دنیا گرم شده است.

فقط تنظیم دمای کولر از ١٨ به ٢٤ درجه می تواند در اوج بار به کاهش ١٢ هزار مگاواتی مصرف برق در کل کشور کمک کند. این رقم ٤ برابر بیشتر از ظرفیت تولید انرژی بزرگترین نیروگاه برق ایران است.

مستقر شدن گنبد حرارتی بر غرب آسیا شبکه برق بسیاری از کشورها را تحت تاثیر قرار داده و در کویت، مصرف و عربستان به قطعی برق گسترده ختم شده است.

کارشناس انرژی علی رحیمی اعتقاد دارد که در شرایط ناهنجاری دمایی نباید به زیرساخت صنعت برق فشار مضاعف وارد کرد و می گوید که دولت باید با مردم صحبت کند و به جای فشار بیش از اندازه به تاسیسات کشور در یک تعال دو سویه با اعمال خاموشی شرایط را مدیریت کند.

در مقابل، کارشناس انرژی جواد عسگری خاموشی را مصداق ناکارآمدی دانسته و می گوید که به جای اعمال خاموشی باید از مردم درخواست کرد که بهینه مصرف کنند، وقتی مصرف برق خانگی در  ١٤٠٢ نسبت به ١٤٠٠ معادل ٢٠ درصد کاهش یافته یعنی مردم پیام دولت را گرفته و همکاری می کنند.

استفاده از راهکارهای افزایش انگیزه مردم برای مصرف بهینه از جمله راهکارهای توصیه شده اتحادیه اروپا برای مدیریت مصرف برق است.

در این زمینه در ٢ سال گذشته با اجرای طرح پاداش صرفه جویی مردم ایران می توانستند از فرصت رایگان شدن قبض برق استفاده کنند و در سال جاری هم علاوه بر طرح پاداش صرفه جویی پویش با انرژی در حال اجرا است که به مشترکان با مصرف بهینه جوایزی از جمله ٣٠٠ دستگاه خودرو اتوماتیک اعطا می کند.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات