مدیرعامل راه‌آهن: طرح‌های بین‌المللی طبق برنامه در دست اجرا است

مدیرعامل راه‌آهن: طرح‌های بین‌المللی طبق برنامه در دست اجرا است

http://www.bananews.ir/مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر لزوم افزایش همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه حمل ونقل ریلی نقش ایران و ازبکستان را در شکل گیری این روند، مهم و حیاتی قلمداد کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عبدالعلی صاحب محمدی که در نشست امضای توافق نامه ریلی بین ایران و ازبکستان سخن می گفت ادامه داد: چشم انداز همکاری‌های منطقه‌ای بسیار روشن و امیدوارکننده است و بخش زیادی از طرح‌های بین المللی طبق برنامه در دست اجرا است.

وی با اعلام این‌که در حال حاضر بیشترین ترانزیت کالا از آسیای جنوب شرقی به سمت اروپا انجام می‌شود، بیان کرد: در حال حاضر بخش زیادی از حجم این کالاها توسط بخش دریایی جابه‌جا می‌شود که ما تلاش می‌کنیم با تقویت بخش ریلی زمان و هزینه‌های ترانزیت را کاهش دهیم.

صاحب‌محمدی با اشاره به جایگاه ویژه صنعت حمل ونقل ریلی در برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران گفت: طرح‌های ما با جدیت در حال پیگیری است. در حال حاضر ۱۰ هزار کیلومتر خط ریلی در حال ساخت است و در آینده نزدیک تحولی جدی در این حوزه ایجاد خواهد شد.

مدیر عامل راه آهن ضمن اعلام آمادگی کامل ایران جهت گسترش همکاری‌ها با کشورهای همسایه اظهار کرد: ما اهداف بین المللی خود را در دو محور پیگیری می‌کنیم. اتصال شمال به جنوب که طی آن اتصال اروپا به آسیای جنوب شرقی ممکن می‌شود و همچنین طرح شرق به غرب که کشور چین را به اروپا وصل می‌کند.

رسیدن از غرب دریای خزر تا فنلاند با قطار ۲۵ روز کاهش می یابد

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به طرح‌های برون مرزی ایران اشاره کرد و توضیح داد: یکی از این مسیرها از غرب دریای خزر آغاز می‌شود و تا فنلاند ادامه خواهد یافت.

وی افزود: در حال حاضر تنها راه ترانزیتی این مسیر راه دریاست که ۴۵ روز به طول می انجامد اما با تکمیل این طرح زمان آن به ۲۵ روز کاهش می‌یابد و هزینه‌ها نیز ۳۰ درصد کمتر خواهد شد.۴۷۰ کیلومتر از این طرح از ایران عبور می کند که تلاش می کنیم تا شش ماه آینده ۲۱۵ کیلومتر از آن ساخته شود و بخش دوم نیز ظرف دو تا سه سال تکمیل گردد.

صاحب‌محمدی کریدور شمال به جنوب چابهار به ازبکستان را از دیگر طرح‌های مهم در دست ساخت تلقی کرد وگفت: با بهره برداری از این طرح ازبکستان به خلیج فارس و کشورهای حاشیه آن متصل خواهد شد و مسیر موجود نیز کوتاه‌تر خواهد شد.

وی همچنین به طرح مشترک ایران و ترکیه اشاره کرد وافزود: این خط از شمال شرق ترکیه به شمال غرب ایران متصل خواهد شد که بسیاری از مشکلات در هزینه و زمان را حل خواهد کرد. این خط در ایران به دو محور تقسیم خواهد شد که اولین راه به سرخس و ازبکستان می رودو انشعاب دیگر از طریق زاهدان به پاکستان خواهد رسید.

مدیر عامل راه آهن ضمن اعلام این که تمامی طرح‌های برون مرزی ایران به تایید کارشناسان اکو رسیده است گفت: در اجلاس بعدی اکو تصویب این طرح‌ها در دستور کار اعضا خواهد بود و با تایید این پروژه‌ها نقش مهم ایران در حمل ونقل ریلی منطقه مشخص خواهد شد.

وی پیشرفت‌های اخیر کشور در صنعت حمل ونقل ریلی را چشمگیر دانست و ادامه داد: ما برنامه ریزی کرده‌ایم که سالانه هزار کیلومتر خط آهن در کشور افتتاح کنیم و تلاش می کنیم در مسیر در نظر گرفته شده با تمام توان خود حرکت کنیم.

صاحب‌محمدی با اشاره به گسترش روابط با کشور ازبکستان در سال های اخیر اظهار کرد: ظرفیت ترانزیت کالا به ۱۰ میلیون تن افزایش یافته و ما در راه بهبود وضعیت مسیر جابه‌جایی کالا را از بندرعباس به ازبکستان دو خطه کرده‌ایم که هر چند هنوز این خط به طور رسمی افتتاح نشده تاثیر بسزایی در افزایش روابط ریلی بین دو کشور داشته است.

مدیر عامل راه آهن گسترش روابط بین ایران و ازبکستان را منوط به تمایل سیاسی و مدیریتی دو طرفه دانست و برگزاری چنین جلساتی را در راه رسیدن به این تمایل بسیار مهم ارزیابی کرد.

ایران راه اصلی برای ارتباط ازبکستان با دریاهای آزاد

در ادامه رییس هیات ازبکستانی با تاکید بر لزوم گسترش همکاری های دوطرفه به جایگاه مهم ایران در صنعت حمل ونقل ریلی منطقه اشاره و اظهار کرد: به دلیل جایگاه جغرافیایی ازبکستان حمل ونقل ریلی برای ما اهمیت زیادی دارد وایران یکی از راه‌های اصلی ما برای ایجاد ارتباط با دریاهای آزاد به شمار می‌رود.

رمیتوف ادامه داد: برای افزایش همکاری‌ها با ایران نیاز است تا بر تعرفه‌هایی انعطاف‌پذیر توافق کنیم. زیرا شرکت‌ها مسیرها را به خوبی می شناسند و به سمتی می‌روند که برایشان هزینه کمتری داشته باشد.

وی با تاکید بر این‌که هیچ کشوری نمی‌تواند بدون همکاری با دیگران به اهداف خود دست یابد، اظهار امیدواری کرد: با توافق بر تعرفه‌ها روابط ایران وازبکستان در زمینه ترانزیت کالا افزایش یابد.

تلاش ایران برای ثابت ماندن تعرفه حمل کالا

در ادامه جلسه صاحب محمدی ضمن اعلام این که تعرفه‌های حمل کالا در ایران پنج سال است که ثابت مانده تشریح کرد: در حال حاضر هزینه حمل ونقل در ایران ۴۰ تا ۴۵ درصد از کشورهای ازبکستان و ترکمنستان ارزان‌تر است و با این وجود که در دو سال گذشته با توجه به هدفمندی‌ یارانه‌ها قیمت سوخت در ایران ۹٫۵ برابر شده است ما تلاش کرده‌ایم با ثابت نگه داشتن تعرفه‌ها راه همکاری خود و همسایه‌مان را باز نگه داریم.

وی ادامه داد: ما همواره تلاش کرده‌ایم شرایط مناسب از سمت طرف ایرانی بوجود آید. اما در مقابل خواسته‌هایی نیز داریم که باید برآورده شود. برای مثال ما همواره از کشور ازبکستان خواسته‌ایم که میزان ترانزیت پنبه به ایران را افزایش دهد. اما متاسفانه هنوز هیچ تضمینی از این بابت دریافت نکرده‌ایم.

مذاکرات هیات ایرانی و ازبک جهت توافق بر سر تعرفه‌ها همچنان ادامه دارد و احتمالا نتیجه قطعی در پایان جلسه عصر اعلام خواهد شد.

 

    نظرات