هدف گذاري عربستان سعودي براي توليد 58 گيگاوات انرژي ...

به گزارش پایگاه خبری توانیر، این طرحها شامل: نیروگاه خورشیدی Ar Rass II، نیروگاه خورشیدی Al Sadawai IPP، نیروگاه خورشیدی Amaala و چندین طرح دیگر است که نه تنها به صنعت تولید انرژی این کشور تنوع بخشیده و اتکا به سوختهای فسیلی را کاهش می دهند، بلکه ثابت می کنند که منابع انرژی تجدیدپذیر قابل اعتمادتر هستند.
در حال حاضر این کشور ٢.١ گیگاوات تولید برق خورشیدی را عملیاتی کرده و ٥.٣ گیگاوات نیز در دست اقدام دارد که احتمالا تا سال ٢٠٢٥ راه اندازی می شود.
گزارش صندوق توسعه صنعتی عربستان حاکی است این کشور برای تولید ٥٨.٧ گیگاوات انرژی تجدیدپذیر تا سال ٢٠٣٠ هدف گذاری کرده که ٤٠ گیگاوات آن خورشیدی خواهد بود. این هدف هم راستا با طرح ملی انرژیهای تجدیدپذیر (NERP) است.

١) نیروگاه خورشیدی Ar Rass II
نیروگاه خورشیدی Ar Rass II که در AI-Qassim ساخته شده است، یکی از مهمترین این طرحها است که با سرمایه گذاری دو میلیارد دلاری کنسرسیومی متشکل از صندوق سرمایه گذاری عمومی و  Badeel و ACWA Power در مرحله برنامه ریزی قرار دارد.
این طرح، یک مزرعه خورشیدی است که احتمالاً ساخت آن در سال ٢٠٢٥ آغاز خواهد شد و انتظار می رود بهره برداری تجاری از آن در سال ٢٠٢٦ آغاز شود. برق خورشیدی تولید شده حاصل از این طرح تحت یک PPA (توافق خرید برق) به شرکت تامین برق عربستان سعودی (SPPC) برای مدتی معین فروخته خواهد شد.

٢) نیروگاه خورشیدی IPP الصداوی
نیروگاه خورشیدی مستقل الصداوی (IPP) با یک سرمایه گذاری ٣٠٠ میلیون دلاری در الصداوی استان ایستر با پیش بینی ظرفیت ٢ هزار مگاواتی به عنوان یکی از بزرگترین نیروگاههای خورشیدی در عربستان سعودی ساخته می شود. این نیروگاه که توسط شرکت انرژیهای تجدیدپذیر عربستان (SREC) توسعه یافته است، برق شبکه ملی عربستان را تامین کرده و از اهداف پایداری برق کشور و کاهش خروجیهای کربن حمایت می کند.
انتظار می رود پانلهای فتوولتائیک مونوکریستال مورد استفاده در این طرح که در زمینی به وسعت ٥٠٠ هکتار نصب می شوند، انتشار CO٢ را تا ٣٠٠ هزار تن در سال کاهش دهند. دسامبر ٢٠٢٤ برای راه اندازی این طرح پیش بینی شده شده است.
این نیروگاه در مرحله نخست احداث حدود ١٠٠٠ شغل و ١٠٠ موقعیت شغلی دائمی ایجاد می کند و در نتیجه فرصتهای شغلی را افزایش خواهد داد.

٣) نیروگاه خورشیدی سعد دوم
Sadd II Solar PV Park یک نیروگاه خورشیدی ١١٢٥ مگاواتی است که در استان سعد ساخته خواهد شد.
ACWA Power در حال توسعه این طرح به عنوان یک طرح PV خورشیدی بر روی سطح زمین در یک فاز است. ACWA Power  حدود ٥٠ درصد از سهام این طرح را در اختیار دارد و برق تولید شده تحت یک PPA (توافق خرید برق)  به شرکت تدارکات برق عربستان فروخته خواهد شد. پارک فتوولتاییک خورشیدی Saad II تا سال ٢٠٢٦ وارد عملیات تجاری خود می شود.


٤) نیروگاه خورشیدی Al Masa٠٣٩;a
نیروگاه خورشیدی IPP Al Masa٠٣٩;a به عنوان بخشی از برنامه ملی انرژی تجدیدپذیر عربستان سعودی (NREP) در حال توسعه است.
نیروگاه Al Masa٠٣٩;a ابتکاری تحت چشم انداز ٢٠٣٠ KSA و ملک سلمان برای افزایش انرژی پاک در عربستان سعودی است.
این  نیروگاه یک سیستم PV خورشیدی ١٠٠٠ مگاواتی است که در استان تگرگ، تقریباً ٢٩٠ کیلومتری شمال پایتخت ریاض، توسعه یافته است.
این طرح از فناوری پنل های خورشیدی دو وجهی استفاده می کند که نور خورشید را در دو طرف پنل های خورشیدی جذب می کند و کارایی انرژی را افزایش می دهد و با چشم انداز عربستان ٢٠٣٠ همسو می شود.
IPP Al Masa٠٣٩;a در مرحله پیش توسعه است و SPPC فرآیند مناقصه را تکمیل کرده است.

٥) نیروگاه خورشیدی الحناکیه ٢
فتوولتائیک خورشیدی Al Henakiyah ٢ یک طرح ٤٠٠ مگاواتی است که به عنوان بخشی از طرحهای مرحله پنجم در مناقصه در عربستان سعودی اعلام شده است. این طرح توسط طرحهای خلیج عربستان سعودی اعلام شد و در ماه های آینده روند مناقصه را آغاز خواهد کرد. این طرح در یک فاز به عنوان یک طرح PV خورشیدی نصب شده بر روی زمین در المدینه توسعه خواهد یافت. این طرح احتمالاً در سال ٢٠٢٥ آغاز و تا سال ٢٠٢٧ وارد فاز عملیاتی خواهد شد.
چندین مناقصه از خاورمیانه برای اعطای این طرح در لیست نهایی قرار گرفته اند، از جمله JinkoSolar Holding Co. Ltd. (Jinko Power) ،Canadian Solar Inc.، First Solar Inc.، Sunrun Inc.، و Enphase Energy Inc.


٦) نیروگاه خورشیدی طبرجال
طرحPV خورشیدی ٤٠٠ مگاواتی طبرجل به شرکت Jinko Power Technology, Ltd با سهم ٣٣.٣٣ درصد واگذار شده است. این طرح به عنوان یک طرح انرژی خورشیدی توسط شرکت Jinko Power Technology توسعه خواهد یافت. ساخت این طرح در سال ٢٠٢٥ آغاز و تا سال ٢٠٢٦ وارد عملیات تجاری می شود.

٧)  نیروگاه خورشیدی اماالا
کنسرسیومی از EDF و مصدر در حال توسعه نیروگاه خورشیدی Amaala هستند. این طرح در حال حاضر در مرحله توسعه است. این نیروگاه خورشیدی ظرفیت تولید سالانه ٤١٠٠٠٠ مگاوات ساعت را خواهد داشت که برای تامین برق حدود ١٠٠٠٠ خانوار در سال کافی است. این طرح همچنین شامل یک سیستم ذخیره باتری ٧٠٠ مگاوات ساعتی برای اطمینان از تامین انرژی تجدیدپذیر پایدار و قابل اعتماد است.
این گزارش در پایان می افزاید: عربستان سعودی در جهت چشم انداز پادشاهی ٢٠٣٠، که هدف آن انرژی های تجدیدپذیر در منطقه شورای همکاری خلیج فارس و خاورمیانه و شمال آفریقا است، پیشرفتهای قابل توجهی داشته است. طرحهای مانند نیروگاه های خورشیدی ارراس ٢، الصداوی، سعد ٢، المساعه، الحناکیه ٢، تبرجل و اماله، مجموعاً به هدف کشور عربستان برای دستیابی به ٥٨.٧ گیگاوات ظرفیت انرژیهای تجدیدپذیر تا سال ٢٠٣٠  کمک می کنند.




لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات