فرماندار تبریز: لزوم تمهیدات بیوتروریسمی برای مقابله با پشه آئدس

فرماندار تبریز: لزوم تمهیدات بیوتروریسمی برای مقابله با پشه آئدس

به گزارش شهریار ، فرماندار تبریز در این جلسه که در شهرداری منطقه ۵ برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به حساسیت موضوع شیوع تب دنگی، مقوله پشه آئودس به یک مقوله امنیتی بدل شده و باید با تمهیدات بیروتروریسمی و پدافند زیستی راهکارهای مقابله با این پدیده اتخاذ شود.

وی با اشاره به تجربه موفق شهرستان جلفا در عقیم سازی پشه های حاشیه ارس گفت: حدود ۱۸ سال قبل و در زمان طرح موضوع ثبت ژئوپارک ارس، پروژه عقیم سازی پشه های جلفا زیر نظر اساتید دانشگاه و کارشناسان یونسکو به اجرا درآمد که می تواند تجربه مناسبی برای مقابله با پشه آئدس در استان و سراسر کشور قرار گیرد.

یونس فاتح با اشاره به مشاهده پشه آئدس در منطقه خدآفرین آذربایجان شرقی یادآور شد: البته پشه مشاهده شده در آن منطقه به ویروس تب دنگی آلوده نبوده اما باید خود را در برابر این بیماری آماده کنیم.

وی با بیان اینکه کانال های آب، مرداب ها، گندآب ها و جوب های شهری و روستایی مهمترین بسترهای تخم گذاری و تولید مثل پشه آئدس محسوب می شود تاکید کرد: پاکسازی تمام کانال های آب، جوب ها و حتی آب های راکد باغچه ها و گلدان های خانگی باید به طور مرتب مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: نقش شهرداری تبریز در پاکسازی شهری به ویژه باکس های زباله، آبروها و کانال های آب حساس و بسیار ضروری است.

فرماندار تبریز بر لزوم آگاه سازی و آموزش عمومی شهروندان نسبت به خطر پشه آئودس و بیماری تب دنگی تاکید کرد و افزود: بر اساس اعلام کارشناسان، این بیماری اگر شیوع پیدا کند سیستم درمان را فلج کرد.

وی با بیان اینکه درد ناشی از تب دنگی "استخوان شکن" است اظهار داشت: میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری یک درصد اعلام شده که رقم بالایی محسوب می شود.

به گفته فرماندار تبریز، شیوع بیماری تب دنگی که پشه آئدس ناقل آن به شمار می آید انفجاری است و می تواند همانند کرونا مشکلات بسیاری در جامعه ایجاد کند.

گفتنی است پشه آئدس که تحت عنوان ببر آسیایی نیز شناخته می‌شود در مناطق استوایی جهان به‌ویژه آسیای جنوب شرقی از جمله مالزی وجود دارد. این پشه ناقل بیماری‌های خطرناک و کشنده‌ای از جمله تب دنگی است که در بسیاری از کشورها شیوع یافته و تلفات انسانی بسیاری نیز داشته است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات