تاثیر خطوط عابر پیاده نورانی در پیشگیری از تصادفات

تاثیر خطوط عابر پیاده نورانی در پیشگیری از تصادفات

شهریار تبریز/ مهراب محرابی‌نیا : علیرغم پیشرفت‌های قابل توجه در حوزه ایمنی جاده‌ها در دهه‌های اخیر، حوزه‌های متعددی وجود دارند که نیاز به توجه و بهبود بیشتر دارند که ایمنی عابران پیاده یکی از این حوزه‌ها است. بسیاری از شهرها و جاده‌ها هنوز ترافیک وسایل نقلیه را بر ایمنی و راحتی عابران پیاده ترجیح می‌دهند که این امر منجر به افزایش تصادفات عابران پیاده می‌شود. بهبود طراحی پیاده‌روها و ایجاد فضاهای امن شهری برای عابران پیاده بسیار مهم است، اما در کنار این موارد نور کافی نیز به همان اندازه مهم است. روشنایی خوب در گذرگاه ها می‌تواند جان بسیاری از انسانها را نجات دهد.

افزایش تصادفات عابران پیاده

آمار تلفات عابران پیاده ناشی از وسایل نقلیه همچنان رو به افزایش است و خطوط عابر پیاده یکی از مناطق مهم و کلیدی است که عابران پیاده موقع عبور از آنها بیشتر در معرض خطر هستند. در ایالات متحده آمریکا، تصادفات منجر به فوت ناشی از ترافیک عابران پیاده در دهه گذشته افزایش یافته و به ۱۶ درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از ترافیک رسیده است به طوری که ۷۵% از این تلفات در مناطق بدون نور و روشنایی کافی رخ داده است. مطالعه‌ای که توسط مرکز تحقیقات حمل و نقل لوئیزیانا انجام شد، نشان داد که که این وضعیت نیاز فوری به بهبود دید عابرین پیاده را مهم قلمداد می‌کند.

رویکردهای مختلفی برای بهبود روشنایی و نورپردازی خطوط عابر پیاده وجود دارد و نظرات در مورد بهترین روش ها متفاوت است. افزایش نور ضروری است و تجربیات عملی نشان می‌دهد که راه‌های موثر متعددی برای دستیابی به این امر وجود دارد. این تحلیل تاکید می‌کند که بهبود دید به طور مستمر تاثیر مثبتی بر ایمنی عابرین پیاده دارد. وجود نور در هر دو طرف گذرگاه‌ها بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود که هم رانندگان و هم عابران پیاده دید واضحی دارند. دید بیشتر هم در خیابان برای کمک به عابران پیاده در تصمیم گیری ایمن‌تر هنگام عبور و هم در جاده ضروری است تا رانندگان بتوانند راحت‌تر عابران را تشخیص دهند.

قدرت روشنایی و نوردهی LED

یکی از راهکارهای بالقوه برای بهبود وضعیت اجرای روشنایی LED است که با هدف کاهش آلودگی نوری و در عین حال بهبود بهره‌وری انرژی در روشنایی عمومی بسیاری از شهرها در حال اجرا است. چراغ‌های LED علاوه بر مقرون‌به‌صرفه بودن، با بهبود کیفیت نور ساطع‌شده منجر به کاهش تابش خیره‌کننده و درنتیجه افزایش دید در خیابان‌ها می‌شوند.

گذرگاه‌های عابر پیاده که با نور LED روشن می‌شوند، اغلب دارای ردیف‌هایی از چراغ‌ها هستند که نور رابه صورت یکپارچه به سطح جاده می‌تابانند و گذرگاه‌های عابر پیاده را در انتهای ردیف مشخص می‌کنند. دربعضی از موارد دیگر نیز چراغ ها به صورت عرضی در سراسر جاده نصب می‌شوند. این سیستم‌های نورانی علاوه بر اطلاع‌رسانی به عابران پیاده از زمان عبور ایمن یا ناایمن بودن، سیگنال‌های هشدار دهنده را نیز برای رانندگان ارسال می‌کنند.

تحقیقات عملی نشان داده است که این روش از نظر ایمنی ترافیک موثر است. گروهی از محققان ایتالیایی مطالعه‌ای را در رم انجام دادند و سرعت رانندگی در گذرگاه‌های عابر پیاده مختلف را مقایسه کردند، به طوری که برخی از آنها مجهز به نور LED یکپارچه در جاده هستند و برخی دیگر بدون نور هستند.  نتیجه این مطالعه نشان داد که سرعت نزدیک شدن وسایل نقلیه در گذرگاه‌های عابر پیاده با نور LED در مقایسه با گذرگاه‌های بدون روشنایی بین ۱۹ تا ۳۲ درصد کاهش یافته است. در حالی که هنوز هیچ مطالعه قطعی در مورد تاثیر مستقیم روشنایی بر کاهش میزان مرگ و میر انجام نشده است، این یافته‌ها امیدوارکننده هستند و مزایای بالقوه روشنایی را نشان می‌دهند.

انواع گذرگاه‌های ایمن عابر پیاده

با وجود اینکه روشنایی گذرگاه عبور ایمن را برای عابرین پیاده تضمین می‌کند اما تشخیص محل صحیح قرار دادن نور نیز نقش مهمی در ایمنی جاده‌ها دارد، به‌ویژه در شهرهایی که قوانین همیشه به‌درستی رعایت نمی شوند. برای مثال در بعضی موارد همچون پارک دوبل خودروها یا قرار دادن اثاثیه خیابانی مثل سطل زباله، دید گذرگاه‌های عابر پیاده کاهش می‌یابد.

یکی دیگر از راهبردهای افزایش ایمنی جاده برای عابران پیاده راهکار دیجیتال در گذرگاه‌های هوشمند عابر پیاده است که از حسگر و دوربین برای شناسایی الگوهای حرکت و ترافیک استفاده می‌کند و سیگنال‌های بی‌درنگ را برای افزایش ایمنی ارسال می‌کند. روشنایی در این گذرگاه‌های هوشمند نیز یک عامل کلیدی به حساب می‌آید چرا که به لطف استفاده از چراغ های LED، به وسایل نقلیه از آنچه که در پیش روی آنها قرار دارد هشدار می‌دهد.

رویکرد دیگر شامل تقسیم گذرگاه عابر پیاده به دو بخش با یک جزیره کوچک است. این طراحی به عابران پیاده، به ویژه افرادی که اختلالات حرکتی یا سرعت پیاده‌روی کمتری دارند اجازه می‌دهد تا سرعت خود را بدون عجله در طول مدت چراغ سبز تنظیم کنند.

علاوه بر این، راه‌حل‌های آنالوگ نیز وجود دارد که گذرگاه‌های عابر پیاده را مرتفع‌تر از سطح خیابان قرار می‌دهد که این روش در شهرهای اروپایی به‌ویژه در نزدیکی مدارس و سایر مناطق حساس به‌طور فزاینده‌ای رایج شده است. طراحی برجستگی فیزیکی در جاده رانندگان را وادار می‌کند تا هنگام نزدیک شدن به گذرگاه و عبور از روی آن سرعت خود را کاهش دهند.

بعضی مناطق از خطای دید برای کاهش سرعت وسایل نقلیه در حال نزدیک شدن به گذرگاه استفاده می‌کنند. دهکده‌ کوچک ایسافجرویر در ایسلند طرح یک گذرگاه عابر پیاده را اجرا کرده است که با رنگ‌آمیزی مخصوص، گذرگاه را به صورت سه‌بعدی به رانندگان نشان می‌دهد. ایده اصلی این راهکار از آسیا می‌آید و دهلی نو نخستین شهری است که این نوع ابتکار توهم نوری را اجرا کرد.

راههای پیشگیری از تصادفات

کاهش تصادفات مستلزم بهبود دید، ایجاد هشدارهای واضح برای ترافیک جاده‌ای و افزایش روشنایی در گذرگاه‌های عابران پیاده است. همه این عوامل باید در یک استراتژی جامع شهری ادغام شوند تا به عنوان برنامه‌ریزی شهری خوب میزان تصادفات را کاهش دهند. شهر پونتودرا در اسپانیا با اجرای راهبردهایی مانند پیاده‌روسازی خیابان‌ها ، اقدامات آرام‌سازی ترافیک و کاهش سرعت وسایل نقلیه تا حد امکان، مرگ عابران پیاده ناشی از وسایل نقلیه را با موفقیت به صفر رساند.

البته افراد نیز می‌توانند نقش بسزایی در ارتقای ایمنی داشته باشند. برای جلوگیری از تصادفات رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، استفاده همیشه از محل‌های عبور تعیین شده و پوشیدن لباس‌های روشن یا انعکاسی توسط عابرین پیاده ضروری است، به خصوص زمانی که  افراد می‌دانند قرار است در مناطقی با نور ضعیف تردد کنند.

منبع:

https://www.tomorrow.city/are-illuminated-pedestrian-crossings-effective-in-preventing-accidents/

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات