نقش رو به رشد روش‌های مبتنی بر طبیعت در ساخت‌وساز

نقش رو به رشد روش‌های مبتنی بر طبیعت در ساخت‌وساز

شهریار تبریز/آذر کریم‌زاده: در بخش اول ششمین گزارش هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی فرانسه علاوه بر اشاره به افزایش جمعیت ساکن در مناطق شهری تا سال ۲۰۳۰، بر این واقعیت تاکید می شود که "امواج گرمای شدید فزاینده مرتبط با تغییرات آب و هوایی، موجب تشدید روزافزون تاثیر جزایر گرمایی شهری خواهد بود. "در بخش دوم گزارش گروه کارشناسی، با تایید این پیش‌بینی، تشدید خطرات مرتبط با تغییرات اقلیمی را برای شهرها و زیرساخت‌ها، به‌ویژه در مناطق آسیب‌پذیری که قبلاً در معرض دمای بالا قرار گرفته بودند و مناطقی که در امتداد سواحل قرار دارند، برجسته می‌کند، تا حدی که خطر تشدید جزایر گرمایی شهری و پیامدهای آن از نظر تنش حرارتی بر سلامت انسان سنگینی بیشتری خواهد داشت. افزایش جمعیت در شهرها، که توسط هیئت بین دولتی تغییرات اقلیمی حدود ۲.۵ میلیارد شهرنشین دیگر تا سال ۲۰۵۰ تخمین زده می شود، موجب افزایش بیش از پیش نیاز شهرها به سازگاری با تراکم شهری و مسائل آب و هوایی می شود.

در مورد اروپا، طبق این گزارش پیش‌بینی می‌شود که «تعداد افرادی که در معرض تنش گرمایی قرار می‌گیرند دو تا سه برابر می‌شود» و به دلیل عایق‌بندی ناکافی ساختمان‌ها یا ظاهر بیش از حد قدیمی برخی از مصالح مورد استفاده در ساختمان‌ها تشدید می‌شود. با این اوصاف، مسکن شهری به طور فزاینده‌ای در برابر باد، آتش‌سوزی و حتی سیل آسیب‌پذیر خواهد شد.

بدین‌ترتیب، خطرات و آسیب‌هایی که املاک و ساکنان را تهدید می‌کنند، در سال‌های آتی تشدید خواهند شد. جهت اثبات این موضوع، می‌توان در اروپا، به سیل ژوئن ۲۰۲۱ که در آلمان، بلژیک و فرانسه رخ داد اشاره کرد که ۱۳ میلیارد دلار خسارت بیمه شده و ۴۰ میلیارد دلار خسارت اقتصادی به بار آورد که آن را به پرهزینه‌ترین بلای طبیعی برای اروپا از اوایل دهه ۱۹۷۰ تبدیل کرد.

راه‌حل‌های مبتنی بر طبیعت برای بهینه سازی آسایش حرارتی

در مواجهه با این تهدیدات، سازمان تغییرات آب و هوایی در گزارش خود بر ارتباط «راه‌حل‌های مبتنی بر طبیعت» بصورت اقداماتی که جهت مقابله با چالش‌های ناشی از تغییرات اقلیمی به اکوسیستم‌ها متکی هستند، دوباره تاکید می‌کند. به عنوان مثال، برای رویارویی با فرسایش سواحل، راهکارهایی همچون ایجاد پوشش گیاهی در سواحل به جای ایجاد دایک ارائه می‌شود. بنابراین هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی برای حرکت به سمت توسعه شهرها بر اساس این اصول، برخی راه‌حل‌های مبتنی بر طبیعت که در مجموعه های شهری قابل اجرا باشند را فهرست کرده است.

به گفته کارشناسان این گروه، به عنوان مثال، راهبردهای تهویه طبیعی، می‌توانند دمای داخل خانه را تا ۱۴ درجه کاهش دهند، در حالی که سایه‌بان های خورشیدی ساختمان ها می‌تواند بر آسایش حرارتی حتی موثرتر از سیستم‌های تهویه مطبوع سنتی، به ویژه در هنگام گرمای شدید، تاثیر بگذارد.

این گزارش همچنین بر نیاز به مداخلات سیستماتیک بیشتری مانند برنامه‌ریزی شهری که می‌تواند جزایر گرمایی شهری را در شهرها کاهش دهد، تاکید می‌کند. نصب بام‌های سبز، سقف‌هایی با پوشش ضد آب سفید رنگ، راهبردهای سایه‌زنی نیز می‌تواند تاثیر خوبی بر آسایش حرارتی داشته باشد.

هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی در گزارش خود، مزایای یک رویکرد سیستمی، ترکیب چندین تکنیک خنک‌کننده را نیز برجسته می‌کند. این گروه در نهایت در مورد استفاده از تهویه مطبوع هشدار می‌دهد که اثرات مضر آن بر محیط زیست احتمالاً با گرم شدن جو باعث ایجاد یک چرخه معیوب می‌شود.

از نقطه نظر قانونی، هیئت تغییرات اقلیمی تصریح می‌کند که مقررات معماری و طراحی شهری باید ظهور "ساختمان های تطبیقی" را تسهیل کند، که می‌تواند آسایش حرارتی را حتی در صورت دوره های شدید آب و هوایی مانند موج شدید گرما تضمین کند. ساختمان‌ها باید بتوانند خود را با پیامدهای گرمایش جهانی تطبیق دهند و به سمت عایق‌سازی بهینه، ظرفیت گرمایی اصلاح‌شده یا حتی جمع‌آوری بهینه آب تکامل یابند.

بنابراین با توجه به راهکارهایی که در مورد این موضوع ارائه شد، معماران، دفاتر طراحی، شهرسازان، مدیران پروژه ها و صاحبان پروژه ها باید از آن الهام بگیرند تا شهر فردا را ایجاد کنند. شرط دانستن نحوه کار جمعی و مشارکت دادن جوامع و شهروندان در این رویکردها، یکی دیگر از عوامل کلیدی موفقیت در این زمینه است.

_______________________

منبع:

https://leshorizons.net/solutions-fondees-nature-priorite-secteur-batiment/

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات