چه زماني بايد كولر گازي را سرويس كرد؟ + 4 نكته مهم

به گزارش پایگاه خبری توانیر، در برخی از مناطق کشور که استفاده از کولر گازی اجتناب ناپذیر است باید با رعایت مواردی مانند سرویس کردن منظم دستگاه، مصرف برق را تا حد امکان پایین نگاه داشت.
در شهری مانند تهران که در گرم ترین روزهای سال نیز دمای ٤٠ درجه سانتیگراد را تجربه نمی کند می توان با کولر آبی به خوبی دمای آسایش ٢٤ درجه را در محیط برقرار کرد؛ اما در شهرهای ساحلی -که رطوبت محیط اجازه استفاده از کولر آبی را نمی دهد- و یا در شهرهای گرمسیر، افراد مجبور به استفاده از کولر گازی هستند.
مصرف بالای کولرهای گازی و استفاده اشتباه از آن ها، موجب رکوردزنی تقاضای برق در روزهای اخیر شده است. برای پایین آوردن این مصرف رعایت بعضی از نکات ضروری است؛ برای مثال دمای آسایش کولر گازی باید روی عدد ٢٤ و یا بالاتر از آن تنظیم شود و یا دستگاه در مجاورت وسایل گرمازا قرار نگیرد. یکی از موارد مهمی که در استفاده از کولر گازی باید حتماً به آن توجه کرد سرویس کردن دوره ای کولرهای گازی است.
چه زمانی باید کولر گازی را سرویس کرد؟
به طور کلی بهتر است هرسال با شروع فصل گرما نسبت به سرویس کردن کولر گازی اقدام کنید و با پیشگیری مانع بروز مشکل جدی در دستگاه شوید؛ اما این علائم نشان دهنده آن است که دستگاه شما به شکل جدی نیاز به سرویس و تعمیر نیاز دارد:
- خاموش شدن یک باره دستگاه
- باد گرم زدن
- کاهش پرتاب باد
- کاهش قدرت خنک کنندگی
- روشن و خاموش شدن دستگاه در فواصل کوتاه
- تولید صداهای غیرمعمول
- تشکیل بلورهای یخ دور کویل های کولر
در سرویس سالیانه کولر فیلترهای دستگاه و همچنین پنل خارجی آن با فشار آب شسته می شوند؛ سطح گاز سنجیده می شود و درصورت پایین بودن آن را شارژ می کنند و نیاز به تعمیرات احتمالی مورد سنجش قرار می گیرد.
نکات زیر درمورد سرویس کولر گازی اهمیت حیاتی دارد:

١- فیلتر آلوده تا ١٥ درصد مصرف برق را بالا می برد
کولر گازی هوای داخل اتاق را خنک و تصفیه می کند و مجدداً به فضای داخل اتاق بازمی گرداند. تجمع گرد و غبار و ذرات خارجی موجود در هوا روی فیلترها، به مرور مانع از عبور هوای کافی از داخل آنها می شود و علی رغم کار کردن موتور، هوا را خنک نمی کند. فشار بالایی که در نتیجه این کار اضافه، به کولر وارد می شود علاوه بر کاهش عمر آن، مصرف برق را بالا می برد. طبق آمار سایت enterenergysroom.com فیلتر آلوده میزان مصرف برق دستگاه را تا ١٥ درصد بالا می برد.

٢- پایین آمدن سطح مبرد کولر گازی بازده دستگاه را پایین می آورد
باد گرم زدن دستگاه، یخ زدن کویلهای اواپراتور، شنیده شدن صدای خش خش و ایجاد حباب از داخل دستگاه و بالا رفتن رطوبت محیط، همگی نشان دهنده پایین آمدن سطح گاز مبرد است. پایین بودن سطح مبرد نیز مانند آلودگی فیلتر، مصرف دستگاه را بالا می برد و طول عمر آن را پایین می آورد. طبق گفته سایت ScienceDirect.com وقتی سطح گاز مبرد به ٧٥ درصد میزان مورد انتظار خود برسد، شاخص SEER -که نموداری است از میزان کارایی دستگاه و بازده انرژی آن- به میزان ١٦ درصد افت می کند.

٣- خراب شدن ترموستات می تواند موجب سوختن موتور کولر شود
اگر کولر گازی را در کنار وسایل گرمازا نصب کرده باشید، دمایی که ترموستات اندازه می گیرد با دمای واقعی محیط تفاوت پیدا می کند و درنتیجه هوای اطراف به خوبی خنک نمی شود؛ اما اگر اطراف کولر خالی است و اشتباهی در محل نصب آن رخ نداده، خنک نشدن محیط و تفاوت زیاد بین دمای تعیین شده و دمایی که حس می کنید، می تواند علامت خرابی ترموستات باشد.
خروج هوای خیلی گرم و یا خیلی سرد از کولر نیز علائم دیگری برای خرابی ترموستات هستند. مورد دیگری که نشان می دهد ترموستات دستگاه نیاز به تعمیر دارد کوتاه شدن چرخه روشنایی و خاموشی دستگاه است. اگر کولر گازی مرتب خاموش و روشن شد باید حتماً به فکر تعمیر ترموستات آن باشید زیرا در غیر این صورت کمپرسور دستگاه و سایر اجزاء حیاتی آن آسیب خواهند دید. چرخش بی وقفه فن کولر نیز مشکل خطرناکی است که از آسیب به ترموستات دستگاه خبر می دهد.
توجه داشته باشید که ساختار ترموستات کولر گازی بسیار ظریف است و باید حتماً به یک تعمیرکار ماهر سپرده شود.

٤- سرویس کردن کولر از نظر اقتصادی به صرفه است
سرویس سالیانه کولر گازی بسته به ظرفیت دستگاه و تعداد موارد مورد نیاز، بین ٥٠٠ هزار تا ١ میلیون تومان هزینه می برد. البته ممکن است این هزینه قدری نیز بیشتر از این مقدار شود. اما اگر یک کولر گازی با ظرفیت ٢٤ هزار را ٨ ساعت در روز روشن نگاه داریم، هر ماه بیش از ٥٠٠ هزار تومان به مبلغ قبض مشترک اضافه می کند که با پایین آمدن راندمان ساعات روشن بودن کولر و هزینه برق ناشی از آن بیشتر می شود؛ مثلا اگر مدت استفاده را  از ٨ به ١٠ ساعت برسانیم، هزینه برق کولر از بیش از ٥٠٠ هزار تومان به بالای ٧٠٠ هزار تومان می رسد و اگر این مصرف در ساعت اوج بار اتفاق بیفتد به نزدیک ٩٠٠ هزار تومان نیز خواهد رسید. (اعداد با استفاده از شبیه ساز مصرف اپلیکیشن باانرژی برای شهر تهران تخمین زده شده اند.)
اگر سرویس نکردن کولر منجر به از کار افتادن آن شود، هزینه بیش از ٣٠ میلیون تومانی خرید کولر جدید نیز به مشترک تحمیل خواهد شد.
پویش باانرژی تا پایان شهریور ادامه دارد
شرکت توانیر در پویشی موسوم به باانرژی، به مشترکان خانگی کمک می کند تا با پایین آوردن میزان مصرف خود تا ١٥ درصد، هم از تخفیف قبض گاز بهره مند شوند و هم در قرعه کشی های دوره ای این پویش شانس برنده شدن خودروی اتوماتیک، وسایل برقی و دیگر جوایز را داشته باشند. اطلاعات بیشتر و اپلیکیشن باانرژی در سایت این پویش به نشانی https://ba-energy.ir/ قرار داده شده اند.


لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات