يادداشت؛ تنظيم دماي آسايش، راه حل مناسبي در رفع چالش ...

به گزارش پایگاه خبری توانیر، آسایش دمایی شرایطی ذهنی است که احساس رضایت از شرایط دمایی محیط را بیان می کند و حفظ استاندارد آسایش دمایی برای منازل ، جز مواردی است که در جامعه کنونی مورد علاقه سازندگان ساختمان ها و از سوی دیگر برای علاقمندان مبحث مدیریت انرژی بسیار حائز اهمیت است.
قراردادن دمای محیط روی عدد دمایی ٢٤ درجه سانتیگراد که این روزها مورد تاکید قرار می گیرد دقیقا دمایی است که  بدن انسان نیازی به صرف انرژی اضافی برای تنظیم دمای خود ندارد و این امر می تواند به بهبود بهره وری، کاهش استرس و افزایش سلامت کلی کمک کند.
مطالعات نشان داده است که قرار گرفتن در معرض دمای بیش از حد یا کمتر از حد آسایش می تواند بر بهره وری ذهنی و فیزیکی تأثیر منفی بگذارد. برای مثال، یک مطالعه نشان داد که قرار گرفتن در معرض دمای ٢٦ درجه سانتی گراد (٧٨ درجه فارنهایت) برای ٨ ساعت، عملکرد شناختی را تا ١٠ درصد کاهش می دهد.
همچنین دمای بیش از حد یا کمتر از حد آسایش می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات سلامتی را افزایش دهد. قرار گرفتن در معرض دمای آسایش می تواند به بهبود سلامت کلی و کاهش خطر ابتلا به بیماری ها کمک کند.
باید به این نکته توجه کرد که هیچ شرایط حرارتی خاصی وجود ندارد که در آن، همه افراد راضی باشند همیشه افرادی هستند که از شرایط موجود رضایت ندارند.
محدوده آسایش حرارتی براساس رضایت و مقبولیت ?? درصد افراد ایجاد می شود به عبارت دیگر، اگر فقط ١٠ درصد افراد از شرایط تهویه ناراضی باشند، احتمالاً آسایش حرارتی برقرار شده است.
با بالا رفتن سن، متابولیسم کاهش می یابد ولی این عامل روی محدوده آسایش حرارتی تأثیری ندارد که تحقیقات نشان می دهد الگوها و معیارهای آسایش حرارتی در افراد جوان و سالخورده تفاوتی با هم ندارد/
آزمایشهای دیگر هم تأیید کرده که شرایط دلخواه از نظر آقایان و خانم ها، خیلی با یکدیگر متفاوت نیست.
حتی در نقاط مختلف کره زمین و در فصل های متفاوت، تغییر قابل ملاحظه ای در محدوده آسایش حرارتی اتفاق نمی افتد. بنابراین، می توان یک معیار آسایش حرارتی را برای تمامی ساکنان زمین و در تمام فصول تجویز کرد.
پوشیدن لباس یا نوع پوشش ما مانند یک عایق عمل می کند در هوای سرد با پوشیدن لباس می توانیم احساس راحتی داشته باشیم و از حرارت تولید شده بدن استفاده کنیم.
در تابستان نیز نوع پوشش ما در مصرف انرژی نقش قابل توجه ای دارد و اهمیت این موضوع به اندازه ای است که تابستان ٢٠٠٥ وزارت محیط زیست ژاپن اعلام کرد برای کاهش مصرف برق در تابستان، دمای استاندارد محیط باید ٢٨ درجه تغییر کند و در عوض کارکنان ادارات می توانند کت نپوشند.
نتیجه شگفت انگیز بود ، در سال ٢٠٠٦یعنی سال دوم اجرای طرح، ١.١٤ میلیون تُن از انتشار گازهای گلخانه ای به دلیل کاهش مصرف برق کم شد و علاوه بر این ها صرفه جویی های اقتصادی جدی را برای ژاپن به دنبال داشت.
جالب است بدانید تاثیر افزایش دما در میزان مصرف موضوعی جدی است زیرا میزان افزایش دما در هر روز تأثیر مستقیمی بر میزان افزایش تقاضای مصرف برق داشته است و براین اساس هر یک درجه افزایش دمای متوسط کشور، ١٨٠٠ مگاوات به مصرف برق اضافه می کند.
در پایان این یادداشت لازم است بدانیم، با توجه به اینکه حدود  ٤٠ درصد از تقاضای مصرف برق مربوط به وسایل سرمایشی است، استفاده از دور کند کولرهای آبی و تنظیم دمای کولرهای گازی روی ٢٤ یا ٢٥ درجه، درساعات اوج تقاضای مصرف برق (از ساعت ١٢ تا ١٧ و ١٩ تا ٢٣) می تواند کمک قابل توجهی به پایداری شبکه برق در این روزهای بسیار داغ در نقاط مختلف کشور داشته باشد و خادمین مردم در صنعت برق را برای تامین برق پایدار یاری کند.

حسن غفوریان - کارشناس ارتباط با رسانه  شرکت توزیع نیروی برق استان یزد
لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات