بافت تاریخی تبریز نیازمند احیاء/ ضرورت بازگشت زندگی به محدوده مرکزی تبریز

بافت تاریخی تبریز نیازمند احیاء/ ضرورت بازگشت زندگی به محدوده مرکزی تبریز

به گزارش شهریار ، محمد عزتی در مصاحبه اختصاصی خود با پایگاه خبری شهریار گفت: متاسفانه طی سال های اخیر خروج شهروندان ساکن در محدوده مجاور بازار و بافت تاریخی تبریز به سایر نقاط شهر شتاب بیشتری گرفته است.

وی افزود: بروز این پدیده منجر به شکل گیری بافت متروکه و خالی از سکنه در اطراف بازار تاریخی تبریز شده است و ضرورت دارد و ضرورت دارد بازگشت زندگی به این محدوده با ورود مسولان استانی و دستگاه های مرتبط با حوزه شهرسازی برای رفع این معضل شهری محقق شود.

عزتی با اشاره به تبدیل منازل خالی از سکنه به انبار مغازه های بازار تبریز، ادامه داد: تغییر کاربری بدون ضابطه بافت شهری اطراف بازار تبریز به عنوان یک معضل جداگانه، اجرای سیاست های اصلاحی از سوی مدیریت واحد شهری را دچار چالش می کند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز اظهار کرد: علی رغم حجم بسیار زیاد سفر های درون شهری شهروندان در طول روز به محدوده مرکزی و بازار تبریز، اما به علت نبود زیست شهری، این محدوده در طول شب چهره متناقضی از خود نشان می دهد.

محمد عزتی همچنین با تاکید بر ابعاد بحرانی این پدیده، تشدید وقوع جرایم و حوادث در این بافت شهری در صورت تداوم بی اعتنایی مدیران ارشد استانی را از دیگر چالش های این معضل شهری برشمرد.

وی تصریح کرد: شهرداری تبریز در ادامه صدور و ابلاغ بخشنامه های بالادستی، اجرای سیاست های تشویقی مانند صدور پروانه های ساختمانی رایگان در بافت مرکزی و فرسوده شهری برای بازگشت زندگی به این محدوده را طی چند سال اخیر آغاز کرده است.

به گفته محمد عزتی، اجرای طرح های بازآفرینی شهری و پروژه های مختلف عمرانی با رویکرد های مختلف مانند گردشگری و فرهنگی از دیگر برنامه های شهرداری تبریز برای سکنی گزینی شهروندان در بلوک های مجاور بازار تبریز است.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با اشاره به اینکه بسته تشویقی با ۳۰ بند جدید نقش حمایتی برای مالکان بافت تاریخی و فرسوده شهری دارد ادامه داد: عوارض کم و نزدیک به صفر درصد، اقدامات عمرانی و زمینه حضور مردم در بافت تاریخی را فراهم می‌کند.

محمد عزتی یادآور شد: همزمان با یکپارچه سازی بسته های تشویقی نیاز به عزم واحد دستگاه های اجرایی برای حمایت از مالکان واحد های مسکونی و خانه های تاریخی بافت مرکزی تبریز وجود دارد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز اضافه کرد: شهرداری تبریز قرار است با رویکرد صیانت از ارزش های تاریخی فرهنگی و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان اصلی این محدوده، رعایت حقوق مالکانه و سایر حقوق قانونی، شرعی و همچنین جذب مشارکت حداکثری، تعامل مطلوبی با مالکان واحد های مسکونی مجاور بازار تبریز داشته باشد تا بازگشت زندگی به این محدوده محقق شود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات