يادداشت؛ مديريت مصرف، راه گريز از چالش ناترازي ...

به گزارش پایگاه خبری توانیر
این در حالی ست که با شروع فصل گرم، در حدود ٤٠ درصد از ظرفیت تولید برق در ایران، توسط وسایل سرمایشی مصرف می شود که این میزان، از مجموع ظرفیت نیروگاهی در کل کشورهای همسایه شمالی ایران بیشتر است. متوسط سرانه مصرف برق هر مشترک خانگی از سال ١٣٧٩ تا ١٤٠٣ از رشدی قابل توجه حکایت دارد؛ از این رو وابستگی شدید زندگی امروزی به برق بر کسی پوشیده نیست و این موضوع ضرورت تأمین برق را دوچندان کرده است؛ چراکه امروزه همه چیز به وجود برق وابسته شده و لحظه ای نبود برق مشکلات متعددی را برای مردم به همراه خواهد آورد. کارشناسان دنیا معتقدند که گرچه برق به نیازی ضروری برای زندگی تبدیل شده است؛ اما افزون بر پرداختن به راه های افزایش ظرفیت تولید، باید به مدیریت مصرف نیز توجه کرد، اقدامی که در همه جای انجام می شود. ایالات متحده آمریکا برای ترغیب مردم به مدیریت مصرف اقدام به افزایش تعرفه های برق کرده و از طرف دیگر به مردم توصیه می کند تا نسبت به تعویض وسایل برقی که مصارفی بالا دارند اقدام کنند. در کشور ما هم توجه به مدیریت مصرف برق در سمت مصرف کننده از سال ١٤٠٠ به طورجدی تری در دستور کار متولیان امر قرار گرفته، اگرچه صنعت برق سال های پیش تر نیز با طراحی الگوی مصرف به دنبال تشویق مردم به مصرف بهینه بود؛ اما این موضوع از بعد از تابستان ١٤٠٠ جدی تر شده است. از آن سال مجموعه صنعت برق و وزارت نیرو مصمم تر شد تا علاوه بر این که افزایش زیرساخت های نیروگاهی تولید برق را در دستورکار قرار دهد، با تشویق مردم، فرهنگ مصرف بهینه را نهادینه کند.
باید این نکته را در نظر داشت که مدیریت مصرف برق شامل مجموعه ای از فعالیت های به هم پیوسته بین صنعت برق و مشترکان آن است که به منظور بهینه سازی و منطقی کردن مصرف برق صورت می پذیرد تا بتوان با کارآیی بیشتر و هزینه کمتر به بهبود اقتصاد ملی یاری شود، بدین ترتیب هم عرضه کننده و هم مصرف کننده برق به سود بیشتری می رسند و سطح رفاه جامعه افزایش می یابد. پس مدیریت مصرف برابر با کاهش رفاه نیست، بلکه صرفا برای مصرف بهینه انرژی الکتریکی است. در همین زمینه سهیم کردن مردم در مبلغی که در ازای صرفه جویی و مدیریت مصرف انجام می شد به یکی از سیاست های وزارت نیرو تبدیل شد.
این موضوع در تابستان ١٤٠١ به طور محدود به مرحله اجرا درآمد و بر اساس آن چندین میلیارد تومان پاداش همکاری در برنامه های مدیریت مصرف به مردم تعلق گرفت. در سال ١٤٠٢مقرر شد همه مشترکان خانگی با هر میزان صرفه جوئی و مدیریت مصرفی که انجام دادند از پاداش برخوردار شوند حتی آن ها که مشترک پر مصرف به حساب می آمدند. امسال نیز یکبار دیگر تلاش برای نهادینه سازی مدیریت مصرف برق در دستور کار قرار گرفت به گونه ای که علاوه بر پاداش صرفه جویی برای کسانی که کاهش مصرف دارند، مشوق های دیگری در قالب پویش با انرژی در نظر گرفته شده است. پویش باانرژی با این هدف طراحی شده تا ضمن حفظ رفاه و آسایش عمومی، مشارکت حداکثری آنها را برای بهبود روش های مصرف برق به عنوان یک انرژی گرانبها جلب نماید.
در این پویش، که تا پایان تابستان ادامه دارد، به مشارکت کنندگانی که موفق به حداقل ١٥ درصد صرفه جویی در مصرف برق در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شده اند، به قید قرعه جوایز ارزشمندی اهدا خواهد شد. در حال حاضر به نظر می رسد، تنها راه گریز از چالش ناترازی تولید و مصرف برق رویکرد اصلاح الگوی مصرف باشد

محمدرسول تحفه - مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق فارس


لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات