تغییر روزانه قیمت مواداولیه آسفالت

تغییر روزانه قیمت مواداولیه آسفالت

http://www.bananews.ir/رییس انجمن تولیدکنندگان آسفالت در دو استان‌ تهران و البرز با اعلام اینکه به صورت روزانه برخی شرکت‌های عمده تولید کننده قیر هرطور که دلشان می‌خواهد بازار قیر را به چالش می‌کشانند تا بتوانند قیر را گران‌تر بفروشند، گفت: دلال و واسطه‌ای که در چند روز اخیر ۱۰۰ هزار تن قیر خریده به تنی ۱۰۰ تومان سود بادآورده رسیده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سید جلیل طباطبایی افزود: چرا اجازه داده می‌شود دلالان بدون اینکه پولی وارد بازار کرده باشند با استفاده از اسنادی که صحت و سقم آنها محل سوال است از ال سی استفاده کرده و ۹۰ میلیارد تومان بدون بهره سیستم‌های بانکی را با فروش قیرهای صادراتی در داخل کشور به چرخش نقدینگی خود در آورده و علاوه بر آن به علت حجم زیاد نقدینگی که از این منبع کسب می‌نمایند سود فراوانی هم برداشت کرده و از این آشفته بازار حداقل ۱۰ میلیارد تومان برای خود به جیب ‌می‌زنند و ضمن آن ۵ میلیارد تومان مالیات ارزش افزوده را هم نمی‌پردازند و قیر صادراتی را که باید به خارج از کشور صادر شود در داخل بازار می‌فروشند و پولش را نقد می‌گیرند؟

وی با اظهار نگرانی از تاثیر افزایش لحظه‌ای قیمت ماده اولیه تولید آسفالت بر هزینه‌های عمرانی گفت: تانکرهای دلالان در حالی که تانکرهای مالکان خصوصی یک هفته در نوبت می‌خوابند تا یک سرویس قیر حمل کنند، بدون نوبت بارگیری می‌شود و کسی هم جلوی آنها را نمی‌گیرد. از طرفی مواد اولیه قیر به نام «V.B» تنها در یک روز تنی ۳۰ هزار تومان گران شده و به تبع آن تولیدکننده‌های قیر هم به راحتی قیر خود را تنی ۴۰ هزار تومان گران‌تر کرده‌اند، اگر اینگونه هرکس و هر سازمانی که دلش بخواهد می‌تواند هر روز کالایش را آن‌ هم ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان گران کند پس چرا به تولیدکنندگان بخش خصوصی که از همه جا تحت فشار هستند و واقعا با تلاش و دلسوزی خودشان را سرپا نگه داشته‌اند از سوی سازمان‌های مربوطه اجازه داده نمی‌شود قیمت کالای خودشان را براساس قیمت‌های واقعی روز تعیین کنند و همواره قیمت آنها قیمت‌های دستوری است.

وی افزود: اگر قیمت «V . B» و قیر بر اساس قیمت روز دلار و قیمت جهانی نفت تعیین می‌شود، باید بگوییم در سال ۱۳۸۷ که قیر عملا بورسی شد و قیمت تنی ۹۰ هزار تومان آن یکباره، ۱۵۰ هزار تومان شد قیمت دلار حدودا ۹۹۰ تومان بود و قیمت بازار جهانی نفت هم در محدوده بشکه‌ای ۱۳۰ دلار بود، آن زمان مثل امروز خصومتی بر علیه کشور ما نبود و تحریم در اقتصاد ما دخل و تصرفی نداشت، حالا دلار در هفته‌های اخیر از ۲۳۰۰ تومان فراتر رفته و قیمت نفت هم بشکه‌ای ۱۱۰ دلار شده است. با این‌حال، به چه دلیل قیر را از تنی ۹۰ هزار تومان به تنی ۶۶۸ هزار تومان رساندند و در همین چند روز اخیر هم دوباره تنی ۴۰ هزار تومان گران‌تر کردند و به تنی ۷۱۰ هزار تومان رساندند!؟

 

 

    نظرات