پیشرفت ۴۸ درصدی بزرگترین طرح نوسازی بافت‌های فرسوده

پیشرفت ۴۸ درصدی بزرگترین طرح نوسازی بافت‌های فرسوده

http://www.bananews.ir/با توجه به حضور میلیونی مردم در مشهد مقدس و فرسوده بودن بافت پیرامون حرم مطهر رضوی و وجود صدها مشکل و نارسایی همچون بناهای فرسوده و متروکه، کوچه‌های تنگ و باریک، کمبود شدید مراکز اقامتی مناسب و فقدان امکانات خدماتی، رفاهی و بهداشتی مطلوب و معضلات اجتماعی ضروری است که نوسازی این بافت هر چه سریعتر اجرا شود.

هم اینک طرح نوسازی پیرامون حرم مطهر رضوی با پیشرفتی در حدود ۴۸ درصد به عنوان بزرگترین طرح نوسازی بافت‌های فرسوده شهری در کشور است که ظرفیت‌های فراوانی در بخش‌های اقتصادی فرهنگی و اجتماعی ایجاد کرده است. این خبری است که کیان پور آن را اعلام کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مجید کیان‌پور ـ مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران ـ در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح آخرین وضعیت نوسازی پیرامون حرم رضوی با اعلام پیشرفت ۴۸ درصدی طرح اظهار کرد: شهر مقدس مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران سالانه پذیرای بیش از ۲۵ میلیون زائر و مسافری است که همه ساله به عشق تشرف به زیارت حضرت رضا (ع) به مشهد مقدس می روند.

وی ادامه داد: آمارها حکایت از آن دارد که طی سال‌های آتی میزان حضور زائران به مشهد مقدس افزایش چشمگیری داشته باشد، به طوری که کارشناسان پیش بینی می‌کنند که در سال ۱۴۰۴ این حضور به بیش از ۴۰ میلیون نفر برسد.

***طرح ۱۰ ساله در سال ۹۷ پایان می یابد

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: درسال ۷۱ با پیشنهاد مسئولان وقت و مکاتبه وزیر وقت مسکن و شهرسازی، مرحوم کازرونی با مقام معظم رهبری، سوال شد که برای رفع مشکلات و نارسایی ها و ارایه خدمات شایسته و در خور شان بارگاه ملکوتی، نسبت به نوسازی و بهسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی اقدام شود؟ که در پاسخ معظم له فرمودند: هر اقدامی که به منظور آسایش زوار و میهمانان آستان قدس رضوی انجام گیرد بجا و موجب ثواب و اجر الهی برای اقدام کننده است.

بازسازی بافت‌های فرسوده اطراف حرم امام رضا(ع)

کیان پور افزود: با رهنمود مقام معظم رهبری، مراحل تصویب طرح در مراجع ذیصلاح قانونی شورای عالی معماری و شهرسازی ایران (کمیسیون ماده ۵) و بازنگری های انجام شده طی سالهای ۷۸ و ۸۷ عملا طرح نوسازی آغاز شد و طی یک برنامه زمانبندی شده در ۱۰ سال، مقرر شد تا سال۹۷ طرح به پایان برسد.

۳۰۹ هکتار محدوده طرح نوسازی و بهسازی

مساحت کل محدوده طرح ۳۶۰ هکتار است که پس از کسر ۵۱ هکتار از اراضی حریم حرم مطهر، بقیه محدوده که یعنی ۳۰۹ هکتار، محدوده طرح نوسازی و بهسازی را شامل شود. در این محدوده ۱۳۰۰۰ پلاک با کاربری‌های مختلف وجود دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران جمعیت ساکن در محدوده طرح در سال ۱۴۰۴، ۵۳ هزار نفر در نظر گرفته شده است و برای این تعداد برنامه ریزی و امکانات تدارک دیده شده است. در این برنامه جمعیت متحرک برابر ۱۲۰ هزار نفر شب مسافر برای استراحت و ۶۰۰ هزار نفر مراجعه کننده روزانه برای سایر کاربری‌هاست.

*** تعریض ۱۵ متری پیاده روها

وی همچنین اظهار کرد: در این طرح در مجموع ۱۵ متر به عرض هر چهار خیابان اصلی منتهی به حرم مطهر امام رضا (ع) در بخش پیاده رو، برای جلوگیری از تداخل سواره و پیاده و برای تسهیل در عبور و مرور زائرین و مجاورین، اضافه می شود. علاوه بر این چهار خیابان شعاعی دیگر حد فاصل چهار خیابان، به وضع موجود اضافه خواهد شد.

کیان‌پور با بیان اینکه یک خیابان حلقوی با فاصله مناسب تا حرم مطهر به نام شارستان رضوی ارتباط این هشت محور را برقرار خواهد کرد، ادامه داد: همچنین حدفاصل شارستان رضوی تا حرم مطهر ره باغ هایی با مبلمان زیبا به همراه فضای سبز دل انگیز نیز احداث خواهد شد که دسترسی زائرین به حرم مطهر را بسیار آسان خواهد کرد. برای ایجاد رفاه زائرین به ویژه زائرین کم توان و ناتوان از تکنولوژی روز دنیا همچون نوار نقاله یا پله های برقی در مسیر ره باغ ها استفاده خواهد شد.

وی از شرکت عمران و مسکن سازان ثامن و شهرداری منطقه ثامن بصورت مدیریت واحد مجری طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) به عنوان سازمان مجری طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر نام برد.

*** خرید ۵۰۰۰ پلاک و اجرای ۱۴۰ پروژه تا کنون

بازسازی بافت‌های فرسوده اطراف حرم امام رضا(ع)

معاون وزیر راه و شهرسازی از مهمترین اقدامات انجام شده در طرح نوسازی پیرامون حرم مطهر رضوی به خرید بیش از ۵۰۰۰ پلاک از ۱۳۰۰۰ پلاک واقع در محدوده املاک بافت مرکزی شهر مشهد و بهره برداری و یا در حال اجرا بودن ۱۴۰ پروژه از جمع ۳۶۵ پروژه بهسازی و نوسازی تعریف شده، اشاره کرد.

به گفته وی تعریض خیابانهای منتهی به حرم مطهر نواب و شیرازی در حدود ۸۰ درصد، اجرای بلوار امیرالمومنین به طول ۹۰۰ متر حد فاصل خیابان نواب صفوی و خیابان طبرسی از دیگر اقدامات انجام شده است.

کیان پور از بازگشایی پروژه خیابان ۵۰ متری شارستان رضوی حد فاصل خیابان طبرسی ـ نواب، ضلع شمالی بازار رضا تا پایان خبر داد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران همچنین اظهار کرد: در حال حاضر سرانه فضای سبز ۱۳/ ۱ است که با اجرای ۱۷ پارک جدید درصدد هستیم آسایش و رفاه بیشتری برای زائران فراهم شود.

***ساخت ۲۵۰۰ واحد ۵۰ تا ۷۰ متری اطراف حرم

معاون وزیر همچنین اظهار کرد: در طرح مسکن ثامن برای ساخت تعدادی واحد مسکونی در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی از بانک مرکزی در قالب واحدهای مسکونی ۵۰ تا ۷۰ متری مجوز گرفته شده است. در حال حاضر ۲۵۰۰ واحد مسکونی در اطراف حرم رضوی در حال ساخت است و ساخت هفت پروژه مسکونی بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی طرح گسترش حیات زیر سطحی حد فاصل حرم مطهر تا شعاع ۵۰۰ متر آغاز شده است، خاطر نشان کرد: با اجرای این طرح کلیه پروژه های سطح زیرین اطراف حرم که بصورت چهار طبقه است به یکدیگر متصل خواهند شد و این امر علاوه بر ارائه خدمات و رفاه بیشتر به زائران، باعث کاهش بار ترافیکی نیز می شود.

***ساخت ۳ هزار متر از نخستین تونل مشترک انرژی

وی همچنین با تاکید بر اجرای زیرساخت‌های نوین شهری با استفاده از تکنولوژی روز دنیا در این طرح به عنوان یکی دیگر از اقدامات مهم طرح نوسازی پیرامون حرم مطهر رضوی است، گفت: احداث تونل مشترک انرژی همچنان ادامه دارد. تا کنون سه هزار متر از ۱۳ کیلومتر تونل مشترک انرژی آماده شده است. این تونل اولین در نوع خود در ایران است.

وی در پایان خواستار کمک دولت و مدیران شهری برای تامین به موقع بودجه این طرح شد و خاطر نشان کرد: سرمایه گذاران می‌توانند به بازگشت سرمایه خود مطمئن باشند ضمن اینکه از اجر معنوی شرکت در این طرح نیز بهره مند خواهند شد.

 

    نظرات