سهم ناچیز اصفهان از گردشگری

سهم ناچیز اصفهان از گردشگری

http://www.bananews.ir/یکسو زاینده رود و سوی دیگر میدان نقش جهان؛ منارجنبان و خواجو و سی‌و‌سه پل... همه اینها به اضافه جاذبه‌های دیگری که نام آوردن از آنها در این مجال کوتاه نمی‌گنجد، از اصفهان شهری ساخته‌اند که هر گردشگری را برای بازدید وسوسه می‌کند. بقیه عوامل، اما چقدر با این جاذبه‌ها در جذب گردشگران همسو هستند؟

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مدیر مالی یک آژانس گردشگری در اصفهان در زمینه ورود و خروج گردشگران آمار جالبی دارد.

وی در خصوص میزان جابه‌جایی مسافران با توجه به نوع مسافرتشان گفت: از صد در صد گردشگری که با تور ما جابه جا می‌شود، تنها ۱۰ درصد مربوط به ورود توریست به اصفهان است و ۹۰ درصد مابقی آن را ایرانیانی تشکیل می‌دهند که از داخل کشور بازدید می‌کنند.

وی بیشترین توریست‌های وارد شده به کشور را از کشورهای اروپایی و عرب‌های حاشیه خلیج‌فارس دانست.

این فعال حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: اغلب گردشگرانی که به اینجا می‌آیند می‌گویند آنچه در تبلیغات سایر کشورها درباره ایران شنیده‌اند با آنچه در ایران دیده‌اند متفاوت بوده است.

وی اظهار کرد: انجام اقداماتی از سوی سازمان میراث فرهنگی می‌تواند این تبلیغات منفی را خنثی و گردشگران را به کشورمان جذب کند.

نایب رییس انجمن هتلداران اصفهان هم با اشاره به ظرفیت بالای اصفهان در میراث فرهنگی، صنایع دستی، هنر، شرایط اقلیمی، وجود زاینده‌رود و کویر گفت: تقریبا همه گردشگرانی که به کشور وارد می‌شوند از اصفهان هم بازدید می‌کنند.

مهدی نریمانی به تبلیغات سوء سایر کشورها علیه کشور ایران اشاره کرد و با بیان اینکه این تبلیغات بر صنعت گردشگری ما تاثیر گذاشته است، اضافه کرد: با این وجود ما فعال بوده‌ایم و گردشگرها از کشورهای اسلامی را جذب کرده‌ایم. وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به ظرفیت بالای استان آیا اصفهان به جایگاه خود در صنعت گردشگری دست یافته است، اظهار کرد: در کل در سند چشم انداز ۱۴۰۴ امیدواریم ۵/۱ درصد گردشگران جهان یعنی ۵/۷ میلیون نفر را به کشور جذب کنیم؛ اما برای دسترسی به این هدف باید بسترهای لازم شامل تاسیسات گردشگری، جاذبه‌های اقامتی رفاهی و... فراهم شود.

وی ادامه داد: ساختن هتل و ارتقای زیرساخت‌های شهری مثل راه‌ها و فرودگاه‌ها از دیگر اقداماتی است که باید انجام شود.

سرپرست میراث فرهنگی وگردشگری استان اصفهان نیز سهم استان اصفهان از ۵/۷ میلیون نفر گردشگر خارجی که قرار است به کشور وارد شوند را ۴۸۱ هزار نفر اعلام کرد که تاکنون تعدادی از آنها به کشور وارد شده‌اند.

محسن مصلحی اصفهان را استانی فصلی برای جذب گردشگران دانست و افزود: باید برای توسعه گردشگری در این استان برنامه‌ریزی کرد.

از سوی دیگر معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث‌ فرهنگی اصفهان درنشستی با خبرنگاران سهم اصفهان در اقتصاد گردشگری را «ناچیز» توصیف کرد.

مولایی گفت: سال‌هاست که دولتمردان، شعار جایگزین کردن صنعت گردشگری باصنعت نفت را به میان آورده‌اند و به همین خاطر باید بیش از گذشته به محور توسعه گردشگری استان توجه شود.

مولایی با اظهار اینکه از اواخر سال ۸۶ با هدف واردکردن بخش خصوصی به عنوان ابزار تاثیرگذار در محورهای مختلف گردشگری استان، اقدام به راه‌اندازی معاونت سرمایه‌گذاری اداره کل میراث ‌فرهنگی کرده‌ایم، افزود: این واقعیت به اثبات رسیده ‌است که بخش خصوصی، سکان‌دار محور سرمایه‌گذاری در هر یک از حوزه‌های عملیاتی است، اما با اینکه استان در سه حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث ‌فرهنگی از بهترین جایگاه در کشور برخوردار است، متاسفانه تا به امروز نتوانسته‌ایم در حد و شأن این جاذبه‌ها درحوزه گردشگری و اقتصاد این صنعت سهم خوبی را به خود اختصاص دهیم.

به هر حال گفته‌های مسوولان و کارنامه اصفهان نشان می‌دهد این استان چندان در دستیابی به جایگاه واقعی خود در صنعت گردشگری کشور موفق عمل نکرده است. آیا بهتر نیست استانی که در آن کم آبی معضل بزرگی برای صنایع است، قطب صنعت کشور، به قطب صنعت گردشگری کشور تبدیل شود؟

 

    نظرات