مدیریت بحران با هزینه چند برابر !

مدیریت بحران با هزینه چند برابر !

http://www.bananews.irبر اساس نظریه تعادل هرگاه تعادل مابین توانمندیها و نیازمندیهای یک جامعه بر هم بخورد بحران آغاز می شود برای بازگرداندن این جامعه به تعادل شما قادر هستید از چند روش اقدام کنید اول توانمندیها را افزایش بدهید دوم نیاز ها را کاهش بدهید و سوم قوانین را که حکم تکیه گاه را دارد به نحوی تغییر دهید که بتوانید با توانمندیهای موجود از پس نیازها بر بیایید.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اغلب در بحرانهای پس از زلزله در ایران با توجه به توان مالی دولت تمرکز بر افزایش توانمندیها قرار می گیرد و در ادامه با استفاده از تغییر قوانین جاری محیط برای ادامه کار چنان بستر سازی می گردد که مدیریت پر هزینه این گونه مدیریت قانونی گردد.

اسکان موقت در زلزله آذربایجان یکی از برجسته ترین موضوعاتی است که به جهت دارا بودن کمترین آیتمهای اجرایی می تواند در تشریح مدیریت هزینه مثال خوبی باشد.

در حال حاضر اسکان موقت در منطقه زلزله زده با استفاده از یک کلاف فلزی با قوطی و دیوار ها و سقف ساندویج پنل ماموت و پنجره های پی وی سی صورت می گیرد. این روش ساخت واحد برای اسکان موقت جزو پرهزینه ترین و گرانقیمت ترین نوع اسکان موقت بوده و حداقل برای هر واحد هزینه ای بالای چهار میلیون را به خود اختصاص میدهد . انجام چنین هزینه گزافی برای ساخت یک واحد اسکان موقت تنها زمانی میتواند اجرایی گردد که بستر قانونی برای ان ایجاد شده باشد و چه بستری بهتر از بحث زمان و فشار افکار عمومی برای سکنا دادن هموطنان در سرپناههای گرم .

 

بنده به عنوان یک مدرس مدیریت بحران؛ لازمه مدیریت با هزینه بالا را گاهی امری اجباری می دانم. تنها در صورتی که مدیریت بحران منطقه با درایت و تیز بینی آن را انتخاب نموده و اجرا نموده باشد اما وقتی اجرای چنین واحد هایی نتواند نیازهایی را که وجود انها موجب قبول چنین هزینه های افزوده گردیده است را پاسخ بدهد بنده نوک پیکان انتقاد را به سوی مدیریت اجرایی می گیرم.

 

واحد های اسکان موقت اجرا شده در منطقه با آنکه از مصالح گرانقیمتی همچون ساندویج پنلهای ماموت بهره می برد اما متاسفانه در اجرا بدون رعایت حداقل های اجرایی تصب و راه اندازی می شود نبود یک کرسی چینی مناسب با ارتفاع حداقل ۴۰ سانتیمتری که امکان اتصال کابین به آن ممکن باشد و در زمان بارش برفهای سنگین و باد شدید که در منطقه سابقه مکرر دارد تضمین کننده بهره برداری این واحد باشد یکی از مهمترین نقاط ضعف این واحدها می باشد . این در حالی است که پسمانکار نصاب چنین واحد هایی بدون توجه به نبود کرسی چینی مناسب در حال نصب این واحدها حتی بر روی خاک است در گفتگویی که با گروه نصاب می کنم متوجه می شوم مشکل از انجا شروع شده است که پیمانکار نصاب واحد ها با پیمانکار سازنده کرسی چینی هماهنگ نیست و گروه نصاب بدون توجه به مشکلهایی که بعدا گریبان مردم را می گیرد تنها به وظیفه خود عمل می کند.

این مشکل بی شباهت به آن لطیف قدیمی نیست که مردی دو کارگر را می بیند که یکی چاله می کند و دیگری پر می کند راز کار را میپرسد و متوجه می شود که آنها قبلا سه کارگر بودند یکی چاله را می کنده یکی درخت می کاشته و سومی چاله را پر میکرده و آن روز نفری که در درخت را می کاشته نیامده است و این دو کارگر بدون توجه به نتیجه تنها به وظیفه خود عمل می کنند.

عکسهایی که در ادامه مطلب مشاهده می کنید دستچین شده دهها عکس است که نبود کرسی چینی یا نبود کیفیت مناسب برای چنین واحد هایی را نشان می دهد.

مهندس علیرضا سعیدی

    نظرات