گام های استوار شهرداری تبریز در راستای هوشمندسازی شهر

گام های استوار شهرداری تبریز در راستای هوشمندسازی شهر

شهریار تبریز/ خاطره میرزایی: اینترنت و اسباب مربوط به آن، امروزه از ابزار لاینفک در تمامی امور روزانه به شمار می آید و به مدد گستردگی و همه شمول بودن آن، در اقصا نقاط دنیا نیز خدمات مربوط به اینترنت ارائه می شود. به عبارتی دیگر تمامی حوزه ها در سیطره اینترنت قرار گرفته اند و هیچکس دیگر نمی تواند بدون بهره گیری از آن، امور خود را به طور کامل انجام دهد.

حوزه های موجود در مجموعه مدیریت شهری یکی از این حوزه هاست که در شهرهای سراسر جهان به ویژه در کشورهای پیشرفته، همه کارهای مرتبط با آن به صورت هوشمند کنترل و حل و فصل می شود؛ اجرای زیرساختهای شهرهوشمند، خود پروسه ای عظیم و پرهزینه است، بر همین اساس در برابر فوایدی که عاید شهر و شهروندان می کند، قابل چشم پوشی و نادیده گرفتن نیست.

تبریز به عنوان یکی از کلانشهرهای ایران، گامهای مربوط به هوشمندسازی شهر را از چندسال پیش آغاز کرده است و پیرو آن، شهریورماه سال ۱۴۰۲ تفاهم نامه مشترک شهرداری تبریز با یکی از اپراتور های فعال امضا شده و طرف قرارداد تعهد اجرای ۲۲۰ کیلومتر فیبرنوری در شهر تبریز را برعهده گرفته است.

اما اساسی ترین بخش آن، یعنی تامین و آماده سازی زیرساخت ها طی دوسال اخیر سرعت گرفت و توسعه تونل اختصاصی شبکه فیبرنوری به منزله یکی از زیرساخت های مهم توسعه خدمات الکترونیک و دست یافتن به اهداف شهر هوشمند و همچنین داشتن بستر ارتباطی پایدار و ایمن با پهنای باند کاربردی، در برنامه کاری شهرداری تبریز قرار گرفت.

هوشمندسازی که در عین حال، شتاب دهنده ای برای توسعه پایدار شهر محسوب می شود، می تواند در کنار ارتقای سرعت انجام کارهای مربوط به حوزه شهرداری و شهرسازی، دیگر بخش های زندگی شهروندان را به شکل مستقیم و غیرمستفیم تحت تاثیر قرار دهد.

با یک مثال ساده، می توان این پروژه کلان شهری را اینگونه تشریح کرد: برای طی مراحل اخذ پروانه ساختمانی، ساز و کار مربوطه به صورت اینترنتی اجرایی می شود، علاوه بر صرفه جویی در زمان، کاهش ترافیک شهر به دلیل حذف رفت و آمد به ادارات، کاهش مصرف انرژی درابعاد مختلف، کاهش زمان انتظار برای حصول نتیجه و تسهیل برقراری ارتباط اداری با قسمت های مختلف و حتی ادارات و نهادهای دیگر نیز حاصل می شود و در نهایت، شهروندان با دغدغه ای کمتر و در مدت زمانی کوتاه می توانند مجوز های خود را اخذ کنند.

حال، اهتمام شهرداری تبریز برای سرعت بخشی به اجرای پروژه فیبر نوری در راستای سیاست های کلان مدیریت شهری ابعاد جدی تری به خود گرفته است؛ هفته گذشته یعقوب هوشیار شهردار تبریز قراردادی دیگری به ارزش ۶ هزار میلیارد ریال منعقد کرد که گامی بسیار بزرگ در زمینه توسعه شبکه فیبر نوری در تبریز تلقی می شود.

شهرداری تبریز با این تفاهم نامه، اولین شهر در کشور است که چنین پروژه عظیمی را آغاز کرده که بر اساس آن اینترنت پرسرعت از طریق فیبر نوری تا درب منازل شهروندان ارایه خواهد شد. همچنین توسعه این زیرساخت، خواهدتوانست کسب و کارهای خانگی را رونق داده و در حل مشکلات ترافیکی و سایر چالش های شهری نیز موثر باشد.

از منظر دید شهردار تبریز، شهری توسعه یافته تلقی می شود که علاوه بر وجود زیرساخت هایی چون امکانات ورزشی و فرهنگی، سلامت و آموزش، بهره گیری از تکنولوژی روز هم برای شهروندان آن شهر فراهم باشد. و همین دیدگاه، عامل مهمی برای ارتقای تلاش برای هوشمندسازی تبریز قرارگرفته است.

در فضای کنونی تبریز شاید کاربرد اینترنت برای شهروندان درحد همان استفاده های سطحی باشد؛ اما با اجرای طرح ۵۰۰ کیلومتری فیبرنوری در همه جای شهر،  اینترنت در تمامی ابعاد کوچک و بزرگ زندگی تاثیرگذارخواهدبود. بارز ترین نمونه آن نیز در خانه در استفاده از اینترنت اشیا مشهود است.

مانند هر پروژه ای دیگر، شهرداری تبریز در صدد اجرای این طرح با بهترین مواد اولیه و صحیح‌ترین عملیات اجرایی و با بالاترین استانداردهای موجود است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات