فروپاشی صفحه پوسته زمین منجر به زلزله شد

فروپاشی صفحه پوسته زمین منجر به زلزله شد

http://www.bananews.ir/زلزله شناسان می گویند زلزله بزرگ ماه آوریل در اقیانوس هند، بخشی از فروپاشی صفحه پوسته زمین بوده است؛ پدیده ای که پیش از این هرگز مشاهده نشده بود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) زلزله یازدهم آوریل سال جاری که از هند تا استرالیا و در سراسر جنوب و جنوب شرق آسیا لرزش آن احساس شد، توسط دستکم گسست چهار گسل زیر دریا واقع در جنوب غرب سوماترا در اندونزی طی یک دوره دو دقیقه و ۴۰ ثانیه ای ایجاد شد.

دانش پژوهان دانشگاه یوتا و دانشگاه کالیفرنیا در سانتاکروز می گویند این زلزله ۸٫۷ ریشتری و یک زلزله ۸٫۲ ریشتری که دو ساعت پس از زلزله اول روی داد بخشی از گسست زیر صفحه هند و استرالیا در امتداد مرزی نامشخص زیر اقیانوس هند در غرب سوماترا و جنوب شرق هند بوده است.

این گسست بخشی از فرایندی است که حدود ۵۰ میلیون سال پیش آغاز شده و میلیونها سال دیگر نیز ادامه خواهد یافت.

کیت کوپر استاد ژئوفیزیک دانشگاه یوتا می گوید تا کنون چنین زلزله ای را رصد نکرده بودیم.

وی افزود: این زلزله بخشی از کار دشوار گسست یک صفحه و یک فرایند زمین شناختی است. این فرایند میلیون ها سال طول می کشد تا یک مرز جدید صفحه ای شکل دهد، برای چنین رویدادی هزاران زلزله مانند روی می دهد.

بررسی های لرزه ای نشان می دهد این زلزله ها در گسست شبکه بسیار پیچیده ای از گسل ها دخالت دارند که برای آنها هیچ سابقه زمین لرزه ای ثبت شده ای در تاریخ نداریم.

نتایج این تحقیقات درنشریه نیچر منتشر شده است.

 

 

 

 

    نظرات