بدون کدرهگیری از بنگاه مسکن خارج نشوید

بدون کدرهگیری از بنگاه مسکن خارج نشوید

http://www.bananews.ir/دریافت کدرهگیری برای معاملات خرید و فروش و همچنین قراردادهای اجاره در بازار مسکن به امری اجباری تبدیل شده است البته این قانون که نزدیک به ۲ سال است اجرا می‌شود به نفع طرفین معامله برای کوتاه کردن دست کلاهبرداران است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اما شواهد در بازار مسکن تهران نشان می‌دهد که برخی از متقاضیان همچنان از «الزام به صدور کدرهگیری در قرارداد خرید مسکن» بی‌اطلاع هستند یا اینکه به این موضوع با جدیت نگاه نمی‌کنند تا جایی که غفلت از کدرهگیری دردسرهای جبران‌ناپذیری برایشان ایجاد کرده است. از نظر اتحادیه مشاوران املاک و شورای حل اختلاف، معاملاتی دارای اعتبار است که حتما در متن مبایعه نامه کدرهگیری صادر شده باشد.

عده‌ای از خریداران و مستاجران در بازار مسکن مناطق مختلف تهران اظهار می‌کنند: در حین خرید یا اجاره دلال خرید یا فروش در همان لحظه کدرهگیری برای معامله یا قرارداد صادر نمی‌کند، بلکه از متقاضی درخواست می‌کند برای دریافت کدرهگیری حداقل یک تا دو روز آینده دوباره به بنگاه مسکن مراجعه کند.

از طرف دیگر بی‌توجهی نسبت به دریافت کدرهگیری توسط برخی از خریداران یا مستاجران و عدم تفاهم با مالک و در نتیجه درخواست برای فسخ قرارداد به دلیل عدم برخورداری سند از کدرهگیری، زمینه ساز مشکل دیگری خواهد شد. یکی از مشاوران املاک فعال در مرکز تهران دراین باره به «دنیای اقتصاد» گفت: معمولا در بازار اجاره واحدهای مسکونی حدود ۶۰ درصد از مشاوران املاک برای قراردادهای اجاره کدرهگیری ثبت می‌کنند و مابقی دلالان معاملات اجاره را در فرم‌های قدیمی اجاره نامه تنظیم می‌کنند که فاقد کدرهگیری هم است.

اصول دریافت کدرهگیری در قراردادهای اجاره این چنین است که در زمان پرداخت کل مبلغ اجاره بها کدرهگیری ثبت می‌شود، اما در زمان پرداخت بیعانه این کار (دریافت کدرهگیری) قابل انجام است. وی خاطر نشان کرد: اعتبار حاصل از کدرهگیری برای معاملات خرید و فروش املاک و مستغلات بیش از ارزش کدرهگیری برای قراردادهای اجاره است. علاوه براین، بنگاهداری در غرب تهران تصریح کرد: کندی سرعت اینترنت یکی از دلایل اصلی برای موکول کردن دریافت کدرهگیری به روز بعد از امضای قرارداد از سوی واسطه معامله است.

وی تاکید کرد: گاهی اوقات کندی سرعت اینترنت و همچنین شلوغی شبکه باعث می‌شود که در زمان عقد معامله یا ثبت قرارداد، صدور کدرهگیری به تعویق بیفتد.

همچنین احتمال دارد به محض ورود به سامانه برخی از اطلاعات مربوط به فروشنده یا موجر در رابطه با اطلاعات درج شده از طریق کدپستی متفاوت باشد و مالک یا موجر مجبور باشند در اولین و کوتاه‌ترین فرصت برای وارد کردن اطلاعات جدید به سیستم اقدام کنند.

به همین دلیل گاهی دریافت کدرهگیری با تاخیر رو به رو می‌شود. اما به خریداران و حتی مستاجران توصیه می‌شود که آنها در اولین اقدام برای اجاره یا خرید واحد مورد نظرشان کدرهگیری دریافت کنند و اگر به مانع برخورد کردند به راحتی از کنار این مساله عبور نکنند بلکه دنبال پیگیری باشند تا هرچه سریع‌تر کدرهگیری را دریافت کنند.

دنیای اقتصاد

    نظرات