مطالبه تبریزی‌ها از دولت چهاردهم

مطالبه تبریزی‌ها از دولت چهاردهم

به گزارش شهریار و به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد؛ یعقوب هوشیار، متولد ۲۰ شهریور سال ۱۳۵۶ در تبریز، دانش‌آموخته مقطع دکترای عمران از دانشگاه تبریز و کارمند رسمی شهرداری تبریز است. شهردار تبریز در این گفت‌وگو اظهار کرد: بودجه شهرداری تبریز در سال ۱۴۰۰، تنها پنج‌هزار میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی ما ۱۰ همت، در سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی ما ۲۰ همت و برای سال ۱۴۰۳ این رقم به ۳۰ همت بودجه افزایش پیدا کرد. این افزایش بودجه در سه سال اخیر بر اساس ظرفیت‌های موجود کسب درآمد بوده و در دوره‌ فعلی مدیریت شهری تحقق بودجه شهرداری تبریز در سه سال متوالی ۱۰۰‌درصد بوده است.

سهم ۸۰ درصدی حوزه عمرانی در بودجه شهرداری

یعقوب هوشیار ادامه داد: در بودجه امسال شهرداری تبریز، نسبت بودجه عمرانی به جاری ۸۰‌درصد است و با محوریت توزیع متوازن منابع شهری در محلات کم‌برخوردار تبریز تدوین شده است. وی با تشریح عملکرد شهرداری تبریز در حوزه عمرانی گفت: در حوزه عمرانی، در سه سال اخیر بالغ بر ۱۰‌هزار پروژه کوچک و بزرگ اجرایی شده یا در دست احداث است. در سال اول فعالیت اولویت خود را اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام شهر که یکی از دلایل نارضایتی شهروندان تبریز بود، قرار داده و پل‌های نیمه‌تمام شهید فروزنده، شهید فلاحی، سپاه پاسداران، باغمیشه به پاسداران و ولیعصر به پاسداران را روزشمار زده و تا پایان سال ۱۴۰۱ تحویل دادیم. در سال ۱۴۰۲ در کنار احصای نیازهای عمرانی و ترافیکی شهر و تعریف پروژه‌های کلان عمرانی، افزایش سرانه‌های شهری در حوزه‌های مختلف ورزشی، فضای سبز، عمرانی و حمل‌ونقل را در برنامه خود قرار دادیم. پنج تقاطع غیرهمسطح جدید با توجه به نیازسنجی صورت‌گرفته تعریف و عملیات اجرایی آن آغاز شد. تقاطع غیرهمسطح شهید مالک رحمتی، شهدای قراملک، حیدرآباد، شهید حیدری و خلعت‌پوشان که دو تقاطع شهید رحمتی و شهدای قراملک به بهره‌برداری رسیده‌اند و بقیه نیز بر اساس روزشمار موجود تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسند.

نگاه مدیریت شهری تبریز به مسیرگشایی

هوشیار در خصوص پروژه‌های مسیرگشایی شهرداری تبریز گفت: در حوزه مسیرگشایی نیز نگاه مدیریت شهری، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام بود؛ به‌خصوص مسیرگشایی شهید آیت‌الله آل‌هاشم که بزرگ‌ترین طرح بازآفرینی کشور و طرح ملی نجات تبریز نام گرفته است. برای پروژه‌های مسیرگشایی مصوب سال‌جاری ۳‌هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است. چند پروژه مسیرگشایی در بافت مرکزی شهر همچون شهید علیپور، گوراوانچی و دیگر نقاط شهر به اتمام رسیده و تلاش می‌کنیم در اولین فرصت مسیرگشایی‌های شهید بی‌مثل، شهید آل‌هاشم، باند کندرو جاده تهران و... به بهره‌برداری برسد. وی با اشاره به اقدامات مدیریت شهری تبریز در راستای تحقق شعار شهر انسان‌محور و ایجاد بسترهای لازم برای حضور شهروندان در بطن جامعه گفت: از جمله اقداماتی که در این خصوص انجام شده است می‌توان به سنگفرش معابر بافت تاریخی و فرهنگی، سنگفرش و جداره‌سازی بازار تبریز، احداث پیاده‌راه‌های جدید در نقاط مختلف شهر، تحقق شعار تبریز شهر دوستدار کودک و تبریز شهر دوستدار سالمند با ایجاد فضای ایمن برای این اقشار و همچنین مناسب‌سازی معابر عمومی و سطح شهر برای معلولان و جانبازان اشاره کرد. علاوه بر این مسیرگشایی‌های جدید زیر ۱۸ متری نیز به جای آسفالت سنگفرش می‌شوند. شهردار تبریز ادامه داد: توسعه پیاده‌راه‌ها و تحقق شهر انسان‌محور با سنگفرش معابر و میادین شهری همچون پیاده‌راه شهریار، میدان شهید بهشتی و به‌خصوص در بافت تاریخی و فرهنگی همچون بازار تبریز، عملکرد شهرداری تبریز در این حوزه است که مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است.

حمل‌ونقل عمومی و تمرکز  برتوسعه آن

شهردار تبریز در خصوص حمل‌ونقل پاک و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در این شهر گفت: بخش عمده‌ای از بودجه شهرداری تبریز به توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه متروی تبریز اختصاص دارد و آن را در جایی هزینه می‌کنیم که ملموس نیست، ولی زیرساخت‌های شهری را توسعه داده‌ایم. خط یک متروی تبریز تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است و سیگنالینگ و تهویه خط یک نیز در حال نصب و تکمیل است. عملیات اجرایی خط دوم متروی تبریز نیز آغاز شده و روزشمار ایستگاه‌های فاز اول آن از قراملک تا استانداری نصب شده است و تلاش داریم تا پایان دوره فعلی مدیریت شهری، از این مسیر عبور دهیم. عملیات اجرایی خط سوم متروی تبریز نیز در ایستگاه‌های آغازین و پایانی آن شروع شده است. وی ادامه داد: بر اساس قانون دولت نه‌تنها در تامین مالی مترو، بلکه در توسعه ناوگان اتوبوسرانی، تاکسیرانی و بازآفرینی شهری نیز باید مشارکت جدی داشته باشد. در حوزه قطار شهری، فاینانس ۴۲۰ میلیون یوآنی از کشور چین اخذ می‌شود که صرفا برای خط ۲ مترو هزینه می‌شود و علاوه بر آن از تسهیلات دولتی و همچنین اوراق مشارکت نیز برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی بهره می‌بریم. هوشیار افزود: در حوزه نوسازی، ناوگان اتوبوسرانی تبریز با خرید و الحاق ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید در این سه سال شرایط مطلوبی یافته است و مطابق قرارداد موجود با شرکت‌های تولیدکننده خودروی داخلی تا پایان سال ۱۴۰۳ این رقم به ۵۰۰ دستگاه می‌رسد. بر اساس مستندات موجود تا قبل از شروع دوره فعلی مدیریت شهری طی ۱۰ سال تنها ۵۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده بود که در این دوره با حمایت شورای اسلامی شهر به عدد ۵۰۰ دستگاه رسیده است. وی اضافه کرد: نوسازی ناوگان تاکسیرانی تبریز نیز در راستای کاهش آلودگی هوا، زیباسازی شهری و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سال ۱۴۰۲ آغاز شده و تا به امروز با ارائه تسهیلات کم‌بهره ۴ درصدی، ۲۵۰۰ تاکسی فرسوده نوسازی شده و این روند تا پایان دوره فعلی شورای اسلامی شهر ادامه خواهد داشت. برنامه‌ریزی جامعی برای نوسازی ون‌های تاکسی فرسوده به تعداد ۴۵۰ دستگاه و با ارائه تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی آغاز شده است. هوشیار در خصوص انتظارات شهرداری تبریز از دولت چهاردهم گفت: عمل به تکالیف قانونی دولت به‌خصوص در حوزه حمل‌ونقل، بازآفرینی شهری و بافت فرسوده، مشارکت فعال در حوزه ساخت‌وساز مسکن توسط شهرداری‌ها در راستای تحقق برنامه‌های دولت، حذف بوروکراسی‌های زائد و تفویض اختیار دولت به استان‌ها و تکمیل به موقع پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام و حمایت‌های حقوقی و قانونی لازم در جهت بهره‌وری و ارتقای خدمات شهرداری به شهروندان انتظارات ما از دولت چهاردهم است.

سرانه فضای سبز شهر تبریز ۴ مترمربع افزایش خواهد یافت

هوشیار با اشاره به اینکه اقدامات ما در سه سال اخیر، بر اساس نیازسنجی و توسعه متوازن منابع شهری بوده است، گفت: بر همین اساس با مطالعات صورت‌گرفته در حوزه‌های مختلف ورزشی، عمرانی، فضای سبز اقدامات ویژه‌ای را آغاز کردیم که در کنار بحث توسعه‌ای، نیم‌نگاهی هم به افزایش سرانه‌های شهری در حوزه ورزش، فرهنگ و فضای سبز داشتیم. علاوه بر حوزه ورزش و افزایش دو برابری سرانه ورزشی شهر، افزایش سرانه فضای سبز شهری با توسعه ۶۰۰ هکتاری آن در حریم و محدوده شهری و همچنین احداث پارک‌های محله‌ای و منطقه‌ای سرانه فضای سبز شهر ۴ مترمربع افزایش خواهد یافت. در حوزه فرهنگی نیز تلاش کردیم در مناطق محروم شهر اقدام به احداث فرهنگسرا و برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی و اجرای برنامه‌های فرهنگی کنیم.

بازآفرینی شهری در تبریز و عملکرد شهرداری در این حوزه

وی در خصوص روند بازآفرینی شهری در تبریز گفت: توجه به معماری ایرانی و اسلامی در صدور پروانه‌های ساختمانی، کسب رتبه سوم کشور در زمینه بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری و ارائه تخفیف ۸۰ درصدی در صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده شهری از شاخص‌های مهم حوزه شهرسازی در سه سال اخیر بوده است. همچنین ارائه طرح‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاران و طراحی و اجرای پروژه‌های مشارکتی همچون پروژه راسته کوچه و بازآفرینی میدان ساعت، در کنار توسعه پیاده‌راه‌ها و سنگفرش معابر، حل مشکلات چندساله اراضی میدان تیر و دیگر موارد بخش دیگری از عملکرد مدیریت شهری تبریز در سه سال اخیر بوده است.

شهردار تبریز ادامه داد: احداث ۱۲۰۰ واحد مسکونی برای ساماندهی بافت ۴۸ هکتاری شمال تبریز، احداث مجتمع‌های مسکونی صدرا، اسدگلی، همچنین بازآفرینی پروژه‌های مهم شهر همچون بافت چوخورلار و مسیرگشایی ۴۵ متری شهید آیت‌الله آل‌هاشم از جمله مهم‌ترین پروژه‌های بازآفرینی شهری تبریز هستند که پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در دوره فعلی داشته‌اند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات