ایران در آسیا و آفریقا طرح‌های برق‌آبی اجرا می‌کند

ایران در آسیا و آفریقا طرح‌های برق‌آبی اجرا می‌کند

http://www.bananews.ir/سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو از اجرای طرح های بزرگ برق‌آبی توسط متخصصان ایرانی در کشورهایی آسیایی و آفریقایی خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علیرضا دایمی در جریان بازدید ۱۲ نفر از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از کارگاه سیاه بیشه به عنوان نخستین نیروگاه تلمبه ذخیره ای کشور، طرح سیاه بیشه را یکی از پروژه های پیچیده و پیشرفته کشور نام برد و گفت: توسعه نیروگاه های برقابی برای کشور ما یک نیاز ۱۰۰ درصدی است چرا که نقش این نیروگاه ها در کنترل بار و فرکانس شبکه برق بسیار مهم است.

وی در ادامه به ظرفیت فنی و مهندسی ایجاد شده در کشور در راستای اجرای نیروگاه های برق‌آبی اشاره کرد و یادآور شد: هم اکنون مهندسان ایرانی طرح های بزرگ برق‌آبی را در کشورهای همسایه و مناطقی از آسیا و آفریقا در دست اجرا دارند.

در جریان این بازدید، مجری طرح سیاه بیشه نیز به تشریح نحوه عملکرد نیروگاه تلمبه ذخیره ای پرداخت و گفت: طرح سیاه بیشه دارای دو سد بالا و پایین از نوع سنگ ریزه ای با پوشش بتنی است و در مواقعی که تولید برق در نیروگاه های کشور بیش از نیاز مصرف باشد، با مصرف برق مازاد در شبکه، آب انباشته شده در سد پایین (با ارتفاع ۱۰۲ متر) که مخزنی به حجم ۶٫۹ میلیون متر مکعب دارد، به سد بالا پمپاژ و در آن ذخیره می شود.

سد و نیروگاه سیاه بیشه نخستین نیروگاه تلمبه دخیره ای کشور است که در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال تهران و در مسیر جاده کرج - چالوس در استان مازندران در حال احداث است.

 

    نظرات