مصرف برق وسايل سرمايشي در ايران به 35 هزار مگاوات ...

به گزارش پایگاه خبری توانیر، مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به  میانگین رشد نیاز مصرف در سالهای گذشته  که ٤.٧ درصد ثبت شده است، گفت: این در حالی است که آخرین نصاب تقاضای مصرف برق رشد نزدیک به ٩ درصدی را نشان می دهد و متاسفانه این رشد مصرف مربوط به بخش مولد نیست.
سخنگوی صنعت برق با بیان این که حدود ٣٥ هزار مگاوات از مجموع برق کشور در بخش سیستمهای سرمایشی (کولرها) مصرف می شود، خاطرنشان ساخت: تغییر درجه کولر و گذاشتن آن روی ٢٤ درجه به تنهایی مصرف را ٢٠ درصد کاهش می هد و عمدتا در مناطق عادی کشور که نیمه شمالی کشور را پوشش می هد، کولرآبی پاسخگو است.
وی افزود: تا پیش از این در منطقه شمال غرب ایران تنها ١٥ درصد از مردم کولر گازی داشتند، اما این میزان اکنون به ٣٠ درصد رسیده است، در حالی که باید متناسب با منطقه جغرافیایی اقدام به خرید وسایل سرمایشی کرد.
رجبی مشهدی این روند را نشان دهنده تغییر الگوی رفتاری مصرف برق در مناطق سردسیر و معتدل کشور دانست و تصریح کرد: اگرچه تنها ٢٠ درصد از مردم پرمصرف هستند و از این میان ٢ تا ٣ درصد از مشترکان بسیار پرمصرف هستند  که چندین برابر سایرین برق مصرف می کنند.
وی با بیان اینکه در شرایط کنونی همکاران ما در نیروگاه ها و خطوط انتقال و بخش توزیع به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند،  گفت: حتی پس از خاموش شدن تاسیسات نیروگاهی که نیاز به تعمیر دارد در انتظار خنک شدن آن نمی مانند و در شرایط بسیار سختی به انجام تعمیرات می پردازند در حالی که در شرایط عادی باید حداقل ٢٤ ساعت برای خنکتر شدن تاسیسات صبر کرد اما به دلیل نیاز مصرف برق کشور و ضرورت تامین برق هموطنان، همکاران ما با تمام تلاش، از جان مایه گذاشته و به تعمیرات می پردازند.
وی ادامه داد: در همین خصوص یک پست برق که دچار آسیب و آتش سوزی شده بود  با تلاش فراوان همکاران در سه ساعت خاموش و مشکل برطرف شد.
رجبی مشهدی تفاوت اوج مصرف برق در تابستان و زمستان را فشار مضاعف به شبکه برق به دلیل گرما و افزایش مصرف در تابستان عنوان کرد و افزود: در سایر ماههای سال می توان به طور مثال در زمستان می توان ترانسفورماتور آسیب دیده را  تعمیر کرد، اما در تابستان این کار با سختی و مشکلات زیادی انجام می شود.
سخنگوی صنعت برق در پایان از اجرای پویش با انرژی با هدف بهینه سازی و کاهش مصرف برق خبر داد و اضافه کرد: علاوه بر جوایزی که در پویش با انرژی در نظر گرفته شده است، بر روی قبوض برق مشترکانی که مصرف برق خود را نسبت به سال گذشته کاهش داده اند هم پاداش مدیریت مصرف اعمال می شود که نزدیک به ٤٠ درصد از مشترکان مشمول دریافت پاداش شده اند.
وی همچنین با اشاره به اهدای هدایای مرحله اول قرعه کشی پویش با انرژی  گفت: خودرو و جوایز ١٠٠ میلیون تومانی هموطنانی که مصرف خود را نسبت به سال گذشته کاهش داده بودند در استانهای کرمانشاه، آذربایجان غربی و هرمزگان اهدا شد.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات