شتاب ۲.۵ برابری سوادآموزی در ایران نسبت به جهان

شتاب ۲.۵ برابری سوادآموزی در ایران نسبت به جهان

به گزارش شهریار به نقل از نصر،  در متن پیام علیرضا کاظمی آمده است: روز جهانی سوادآموزی، نماد اراده کشورهای جهان در مقابله و مبارزه با جهل، نادانی و آگاه‌سازی مردم نسبت به راه‌های رشد، بالندگی، حفظ و حراست از کرامت انسانی است. بدیهی است مبارزه با بی‌سوادی نه تنها در مقوله استقلال فرهنگی از گامهای مهم قلمداد می‌شود، بلکه در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیز حائز اهمیت ویژه‌ای است.
جمهوری اسلامی ایران با تاسی از آموزه‌های دینی و به استناد حدیث شریف "طَلبُ العِلمِ فَریضَهٌ عَلی کلِّ مُسلمٍ و مُسلِمهٍ - آموختن علم بر هر مرد و زن مسلمان واجب است" با فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی(ره) بطور گسترده و فراگیر اقدام به سوادآموزی کرد تا جایی که، آمار باسوادی ۶ ساله و بالاتر کشور از ۴۷.۵ درصد سال ۱۳۵۵ به حدود ۹۰.۴ درصد در سال ۱۴۰۱ افزایش داد که این عدد گواه شتاب ۲.۵ برابری سوادآموزی در ایران نسبت به جهان است.
وی در ادامه آورده است: بعد از رحلت حضرت امام خمینی(ره)، امام خامنه ای(مدظله العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی رسالت نهضت سوادآموزی را در درجه اول «توسعه سواد» و در درجه دوم «تعمیق سواد» بیان کردند. برای تعمیق سواد که  به عبارتی با کاربردی کردن سواد و اثر سواد در اصلاح سبک زندگی معنا می یابد کتابها و دوره‌های مختلفی طراحی و تدوین شد که هم اینک نیز در تدریس مورد استفاده قرار می گیرند.
این جریان بالنده در ایران اسلامی همچنان ادامه دارد و با توجه به اقتضائات زمان بروز آوری می‌شود تا جایی که در برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ماموریت جدیدی برای نهضت سوادآموزی علاوه بر ریشه کنی کامل بیسوادی مطلق دیده شده است و قرار است اساسنامه نهضت علاوه بر مورد مذکور، آموزشهای همگانی را بر اساس مفاهیم جدید دنبال کند. با این حرکت ایران اسلامی جزو معدود کشورهای جهان خواهد بود که صاحب سازمانی برای آموزش‌های دائمی و همگانی خواهد بود.
حال سازمان نهضت سوادآموزی با کوله باری از تجربه می تواند الگویی الهام بخش برای کشورهای مختلف باشد و تجربه خود را برای داشتن دنیایی بهتر، با درک متقابل و صلح پایدار در اختیار جامعه جهانی قرار دهد.
وزیر آموزش و پرورش همچنین در پایان نیز آورده است: در آستانه سالروز جهانی سوادآموزی، از تلاش‌های خدمتگزاران عرصه سواد و سوادآموزی سپاسگزاری می‌کنم. امیدوارم با همدلی، همگرایی و وفاقِ همه دلسوزان عرصه تعلیم و تربیت، نظام یکپارچه آموزش را از اوان کودکی تا بزرگسالی ایجاد و دسترسی همگان را به این خدمت اجتماعی فراهم کنیم.
لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات