جدایی ری وارد فاز کارشناسی نشده است

جدایی ری وارد فاز کارشناسی نشده است

http://www.bananews.ir/مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری شهرداری تهران، ری، شمیرانات و تهران را فرزندان البرز توصیف کرد و گفت: در صورت جدایی ری از تهران، می‌توان پیش‌بینی کرد که این دو در آینده دوباره به یکدیگر ملحق شوند؛ اما در آن زمان چه کسی پاسخگوی مشکلات و هزینه‌های ناشی از اجرای این تصمیم خواهد بود؟

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مجید پاکساز  درباره روند تولید طرح‌های توسعه‌ای برای یک شهر همچون طرح جامع و تفصیلی، اظهار کرد: برای تهیه این طرح‌ها مطالعات گسترده‌ای از منظر کالبدی، شهرسازی، زیست محیطی، ترافیکی، اجتماعی و کیفیت ابنیه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برای تهیه طرح جامع و تفصیلی شهر تهران، این مطالعات با لحاظ یکپارچگی کل مساحت شهر انجام شده و بر این اساس، پتانسیل‌ها و کمبودهای محدوده‌های مختلف شهری احصا شده تا در قالب ضوابط طرح جامع و تفصیلی، برای رفع کمبودها و استفاده از ظرفیت‌های هر محدوده برنامه‌ریزی شود.

نیازهای هر شهر باید در داخل محدوده همان شهر تامین شود

پاکساز با اشاره به قانون «تعاریف محدوده، حریم، شهر، شهرک و روستا» مصوب سال ۸۴ مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: بر اساس این قانون، برای هر شهری که طرح راهبردی و توسعه‌ای تدوین می‌شود، باید همزمان با تدوین طرح، محدوده شهر نیز، تعیین و برای تصویب نهایی به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شود. محدوده شهر تهران نیز همزمان با تدوین طرح جامع و تفصیلی پایتخت، به صورت یکپارچه و با احتساب ری تعیین تکلیف شده است.

وی یادآور شد: نیازهای هر شهر باید در داخل محدوده همان شهر تامین شود و اگر قرار است شهری جدید تاسیس شود که بخشی از نیازهایش در شهر مجاور برطرف می‌شود، در حقیقت این دو شهر، یک شهر هستند.

در صورت جدایی ری، شورای عالی شهرسازی باید دوباره محدوده تهران را تعیین تکلیف کند

پاکساز افزود: اگر قرار باشد که ری از تهران جدا شود، بخش‌هایی از طرح جامع و تفصیلی نیازمند مطالعات مجدد خواهد بود. چراکه مطالعات قبلی با فرض یکپارچگی شهر انجام شده است. اما اگر شهر به دو شقه تقسیم شود، محدوده هر دو شهر جدید باید دوباره در شورای عالی شهرسازی و معماری دوباره تعیین تکلیف شود.

مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری شهرداری تهران اعتقاد دارد که جدایی ری از تهران، همچون قطع کردن عضوی از بدن است که هم برای عضو قطع شده و هم برای بدن مشکلاتی ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تهیه طرح‌های توسعه شهری امری زمان‌بر است، اظهار کرد: اگر قرار است ری از تهران جدا شود، طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران که با چندین سال مطالعه و کارشناسی تهیه و به اجرا گذاشته شده است، دچار مشکل خواهد شد.

پاکساز تاکید کرد: در این میان ری به عنوان بخش جدا شده از تهران، تا زمان تهیه طرح توسعه‌ای مستقل بلاتکلیف خواهد بود و بلاتکلیفی بدترین آسیب‌ها را برای شهر به دنبال دارد.

فرزندان البرز اگر هم جدا شوند، در آینده دوباره به یکدیگر ملحق می‌شوند

جدایی ری وارد فاز کارشناسی نشده است

وی در ادامه گفت‌وگوی خود با ایسنا، تهران، ری و شمیرانات را فرزندان البرز توصیف کرد و گفت: این محدوده‌ها به لحاظ استخوان‌بندی، شبکه ترافیکی، مسائل طبیعی و رود ـ دره‌ها به یکدیگر مرتبط هستند. برخی رود ـ دره‌های تهران از شمال تا جنوب کشیده شده و نمی‌توان میان آن دیوار کشید و بین دو شهر تقسیم‌شان کرد.

مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری شهرداری تهران با بیان اینکه جدایی ری از تهران مشکلات جدی کالبدی و مدیریت شهری به دنبال دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه تاکنون تنها بحث‌های قانونی و مدیریتی درباره جدایی ری مطرح شده و این مساله وارد فاز کارشناسی نشده است.

پاکساز تاکید کرد: در صورت جدایی ری از تهران، می‌توان پیش‌بینی کرد که این دو در آینده دوباره به یکدیگر ملحق شوند؛ اما در آن زمان چه کسی پاسخگوی مشکلات و هزینه‌های ناشی از اجرای این تصمیم خواهد بود؟

    نظرات