توسعه معابر پیاده راهی در بافت تاریخی شهر/باغ گلستان با نصب مجدد نرده ها به آرامش رسید

توسعه معابر پیاده راهی در بافت تاریخی شهر/باغ گلستان با نصب مجدد نرده ها به آرامش رسید

به گزارش شهریار ، حسین منیری فر افزود: قسمتی از منطقه شامل بازار تاریخی تبریز و مسجد کبود بوده و از سوی یونسکو به ثبت رسیده است و بخش های دیگر آن شامل بافت تاریخی و قسمت زیادی هم از این منطقه شامل بافت فرسوده می باشد که بعضا در مواردی این سه مورد منطبق بر هم هستند؛ یعنی هم شامل محور تاریخی و فرسوده بوده و هم در محور بازار قرار دارند. این ها بخشی از چالش هایی هستند که شهرداری منطقه۸ تبریز با آنها مواجه است.

منیری فر گفت: شهرداری منطقه ۸ تبریز در بحث بودجه فاصله زیادی با سایر مناطق ندارد و بودجه سالانه این منطقه حدود ۹۳۰ میلیارد تومان می باشد. یکی از نقاط تمایز این منطقه با سایر مناطق این است که پروژه های در دست اجرا شامل مرتفع سازی و فضای سبز نمی شود و عمده پروژه های در دست اجرا و اقدام را بهسازی، نگهداری،کف سازی و جداره سازی تشکیل می دهد.

پیاده راه سازی یکی از مهمترین اقدامات و طرح هایی بود که از ادوار گذشته در شهرداری منطقه۸ تبریز اجرا شده؛ به عنوان نمونه اجرای پروژه پیاده راه تربیت برای نخستین بار در سطح تبریز با سنگهای اسپراخون شروع و به مرور توسعه داده شد و وارد رهلی بازار و از آنجا به طرف بازار شیشه گرخانه و کوچه پستخانه شده وسپس وارد کره نی خانه و از آنجا در نهایت وارد بازار تبریز شده و کل بازار تبریز کف سازی شد.

شهردار منطقه ۸ تبریز سنگ فرش بازار تبریز و حذف آسفالت از معابر بازار را یک اقدام مهم و تاریخی عنوان کرده و گفت: اجرای سنگ فرش نسبت به آسفالت کاری بسیار سخت تر است، بعضا اعتراضاتی هم شد نخاله برداری در میان راسته ها و سنگفرش کردن معبر سخت بود اما پروژه با قدرت ادامه پیدا کرد و هم اکنون شاهد سنگفرش مقاوم و زیبای معابر بازار تاریخی تبریز هستیم.

یکی از مهمترین مزایای سنگفرش معابر بازار تبریز این بود که باعث شد این بازار تاریخی از شر رطوبت نجات پیدا کند چون آسفالت عایق رطوبت است و در نتیجه بخش زیرین بازار کلا مرطوب بود ولی تبادل هوا در سنگفرش نسبت به آسفالت بهتر انجام می گیرد و دیگر شاهد رویت رطوبت در زیرزمین های بازارتاریخی تبریز نیستیم که شاهد این ماجرا بازار مظفریه است که زیرزمین های مغازه های موجود در این راسته که قبلا غیر قابل سکونت بود هم اکنون کاملا خشک هستند و به اجاره صنوف واگذار می شوند.

شهردارمنطقه ۸ تبریز در بخش دیگری از این گفتگو از اقدامات و تلاش های صورت گرفته برای ایجاد تعامل بیشتر با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در راستای منافع مردم و شهر در حوزه این شهرداری خبر داد و گفت: در این راستا نخستین اقدامی که صورت دادیم به حداقل رساندن تفاوت دیدگاه ها با اداره کل میراث فرهنگی استان از راه گفتمان و یافتن زبان مشترک بود. تلاش کردیم با اجرای برنامه های مشترک بیش از گذشته تعامل داشته باشیم و  تعاملات و ارتباطات را گسترش دادیم و انصافا نیز مدیرکل محترم میراث فرهنگی استان استقبال و همکاری نمود و سپس برای نخستین بار شهردار منطقه ۸ را عضو شورای راهبردی بازار تاریخی تبریز کردند که یک اقدام مهم برای حفظ و نگهداری بهتر این بازار ارزشمند تاریخی بود.

وی افزود: یکی از اقدامات و توافقات مشترک شهرداری منطقه۸ تبریز و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی این بود که شهرداری در این حوزه  برای ساختمان ها بدون نقشه نما، پروانه صادر نکند که در ابتدا مالکان در برابر این اقدام مقاومت می کردند اما در نهایت پس از مدتی خودشان راغب شدند که با کمک کارشناسان میراث فرهنگی نمای ساختمان خود را مطابق با اصول اعلام شده طراحی کنند که یک دستاورد بسیار مهم برای هر دو مجموعه بود.

وی برگزاری سالانه جایزه بزرگ تبریز عکاسی  با نام “خشت استوار ” با هدف انتخاب بهترین معمار، بهترین سازنده و بهترین مشاور در حوزه بافت تاریخی و سنتی مرکز شهر تبریز با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان از دیگر اقدام مشترک در راستای همکاری دستگاها برای احیای بافت تاریخی و مرکزی تبریز عنوان کرد.

شهردارمنطقه ۸ تبریز همچنین  افزود: جداره سازی در حوزه این منطقه یکی دیگر از اقدامات مهم و مشترک مابین این شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی است که در این راستا با یک اقدام مشترک پروژه جداره سازی  از پاساژ محمدی به سمت گرجیلر آغاز شد که کار بسیار سختی بود ولی محقق شد در جریان این جداره سازی سراغ بالکن های سرای گرجیلر هم رفتیم همه تابلوهای نامناسب اعم از بانک ها و تریکوها را برداشتیم وکلا بالکن های ضلع شرقی را مرمت کرده و سراغ بالکن های ضلع غربی رفتیم. از طرف دیگر برای جداره سازی از منطقه کره نی خانه و در ادامه میدان ساعت تا ورودی تربیت نیز مشاور تعیین نمودیم، وتصمیم داریم وارد کوچه پاساژ شده و جداره کلیسای واقع در آن منطقه را نیز مرمت کنیم که البته با حمایت شهردار کلانشهر تبریز مقرر شده کلیسا خریداری شده و تبدیل به موزه شود.

وی افزود: پس از این اقدامات سراغ جداره سازی تک بناها خواهیم رفت. در کل دنیا جداره های شهر متعلق به شهر است و متعلق به فرد خاصی نیست. در بازار تبریز هم اکنون رستورانهای زیادی تاسیس شده اند و آن مکانهایی که قبلا متروکه و بلا استفاده بوده امروزه داری مشتریان زیادی هستند علاقه مندیم زندگی را به بافت سنتی تبریز بر گردانیم هرچند منکر محدودیت سازی میراث فرهنگی از لحاظ ارتفاع برای آثار ثبت شده نیستیم ، از آنجائیکه بافت خالی از سکنه دوامی نخواهد داشت باید فکر اساسی برای زیست شبانه در هسته مرکزی شهر بکنیم. کاملا معتقدیم که با اقدامات مناسب می توان زندگی شبانه را مجددا به بافت مرکزی و تاریخی تبریز بازگرداند.

منیری فر در خصوص اجرای پروژه سنگفرش ارتش شمالی نیز گفت: در هر بخشی که اقدام به سنگفرش کردیم در ابتدا با مخالفت اصناف و ساکنین مواجه شدیم اما در نهایت مشاهده کردند که این اقدام به نفعشان شده است در ارتش شمالی نیز هر دو طرف کاملا سنگفرش خواهد شد و نورپردازی و کتیبه نیز نصب می گردد و قطعا این خیابان یکی از بهترین معابر تبریز تبدیل خواهد شد.

شهردار منطقه۸ تبریز در پاسخ به اینکه گفته می شود سنگفرش با اقلیم تبریز سازگار نیست و در برخی مکانها همچون پیاده راه ارک سنگفرش ها لق شده و صدا می دهند، اظهار داشت:  در سال ۱۳۹۶ چندین نقطه مسیر اتوبوس رانی بی آر تی را کف سازی کردیم. سنگین ترین خودروها از این مسیر تردد می کنند و تاکنون سنگفرش ها ذره ای تکان نخورده اند یا مثلا پیاده راه خیابان ارک مدت هاست که سنگفرش شده است و همانطور با کیفیت باقی مانده اما دلیل صدا کردن و لق شدن سنگفرش پیاده راه ارک هنگام عبور خودروها این است که آنجا هنگام کف سازی و زیرسازی از دو نوع روش استفاده شده بخشی با ملات و بخشی با ماسه. جاهایی که با ملات کار شده اند بی دوام بوده و باعث کنده شدن کف و ایجاد صدا می شوند ولی در کاربرد ماسه این مشکل وجود ندارد. هرچند ملاتریزی  هم اگر اصولی کار شود مشکلی ایجاد نمی کند. مسیر بی آر تی را هم در بخش هایی با ملات کار کرده ایم که حتی یک سنگفرش صدا نمی دهد.

وی خاطر نشان کرد: نکته ای که تاکید بر آن ضروری بوده این است که در اکثر کشورهای اروپایی هسته مرکزی شهر کاملا سنگفرش بوده و هنگام عبور ماشین هم سنگفرش ها صدا میدهند اما آنجا مردم پذیرفته اند که با سرعت حداکثر ۴۰ کیلومتر در ساعت باید حرکت کنند. این موضوع را باید حل کنیم که باید تردد ماشین به مرکز شهر محدود شود.

منیری فر همچنین از اجرای همزمان ۱۰ پروژه کفسازی در محدوده شهرداری منطقه ۸ خبر داد و گفت: طی سال جاری با برنامه ریزی ها وکارشناسی های انجام یافته چندین محور گردشگری در سطح منطقه شناسایی و سنگفرش شده اند که اکثریت این محورها در مسیرهای تاریخی واقع شده است.

وی  در ادامه به لیست پروژه های در حال اجرای  پیاده راهی ومنطقه اشاره کرده و  سنگفرش پیاده رو های میدان شهید بهشتی، سنگفرش خیابان ارتش شمالی، کفسازی ضلع جنوبی خیابان امام خمینی(ره)، کفسازی پیاده رو ها در خیابان های دارایی، بهشتی، ارک جدید، سنگفرش پیاده رو های چایکنار، سنگفرش بوستان روشنایی، سنگفرش ورودی سرای ابوالحسن و پیرامون دورد قبیرلر را جزو مهمترین پروژه های کفسازی در حال اجرای شهرداری منطقه ۸  برشمرد.

شهردار منطقه ۸ افزود: کفسازی های چندین  هزارمتر مربعی مذکور در حداقل زمان ممکن  توسط شهرداری منطقه ۸  اجرایی شده و یا در حال اجرا هستند که قدمی در راستای انسان محور نمودن  معابربافت تاریخی شهر، محسوب می شوند.

منیری فر در بخش دیگری از گفتگوی اختصاصی خود با «سازه خبر» در پاسخ به این سوال که دلیل نصب مجدد نرده های باغ گلستان تبریز چه بود؟ گفت: باغ گلستان تبریز دوقلوی پارک شهر تهران است. طی ادوار گذشته به تاسی از پارک شهر تهران که نرده هایش برداشته شد مدیریت شهری تصمیم گرفت نرده های باغ گلستان برچیده شود البته هر کپی برداری کار صحیحی نیست. ما چند سال درگیر موضوعات و مسائل باغ گلستان تبریز بودیم تا اینکه دوباره نرده ها نصب و جلو دستفروشان گرفته شد. امروز باغ گلستان با نصب مجددا نرده ها از هر جهت به آرامش رسیده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت عمارت تاریخی ساعت(شهرداری سابق) نیز اظهار داشت: متولی عمارت تاریخی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز است اما مرمت و بهسازی آن بر

عهده شهرداری منطقه ۸ است در آن ساختمان با زدن شمع ها از بعد نشست ساختمان فکرمان آسوده شده است، اما وضع پنجره های چوبی خراب است و در حال تعویض هستیم اما آنچه که تاکید برآن لازم بوده این است که  در واقع هیچگاه فرایند مرمت متوقف و تمام نمی شود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات