خورشید چراغ کرمانیها را روشن می کند

خورشید چراغ کرمانیها را روشن می کند

http://www.bananews.ir/در حالیکه استان کرمان با ثبت متوسط ۳۲۰ روز هوای آفتابی در طول سال و عدم وجود گرد و غبار شرایط مطلوب برای توسعه انرژی خورشیدی را دارد اما عدم سرمایه گذاری در این بخش فرصت تولید انرژی پاک را گرفته است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) انرژی خورشیدی هنوز هم با گذشت سالها در دید بسیاری از اقشار جامعه یک امر مطالعاتی -علمی محسوب می شود که نمی توان برای تامین انرژی یک خانوار به آن اطمینان کرد این امر شاید به دلیل نوپا بودن انرژی بی پایان خورشیدی است اما از سوی دیگر باید به این نکته نیز توجه کرد که مسئولان نیز اقدام لازم برای فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم نسبت به استفاده از این انرژی را انجام نداده اند و هنوز در بسیاری از مناطقی که زمینه بسیار مساعد برای توسعه انرژی خورشیدی وجود دارد مردم و حتی دستگاههای دولتی ترجیح می دهند تکیه خود را از انرژیهای فسیلی برندارند.

قبضهای میلیونی مردم را به سمت استفاده از انرژی خورشیدی ترغیب می کند

طی سالهای اخیر و با افزایش بهای انرژی فسیلی اما رفته رفته نگاهها به سمت انرژی خورشیدی در حال چرخش است، انرژی گران فسیلی و قبضهای چند صد هزار تومانی و در برخی موارد میلیونی مصرف کنندگان را ترغیب می کند نیم نگاهی به انرژی خورشیدی داشته باشد و شرکتهای توزیع وسایل انرژی خورشیدی نیز در حال گسترش هستند.

هر چند با تمام مزیتهایی که انرژی خورشیدی دارد اما ناآگاهی همچنان مهمترین عامل در عدم گسترش این نوع انرژی محسوب می شود اما نباید از این نکته نیز غافل بود که دستگاههای نصب اولیه انرژی خورشیدی از قیمت بالایی برخوردارند و هر چند در دارز مدت به دلیل بی پایان بودن انرژی خورشید موجب سود مصرف کننده می شوند اما به دلیل محدود بودن شرکتهای توزیع کننده این نوع وسایل و عدم حمایت جدی دولت کمتر افراد سعی در جایگزینی انرژی خورشیدی دارد.

این سوال در ذهن مصرف کنندگان وجود دارد که آیا امکان قطع انرژی خورشیدی در روزهای ابری و شب وجود دارد؟ آیا تضمینی برای وجود و در دسترس بودن انرژی ارائه می شود؟ و در صورت معیوب شدن سیستم تخصص لازم در محل زندگی برای رفع مشکل وجود دارد؟ در واقع این سوالهای موجب پائین آمدن سطح اطمینان عمومی نسبت به این نوع انرژی شده است و در مقابل کسی وجود ندارد که پاسخ این سوالها را بدهد.

در این میان یک سوال دیگر نیز مطرح می شود که باید از مسئولان پرسید آیا بهتر نیست بجای هزینه های میلیاردی برای توسعه شبکه برق که منشاء بی پایان نیز ندارد رفته رفته به سمت فرهنگسازی و توسعه شبکه های خانگی از طریق استفاده بهینه از طبیعت از جمله انرژی خورشیدی پیش برویم؟

۳۲۰ روز آفتابی مزیت کرمان در استفاده از انرژی خورشیدی

بسیاری از نقاط استان کرمان بنا به گفته کارشناسان بهترین شرایط ممکن را برای استفاده از انرژی خورشیدی دارد این امر را شرایط طبیعی استان به خوبی تائید می کند ۳۲۰ روز آسمان صاف و آفتابی، عدم شدت گرمای هوا در بیش از ۷۰ درصد استان، عدم وجود گرد و غبار، خشک بودن هوا، ارتفاع از سطح دریا و صدها مزیت دیگر است.

اما به جرات می توان گفت شهرداری کرمان پیش رو در استفاده از این انرژی نوین است بطوریکه در حال حاضر بسیاری از ابنیه عمومی سطح شهر کرمان بخشی از انرژی مورد نیاز خود را از طریق نور خورشید تامین می کند و همچنین تعداد قابل توجهی از چراغهای راهنمایی و رانندگی و حتی در جاده های استان کرمان با همت دستگاههای مرتبط انرژی مورد نیاز خود را از این راه تامین می کنند که خود گامی محکم به سمت استفاده از انرژی های نو و بی پایان است طی روزهای اخیر نیز با همکاری دانشگاه شهید باهنر کرمان یک نیروگاه تولید برق از انرژی خورشیدی در کرمان راه اندازی شده است.

همین امر باعث شده در برخی مناطق استان به خصوص در مناطق گردشگری و برخی خانه ها در سطح شهر مردم به استفاده از انرژی خورشیدی روی بیاروند و رفته رفته واحدهای صنفی نیز با روی آوردن مردم به انرژی خورشیدی در حال عرضه وسایلی هستند که انرژی مورد نیاز خود را از تابش خورشید تامین می کنند.

کرمان به زودی شاهد گرایش جدی مردم به انرژی خورشیدی خواهد بود

فرامرز امرایی، کارشناس انرژی های نو و محقق انرژی های پاک در استان کرمان در این خصوص در گفتگو با مهر اظهارداشت: بدون شک استان کرمان یکی از بهترین شرایط را در کشور برای توسعه انرژی خورشیدی دارد و هر چند تبلیغ و راهکار مشخصی برای استفاده از این انرژی توسط بخش دولتی ارائه نشده است اما مردم به سمت مراکز خصوصی رفته اند که این نوع انرژی را تبلیغ می کنند و پیش بینی می شود در آینده نزدیک به دلیل گرانی سوخت فسیلی و اعتماد بیشتر مردم به تامین بدون وقفه انرژی و افزایش عرضه دستگاههای مورد نیاز انرژی خورشیدی، کرمان به یکی از استانهایی تبدیل شود که تمایل عمومی جامعه به استفاده از این انرژی معطوف خواهد شد که این امر به صورت عینی در کرمان در حال وقوع است.

این استاد دانشگاه افزود: مشکل ما این است که تا کنون هیچ کس برای مردم اطلاعات مورد نیاز را ارائه نکرده است و واقعا بسیاری نمی دانند امکان استفاده از برق در طول شب نیز وجود دارد یا مثلا آبگرمکن خورشیدی که هم اکنون بیشترین استقبال کننده را نیز دارد در ساعات شب امکان استفاده دارد یا خیر.

وی با اشاره به شرایط بسیار مطلوب کرمان برای توسعه این انرژی گفت: متاسفانه به نظر می رسد کم کاری مسئولان و پر کاری مسئولان سایر استانها در این زمینه هم تاثیر گذار بوده است و مناطقی که از پتانسیل کمتری در این زمینه برخودارند هم اکنون تسهیلات بیشتری در خصوص انرژی های پاک دریافت می کنند و این مسئله به خصوص در بعد تبلیغاتی بیشتر به چشم می خورد بطوریکه اکثر مردم نمیدانند که برای ایجاد تاسیسات انرژی خورشیدی تهسیلات دریافت می کنند و مازاد انرژی آنها نیز خریداری می شود.

امرایی افزود: با وجود شراط بسیار مطلوب استان کرمان به لحاظ اقلیمی برخی سعی دارند اینگونه نشان دهند که مثلا یکی از استانهای غربی مکان بهتری برای استفاده از انرژی خورشیدی است در صورتیکه میزان گرد و غبار عربی در آن استان به شدتی است که مردم در طول سال به ندرت خورشید را می بینند!

امکان استفاده از نیروگاههای بادی در شرق و جنوب کرمان

وی ادامه داد: در کرمان حداقل ۳۲۰ روز سال هوا کاملا آفتابی و شرایط برای ایجاد حداکثر بهره وری از انرژی خورشیدی وجود دارد و باید به این نکته نیز اشاره شود که در برخی مناطق جنوبی و شرقی استان نیز شرایط بسیار مناسبی برای استفاده از انرژی باد وجود دارد که در این راستا طرحهایی در جنوب کرمان نیز در حال انجام است.

امرایی افزود: این درحالی است که سالانه ۱۰ میلیارد تومان انرژی در برخی مناطق جنوب کرمان هدر رفته است و اگر همین اعتبار را صرف گسترش امکانات انرژی پاک از جمله انرژی خورشیدی و باد کنیم ضمن حفاظت از محیط زیست شرایط را برای کاهش اتلاف انرژی فراهم کرده ایم.

وی از مطالعاتی بودن این طرحها در جنوب کرمان خبر داد و خواستار استفاده عملی در سطح عمومی از این نوع انرژی شد.

انرژی خورشیدی از دید مسئولان هنوز سمبلیک است

مجید قاسمی نژاد که یکی از فعالان زیست محیطی استان کرمان است نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: بدون شک و با توجه به تحقیقات صورت گرفته انرژی خورشیدی در دسترس ترین و بی پایان ترین انرژی موجود در جهان است.

وی افزود: انرژی یک ساعت تابش خورشید بر سطح زمین بیش از کل انرژی مصرفی در طول سال در واحد سطح است اما این پتانسیل کمتر مورد توجه قرار گرفته است در حالیکه در صورت توسعه انرژی خورشیدی و حتی خصوصی سازی این نیروگاههای خانگی و خرید برق کشور در بسیاری از جهات با صرفه جویی چشمگیر و عدم اتلاف منابع مواجه می شود که همین منابع را در زمینه ایجاد زیر ساختهای می توان هزینه کرد.

وی با اشاره به اجرای همین طرح در ترکیه گفت: هم اکنون در بسیاری مناطق ترکیه انرژی خانگی به همین روش تهیه می شود و خوشبختانه شرکتهای توزیع برق در ایران نیز بر طبق قانون امکان خرید برق خانگی را دارند و در صورت گرایش مردم به این سمت ضمن تامین انرژی امکان درآمدزایی نیز وجود دارد و در نهایت محیط زیستی پاک و دست نخورده نیز باقی خواهد ماند.

قاسمی نژاد انرژی خورشیدی را رایگان، در دسترس، عاری از صدمات زیست محیطی و قابل اعتماد دانست و گفت: سالانه به دلیل تبدیل انرژی فسیلی به برق و یا سایر موارد مورد نیاز بشر ضمن کاهش چشمگیر این منابع شاهد ضربه های جبران ناپذیر به پیکره طبیعت نیز هستیم.

وی ادامه داد: یک تحقیق علمی نشان می دهد که انرژی معادل سه روز تابش خورشید بر زمین برابر انرژی کل سوختهای فسیلی موجود در زمین است اما با وجود تمام این دانسته ها استفاده از انرژی خورشیدی در درجه چندم اهمیت قرار دارد و در بسیاری موارد فانتزی و یک کاری سمبلیک محسوب می شود.

قاسمی نژاد افزود: ایران در فاصله مدارهای ۲۵ تا ۴۰ درجه عرض شمالی قرار گرفته است و بیشترین میزان تابش خورشید را در دسترس دارد و به طور متوسط در مناطق مختلف کشور ۲۸۰ روز آفتابی وجود دارد ضمن اینکه دستگاههای تولید انرژی خورشیدی قابلیت ذخیره انرژی را نیز دارند و می توان در کنار آنها و به عنوان جایگزین سوختهای فسیلی را نیز مصرف کرد.

وی ادامه داد: رایگان بودن، نامحدود بودن، امکان ذخیره ذخایر استراتژیک سوخت فسیلی، و بی خطر بودن انرژی خورشیدی از جمله مهمترین شاخصهای این نوع انرژی است که آن را به راهی نو و خوش آتیه در این عرصه تبدیل کرده است و به همین دلیل باید در این راستا حرکت کنیم.

قاسمی نژاد افزود: برخی به دلیل بالا بودن دمای هوا در استان کرمان تصور می کنند که امکان استفاده از این انرژی در کرمان وجود ندارد اما متاسفانه این محققان تحقیق خود را کامل نکرده اند زیرا نمی دانند مناطق محدودی از استان کرمان گرمسیر هستند و اکثر مناطق استان که وسیع ترین استان کشور نیز با پوشش ۱۱ درصد از مساحت کشور محسوب می شود شرایط بسیار مناسبی برای گسترش استفاده از انرژی خورشیدی دارد که در این میان شهر کرمان از جایگاه بسیار مطلوبی برخوردار است.

انرژی مازاد نیروگاههای برق خورشیدی را از مردم خریداری می کنیم

اما مدیرعامل برق شمال استان کرمان در گفتگو با مهر به شدت از گسترش این نوع انرژی در استان کرمان استقبال می کند.

منصور شجاعی با اشاره به افتتاح رسمی پست تولید برق انرژی خورشیدی در دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: این خبر موجب شادی مجموعه کارکنان شرکت توزیع برق شمال استان کرمان شد و به شدت از توسعه اینگونه انرژی در کرمان استقبال می کنیم.

وی با اشاره به شرایط مساعد کرمان برای تولید برق خورشیدی افزود: مصرف کنندگان به راحتی می توانند در فضای پرت خانه از جمله دیواره ها، پشت بامها و حیات منازل و شرکتها پنلهای خورشیدی را نصب کنند و انرژی مورد نیاز خود را تامین کنند و ما نیز اطمینان می دهیم که انرژی مازاد بر مصرف آنان را خریداری خواهیم کرد و در شبکه از آن استفاده می کنیم.

برق مورد نیاز یکی از روستاهای راور صد درصد از نیروگاه خورشیدی تامین می شود

وی گفت: هم اکنون در یکی از روستاهای راور برق مورد نیاز اهالی روستا به صورت صد در صد از طریق انرژی خورشیدی تامین می شود و رضایت کامل نیز از تامین برق به این روش بین اهالی روستا وجود دارد و این نمونه بسیار مطلوبی برای گسترش ارنژی خورشیدی است که شهروندان کرمانی می توانند از نزدیک ان را مشاهده کنند.

وی با اشاره به پیگیری گسترده شرکت برق برای نهادینه شدن تولید انرژی از خورشید در استان کرمان گفت: استقبال برخی سرمایه گذاران در این زمینه خوب بوده است و تسهیلات مناسبی نیز در اختیار این افراد قرار گرفته است.

وی ادامه داد: برق تولیدی این سرمایه گذاران را به صورت تضمینی خریداری می کنیم و اقدامات لازم نیز برای تسهیل سازی در دسترس قرار گرفتن اعتبارات و وامهای بانکی نیز انجام می شود.

گزارش: اسما محمودی

 

    نظرات