پیگیری مطالبات پارلمان شهری از نمایندگان تبریز، اسکو و آذر شهر در مجلس شورای اسلامی

پیگیری مطالبات پارلمان شهری از نمایندگان تبریز، اسکو و آذر شهر در مجلس شورای اسلامی

به گزارش شهریار ، غلامرضا احمدی  رییس شورای اسلامی شهر در جلسه هم اندیشی اعضای پارلمان شهری با نمایندگان تبریز،اسکو و آذرشهر در مجلس  شورای اسلامی اظهار کرد: در حوزه شهری مشکلات عدیده ای وجود دارد و نیازمند هم افزایی و تشریک مساعی با نمایندگان مجلس و اعضای شورای اسلامی شهر تبریز است.

احمدی ادامه داد: از نقطه نظر شورای اسلامی شهر، بحث حاشیه نشینی و بافت ناکارآمدشهری از  مهمترین مسائلی است که تبریز با آن دست و پنجه نرم می کند؛ حل این معضل نیازمند ورود جدی و مسوولانه دولت و سایر نهادهای حاکمیتی است تا بخش بزرگی از شهر از تبعات و عواقب این چالش نجات یابد.

وی درباره دیگر معضلات شهری تبریز هم اظهار داشت: سومین مورد موضوع حمل و نقل عمومی است که برای جبران عقب افتادگی های چندساله در زمینه تامین اتوبوس و تکمیل مترو، دولت و مجلس باید ما را یاری کنند. بافت تاریخی شهر و عدم تعیین تکلیف ضوابط بافت تاریخی که مایه سرگردانی شهروندان و مخروبه شدن املاک موجود  در این بافت شده، مورد دیگری از معضلات کلانشهر تبریز محسوب می شود.

رییس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: عدم پرداخت عوارض آلایندگی صنایع بزرگ، و تسریع در تکمیل رینگ سوم تبریز باهدف کاهش ترافیک، تعیین تکلیف اراضی قولنامه ای، جرم انگاری برای ساخت وساز غیرمجاز و تعیین تکلیف فاز دوم خاوران مهمترین چالش‌های شهری است که با پیگیری نمایندگان می تواند برطرف شود.

همچنین نایب رییس شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه نیازمند اخذ بودجه دولتی برای موضوعات مختلف شهری هستیم، افزود: تکمیل رینگ آبی موضوع کم آبی تبریز را حل خواهد کرد و تکمیل این پروژه نیازمند اعتبارات دولتی است.

روح الله دهقان‌نژاد بسترسازی جذب سرمایه و بهبود وضعیت سرمایه گذاری را ضروری ترین مقوله شهری در حال حاضر خواند و گفت: با فراهم ساختن بستر مطلوب در حوزه سرمایه گذاری می‌توان با جذب سرمایه گذارهای اقدامات چشمگیری را به سرانجام برساند.

وی همچنین اتمام فاضلاب شهری، تسریع در توسعه حمل ونقل عمومی شهر، دریافت سهم شهرداری از جرایم راهنمایی رانندگی موضوعات مهم شهر خواند و تصریح کرد: با پیگیری نمایندگان تبریز در مجلس شورای اسلامی امکان تحقق مطالبات شهری وجود دارد.

اسماعیل چمنی عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اینکه تبریز مرکزیت شمالغرب کشور را دارد گفت: با توجه به اینکه دولت ها به تعهدات خود در حوزه های مختلف بخصوص در حوزه تکمیل پروژه های بزرگراهی عمل نمی کنند، انتظارات و خواسته های زیادی از نمایندگان در خصوص هم افزایی و همراهی برای این موضوع داریم.

چمنی با اشاره به آغاز ساخت مترو تبریز از سال ۱۳۷۸ اظهار کرد: احداث مترو تبریز از سالیان متمادی است که در شهر آغاز شده اما هنوز خدمت رسانی مترو در شهر به طور تکمیل انجام نمی شود.

وی معضل ترافیک را معضل اساسی تبریز دانست و اظهار داشت: ترافیک تبریز معضلی برای این شهر و کل استان است. وقت و انرژی مردم و شهروندان تبریز در ترافیک به هدر می رود از سوی دیگر در بیمارستان‌ها و دادگاه‌ها شاهد افرادی هستیم که تصادف کرده اند که طبیعتا برای حل این معضل نیازمند بودجه های ملی هستیم.

چمنی با تاکید بر اینکه کارمندان و کارگران ماهانه ۱۵ میلیون و معادل  ۳۰۰ دلار دریافتی دارد ادامه داد: در کشور، استان و شهر تبریز، اصلی ترین موضوع بحث معیشت مردم است. با این درآمد و وضعیت، تقویت پول ملی راهکار اصلی وضعیت اقتصادی کشور است.

وی همچنین با اشاره به اینکه وضعیت فعلی پول ملی باعث نارضایتی مردم شده است تصریح کرد: هر چقدر ارتباط ما با دنیا کم باشد، از نظر اقتصادی ضعیف خواهیم بود. وقتی سرمایه‌گذار به کشور و استان نمی آیند، صاحبان سرمایه نیز از کشور  و شهر می روند. و نتیجه آن وضعیت بد اقتصادی و افزایش فقر است و بزه‌های اجتماعی، سرقت در جامعه افزایش می یابد.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز عنوان کرد: تکمیل و چرخه استخراج مس سونگون یکی از مهمترین دغدغه های استانی است چون ۱۰ درصد درآمد مس سونگون در تبریز است و ۹۰ درصدآن به کرمان می رود.

وی بر تقویت خطوط جدید ایرلاین‌ها داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: فرودگاه تبریز به نسبت تهران و مشهد و اصفهان  پرواز های خارجی کمی دارند.

چمنی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: جذب اعتبارات ملی برای حاشیه نشینی و بازآفرینی شهری مسئله بعدی است که باید اقدامات اساسی انجام شود.

اسماعیل چمنی در پایان تصریح کرد: احیای دریاچه ارومیه برای آذربایجان شرقی و غربی خیلی مهم است و باید اصلاح الگوی کشت در این دو استان مورد توجه قرار گیرد.

روح الله رشیدی عضو شورای شهر تبریز با تاکید بر ضرورت توجه به موضوع حاشیه نشینی و بافت فرسوده گفت: در راستای رفع موضوع حاشیه نشینی، با وجود محدودیت های موجود، شهرداری با جهت دهی شورا در حال احداث ۱۵۰۰واحد در شهرک جوانان است .

رشیدی با اشاره به کمبود منابع مالی برای تکمیل این واحدها گفت: تکمیل این نوع پروژه ها نیازمند حمایت دولت است، اگر فقط هدف‌گذاری شود که ۴۸ هکتاری بافت پرخطر به صورت مناسب جابجا شود، کارنامه عملکرد مناسب نمایندگان مردم تبریز در مجلس و در شورا خواهد بود.

عضو شورای شهر تبریز با اعلام اینکه وضعیت اتوبوسرانی تبریز مناسب نیست اظهار داشت: در ابتدای شورای ششم تعداد اتوبوس فعال به ۲۵۰ الی ۳۰۰دستگاه کاهش یافته بود و از ابتدای این دوره تاکنون ۲۰۸ دستگاه اتوبوس توسط مدیریت شهری وارد ناوگان اتوبوسرانی تبریز شده است

روح الله رشیدی با مقایسه میزان اتوبوسهای شهری کلانشهرهای کشور  گفت: در شهرهای شیراز ۶۰۹، اصفهان ۷۷۰  اتوبوس، مشهد ۱۷۰۰ اتوبوس و انبوه بر وجود دارد اما در تبریز ۳۵۰ اتوبوس فعال داریم، اگر حمل و نقل عمومی و به خصوص اتوبوسرانی فعال بود، امروز آلودگی هوا و سوخت و  اتفاق نمی افتاد که  دولت در این رابطه نباید خود را کنار بکشد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز در ادامه این جلسه، با اشاره به افزایش بودجه شهرداری تبریز طی سه سال اخیر گفت: بودجه امسال شهرداری ۳۰هزارمیلیارد تومان است که ۲۵درصد آن بودجه جاری و ۷۵درصد عمرانی است که نشان از همت شهرداری و شورا برای توسعه شهر دارد. در عین حال در شش ماه اول سال، بالای ۷۰ درصد تحقق بودجه داشته و امیدواریم تا پایان سال نیز صد درصد آن محقق شود.

علیرضا نوای باغبان در خصوص فاینانس متروی تبریز خاطرنشان کرد: در سال جاری برای خط ۲ متروی تبریز فاینانسی در نظر گرفته شده که تا به امروز از آن استفاده نکرده ایم و در صورت عملیاتی شدن این فاینانس، بودجه ما دوبرابر خواهدشد. از نمایندگان مجلس تقاضا داریم در این زمینه پیگیری کنند تا خط ۲ مترو در اسرع وقت تکمیل و به بهره برداری برسد چرا که در ردیف های درآمدی نیز از سال گذشته ۱۴۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت داریم؛ اما اخذ این اوراق به سختی ممکن می شود؛ هرچند پرداخت نصف این اوراق بر عهده دولت و نیمی دیگر بر عهده شهرداری است.

باغبان در باره معضل شهری دیگری که تبریز مبتلایه آن است، تصریح کرد: قانون مدیریت واحد شهری یکی دیگر از مشکلات عدیده ای است که به ویژه در تبریز تبعات خاص خود را دارد؛ با اینهمه تبریز آماده است به عنوان شهر پایلوت اجرا کننده این قانون باشد؛ مشهود است که برخی از نهادها و دستگاه های دولتی به صورت موازی عمل می کنند. همچنین قانون درآمدهای پایدار نیز نتوانسته گرهی از مشکلات شهرداری را باز کند و نیاز به بروز رسانی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین رسول برگی، عضو شورای اسلامی شهر با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه، آن را یکی از مشکلات مهم استانی و شهری دانست و گفت: با خشک شدن این دریاچه مردم آذربایجان و شهر تبریز هم درمعرض خطر قرار دارند و باید فکری اساسی در این مورد شود.  مورد دیگری که نیاز به طرح دارد، لزوم پیگیری تعهدات دولت به شهرداری تبریز است که به دلیل عدم پرداخت از سوی دولت، شهرداری مجبور است جور دولت را نیز به دوش بکشد. به عنوان نمونه نیز می توان به تعهدات ۵۰ درصدی خرید اتوبوس، تعهدات نوسازی تاکسی های شهری، پرداخت سهم ۶۰ درصدی شهرداری از جرایم رانندگی و تامین کمبود نیروی انسانی پلیس راهور اشاره کرد.

برگی ادامه داد: آلودگی هوای تبریز که با توجه به مازوت سوزی در زمستان و روزهای سرد پیش رو وضعیت حادتری پیدا می کند و قطعی مکرر آب در مناطق کم برخوردار تبریز و ضرورت انتقال آب ارس به تبریز ازاهمیت ویژه ای برخوردار است. برای تامین برق تبریز هم نیازمند نیروگاه جدید هستیم.

وی اضافه کرد: اتوبان تبریز مرند، تبریز بازرگان و بزرگراه تبریز اهر نیازمند بررسی و رفع مشکلات موجود هستند. آسفالت آزادراه تهران تبریز اصلا قابل قبول نیست و نمی توانیم از فرصتهای موجود در منطقه آزاد ارس بهره برداری کنیم. نوسازی و تکمیل تجهیزات آتش نشانی، مجوز وزارت کشور برای تبدیل وضعیت کارکنان، و توهین به ترک زبانان در موقعیت ها و شرایط مختلف از مسائل روز ماست.

حکیمه غفوری عضو شورای اسلامی شهر نیز در بخش دیگری از این جلسه، به وضعیت تفاوت قراردادهای موجود در شهرداری پرداخت و گفت: بحث وضعیت کاری نیروهای شرکتی از جمله موضوعات مطروح در مجلس است که شهرداری تبریز هم به این امر مبتلاست و امیدواریم با پیگیری های نمایندگان محترم حل شود. موضوع دیگر ارزش افزوده مس ایران است که متاسفانه تا کنون عایداتی برای استان نداشته است.  دولت تمام مسولیت های خود را بر عهده مردم یا شهرداری ها می گذارد و خود را کنار می کشد. امیدواریم مصوبه های دوران ریاست جمهوری شهید بهشتی پیگیری و انجام شود.

غفوری افزود: وضعیت ایثارگری پدران و مادران شهدا نیازمند پیگیری است؛ چرا که آنها از تسهیلات ایثارگری محرومند. مجوز جذب نیروهای آتش نشان نیز از جمله موارد حائز اهمیت بوده هرچندمجوز این کار از سوی وزارت کشور صادر شده است ولی تا کنون بلاتکلیف مانده است و این در حالی است که شهرداری تبریز با یک سوم نیرو ارائه خدمات می کند. سختی های خرید بلیط اتوبوس و قطار و هواپیما از دیگر مشکلات مردم تلقی می شود و پای واسطه ها به این امر باز شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر ادامه داد: لایحه حجاب و عفاف نیز باید از سوی نمایندگان در اولویت قرار گیرد؛ چرا که مردم مسلمان و حزب اللهی منتظر اقدام‌اند.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار شورای اسلامی در این جلسه  با تاکید بر توسعه کسب و کار گفت: کمیسیون سرمایه گذاری شورای شهر به جد به دنبال ایجاد پنجره واحد سرمایه گذاری است و در این راستا ضروری است تا دستگاههای مختلف این مهم را مورد توجه قرار دهند.

زعفرانچی‌لر با اشاره به وضعیت رو به رشد توسعه گردشگری در تبریز گفت: آمارها از افزایش قابل توجه ورود خودروهای غیر بومی و میزان اقامت گردشگران و بلیط‌های فروخته شده جهت بازدید از اماکن تاریخی  به تبریز خبر می دهد و این امر وظیفه سنگینی بر عهده مسئولان شهری در حوزه گردشگری گذاشته است.

عضو شورای شهر تبریز همچنین با تاکید بر ضرورت ساماندهی مکان های متعدد تاریخی تبریز گفت: با تکمیل ساماندهی مقبره الشعرا، باغ موزه ستارخان، باقرخان، احیای میدان تاریخی صاحب آباد و ده ها اثر تاریخی تبریز این مکان ها یک به یک می توانند به مرجع گردشگری تبدیل شوند.

رییس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر تبریز نیز با اشاره به اینکه تلاش های شهردار تبریز باعث تغییر و تحول در خدمت رسانی شده است گفت: با وجود وضعیت اقتصادی که باعث رکود ساخت و ساز شده، تحقق بودجه شهرداری اقدام قابل قبولی است.

پرویز هادی با اشاره به اینکه در دوره گذشته فضاهای ورزشی تبریز به انبار تبدیل شده بود: شروع احداث ۷۰ پروژه ورزشی در نقاط مختف شهر و احیای سالن ها و فضاهای ورزشی باعث افزایش دوبرابری سرانه ورزشی تبریز شده است.

هادی در خصوص کاربرد سالن های ورزشی شهر در مواقع بحرانی گفت: سالن های ورزشی شهر در مواقع بروز بحران به عنوان پدافند عمل عمل خواهند  کرد.

عضو شورای شهر تبریز همچنین با اشاره به حل مشکلات مجموعه یادگار امام در این دوره گفت: اگر  بموقع به ورزشگاه رسیدگی نمی شد باعث از بین رفتن این سرمایه شهر تبریز می شد که با ورود شهرداری به این مجموعه و ترمیم سکوها، ایجاد و بهسازی راههای دسترسی این مجموعه رضایتمندی فوتبال دوستان تبریزی دوچندان شده است.

پرویز هادی در خصوص تبدیل باسمنج به بخش نیز گفت: سه سال است پیگیر موضوع  بحث بخش باسمنج هستیم. زمانی که این اتفاق افتاد، نظر بر آبادانی آن شهر بود، ولی امروز بعد از سه سال بالعینه مشاهده می شود که این امر به ضرر باسمنج و روستاهای اطراف شده است برهمین اساس  از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی درخواست داریم برای ابطال بخشداری باسمنج پیگیر باشند.

یاسین بجانی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز  نیز در بخش دیگری از نسشت هم اندیشی گفت: امروز یک همشهری و همزبان در راس دولت است که این موضوع نعمتی بزرگ برای استان و شهر ما است. باید از این فرصت استفاده کنیم تا توسعه شهر و استان را شتاب بخشیم.

بجانی در خصوص وضعیت  حمل و نقل عمومی شهر گفت: ترافیک و حمل نقل عمومی در شهر و استان وضعیت نابسامانی دارد و شدیدا باید در این دوره توجه ویزه‌ای داشته باشم.

عضو شورای شهر تبریز با تاکید بر اینکه در دوره فعلی، مدیریت شهر گام های اساسی در خصوص ارتقا وضعیت حمل و نقل عمومی  برداشته است، گفت: از اتفاقات مهم در حوزه حمل نقل عمومی در تبریز می توان به خرید میزان قابل توجه اتوبوس، خرید و نوسازی تاکسی های شهری اشاره کرد و در کنار این قضیه در متروی تبریز نیز خوب کار شده است

وی خواستار توجه ویژه به ورود خودروهای الکتریکی به شهر شد و گفت: امروزه در تمام کشورها به سمت خودروهای الکتریکی، اتوبوس و تاکسی برقی می روند، که می توانیم با حمایت نمایندگان مردم تبریز این موضوع را در تبریز راه‌ اندازی کنیم.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات