مانور مشترک مقابله با آلودگی نفتی و جست‌وجو و نجات دریایی برگزار شد

مانور مشترک مقابله با آلودگی نفتی و جست‌وجو و نجات دریایی برگزار شد

http://www.bananews.irصبح امروز با حضور مسوولان سازمان بنادر و دریانوردی و دیگر ارگان‌های ذی‌ربط مانور مشترک مقابله با آلودگی نفتی و جست‌وجو و نجات دریایی در آب‌های دریای خزر در بندر نوشهر برگزار شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در مانور مشترک مقابله با آلودگی نفتی و جست‌وجو و نجات دریایی این برنامه تمرینی مشترک از سوی سازمان بنادر و دریانوردی با همکاری ارگان‌های دریایی کشور به منظور اجرای الزامات کنوانسیون‌های SAR، OPRC و پروتکل BR با هدف ارتقای آمادگی، ملی و استانی و توسعه همکاری‌ها برای مواجه سریع و موثر با سوانح بزرگ دریایی، کاهش خسارات احتمالی، ارزیابی و حصول اطمینان از آمادگی پرسنل مرتبط با فعالیت‌های جست‌وجو و نجات دریایی برگزار شد.

در این مانور ۱۵ دستگاه دولتی و غیر دولتی کشوری و لشگری شرکت داشتند. سازمان بنادر و دریانوردی در راستای الزامات ملی و بین‌المللی نسبت به مجهز کردن بنادر به تجهیزات پاک‌سازی و مقابله با آلودگی دریا به ارزش جمعا حدود صد میلیارد تومان اقدام کرده است که قسمتی از آن هم اکنون در بنادر کشور قابل بهره‌برداری است و بقیه در آینده به بهره برداری خواهد رسید.

همچنین به منظور پیشگیری ا‌ز آلودگی دریا بنادر نسبت به جمع‌آوری و دریافت مواد زائد کشتی‌ها اقدام می‌کنند و دراین خصوص سه فروند بالگرد در جهت پایش و کنترل آب‌های جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده قرار گرفته است.

در بخش جست‌وجو و نجات دریایی ۱۵۳ میلیارد تومان برای خرید ناجی و احداث ۱۷ پست اسکله سرمایه‌گذاری شده است که سالیانه ۱۰ میلیارد تومان هزینه اجاره بالگرد و تعمیر ونگهداری و راهبری تجهیزات ناجی در این بخش است.

استعداد تجهیزاتی و پرسنلی به کار گرفته شده در مانور عبارت از سه مجموعه کامل تجهیزات مهار و جمع‌آوری آلودگی های نفتی از دریا، ۲۵ فروند انواع شناور، چهار فروند بالگرد، تجهیزات ویژه برای انتقال و درمان سریع مصدومین حوادث دریایی و تعداد ۲۰۰ نفر از پرسنل و فرماندهان تیم‌های عملیاتی هستند.

اهداف این مانور ارتقای سطح آمادگی منطقه‌ای،‌ ملی و استانی برای مواجه سریع و موثر با سوانح بزرگ دریایی از طریق ایجاد هماهنگی بین کشورهای همسایه و سازمان‌های ملی، توسعه همکاری‌ها به منظور مواجه با سوانح دریایی و کاهش خطرات احتمالی است.

با توجه به اهمیت نجات جان افراد مضطر در دریا و در راستای اجرای مفاد کنوانسیون بین المللی جست‌وجو و نجات دریایی و نیز به منظور استفاده بهینه از امکانات ملی و ارتقای سطح همکاری بین سازمان‌ها این مانور با حضور افراد حاضر بر روی شناورها در سطح آب‌های خزر در حاشیه بندر نوشهر با انجام اقدامات نمایشی کمک و امداد برگزار شد.

 

    نظرات