تبریز، حسینیه تاریخی اهل‌بیت(ع) است

تبریز، حسینیه تاریخی اهل‌بیت(ع) است

به گزارش شهریار ، یعقوب هوشیار در دیدار با شیخ مهدی کربلا تولیت حرم حضرت سیدالشهدا(ع) با بیان اینکه تبریز یک کلان‌شهر اقتصادی و صنعتی در ایران است، افزود: در کنار این ویژگی‌ها، تبریز از دیرباز، نقش فرهنگی و تاریخی خاصی در ایران داشته است.

وی ادامه داد: این شهر پنج دوره، پایتخت ایران بوده که مهم‌ترین آن دوره صفوی است. صفوی‌ها اولین حکومت شیعی در ایران هستند، به همین دلیل، تبریز به عنوان «اولین پایتخت جهان تشیع» شناخته می‌شود. تبریز، مهد علما و مجتهدین برجسته جهان تشیع است و به «شهر سه علامه» شهرت دارد.

شهردار تبریز در این دیدار ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام جمعه شهید تبریز حضرت آیت‌الله دکتر آل‌هاشم، افزود: ایشان و پدر ارجمندشان، از روحانیون محبوب تبریز به شمار می‌روند و در سال‌های اخیر، مشوق برنامه‌ مواکب آذربایجان در کربلای معلی بودند.

یعقوب هوشیار بیان داشت: تبریز از دیرباز، حسینیه سوگواری‌های اباعبدالله (ع) است. بازار تاریخی تبریز که ثبت جهانی یونسکو است، بیش از ۴۰۰ سال است که میزبان عزاداری‌های باشکوه تبریزی‌ها است. این عزاداری‌ها که در سبک‌های هنری برگزار می‌شود، خاص بازار تبریز است و در هیچ شهر دیگری یافت نمی‌شود.

وی اظهار داشت:  تبریز با این پشتوانه شیعی، توفیق داشته که به عنوان «نخستین خواهرخوانده کربلای معلی» مطرح شود و امیدواریم ارتباط  دو شهر، با عنایت ویژه تولیت حرم حضرت سیدالشهدا، در تمام ماه‌های سال، به ویژه در مناسبت‌های مذهبی نظیر ماه شعبان و ماه محرم، استمرار داشته باشد.

شهردار تبریز در بخش دیگری از سخنان خود، بیان داشت: خدمت به زائران امام حسین(ع) در ایام اربعین جزو برنامه‌های مهم شهرداری تبریز به شمار می‌رود.

علمای تبریزی جایگاه خاصی در میان روحانیون عراق دارند

در ادامه این دیدار شیخ مهدی کربلایی، تولیت حرم حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام اظهار داشت: گروه‌ها و موکب‌های ایرانی از اولین سال‌های اوج‌گیری برنامه‌های اربعین حسینی در کربلا با شور و شوق تمام حضور داشته‌اند و در این میان نقش موکب‌های آذربایجان و به‌خصوص تبریز همواره زبانزد بوده و منشا خدمات اثرگذار بوده است.

وی ادامه داد: خدمات گسترده‌ای که در کربلا صورت می‌گیرد نشانگر ارادت جهانی و گردهمایی ویژه جهان تشیع در کربلا است و توفیقی است که اهل بیت علیه‌السلام به نسل امروز سپرده‌اند تا منشا همدلی و مودت باشد.

تولیت حرم حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام ادامه داد: خادمان آستان حسینی در سال‌های اخیر در نوبت‌های متناوب در تبریز حضور داشته‌اند و برنامه‌های فرهنگی و نمادین قابل توجهی را پیش برده‌اند.

آئین‌های سوگواری مردم تبریز، ریشه در معارف ائمه اطهار(ع) دارد

حاج فاضل عوز، مشاور ارشد تولیت نیز در این دیدار، با ارائه گزارشی از سفر اخیر خود به تبریز، اظهار کرد: اهتزاز پرچم عزای حسینی در بلدیه مرکزی تبریز، از برنامه‌های به یادماندنی ماه محرم بود.

وی همچنین به حضور خود در اجتماع هیئات حسینی و عزاداری های خیابانی در تبریز اشاره و خاطرنشان کرد: حال‌وهوای خاص سوگواری‌های مردم تبریز، از ارادت و معرفت تاریخی این شهر نسبت به ائمه اطهار(ع) حکایت دارد.

در این دیدار یاسین بجانی عضو شورای اسلامی شهر تبریز، میراعتماد عمادی مشاور شهردار و رئیس ستاد اربعین شهرداری تبریز و سعید صالح نیا مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز حضور داشتند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات