متروی تبریز هم به مانع خورد

متروی تبریز هم به مانع خورد

http://www.bananews.ir/شهردار تبریز با ابراز نگرانی از تاخیر در پرداخت اعتبارات عمرانی سال جاری متروی تبریز از دولت خواست در تخصیص این اعتبارات تسریع کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس علیرضا نوین در مراسم آغاز عملیات اجرایی ایستگاه شماره ۱۱ قطار شهری تبریز گفت: به رغم گذشت بیش از ۶ ماه از سال جاری هنوز اعتبارات عمرانی سال جاری قطار شهری تبریز از سوی دولت اختصاص نیافته و لازم است با توجه به محدودیت فصل کاری و نیز طولانی شدن مراحل اجرایی کار نسبت به پرداخت این اعتبارات تسریع کند.

شهردار تبریز با تاکید بر اینکه شهرداری تاکنون به تعهدات خود در قبال طرح قطار شهری تبریز عمل کرده است، تداوم روند اجرایی این طرح عظیم و پیچیده شهری را منوط به حمایت‌ها و همکاری‌های دولت و دیگر نهادهای اجرایی و خدماتی دانست و خاطرنشان کرد: مشکلات متعدد و بسیاری فراروی اجرای طرح‌های قطار شهری تبریز وجود دارد که حل و فصل این چالش‌ها بدون همکاری و مشارکت مردم و نهادها امکان‌پذیر نیست و همه شهروندان و مسوولان‌ باید در این کار مشارکت کنند.

مهندس نوین مشکلات مربوط به تملک املاک واقع در محدوده اجرایی ایستگاه‌های مترو، جابه‌جا‌یی تاسیسات و تاخیر در اجرای آن، مقاومت‌های غیرموجه در روند اجرای طرح‌ها از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی، تاخیر در پرداخت و تخصیص اعتبارات مصوب و زیاده خواهی برخی مالکان را از جمله مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی اجرای طرح قطار شهری تبریز عنوان کرد.

وی در ادامه با اشاره به حجم اعتبارات عمرانی تخصیصی شهرداری طی پنج سال گذشته به طرح متروی تبریز گفت: شهرداری از سال ۸۵ تاکنون ۳۶۰۰ میلیارد ریال برای اجرای متروی تبریز و تعهدات خود هزینه کرده و در ادامه نیز به تعهدات خود عمل خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در هیچ یک از کلانشهرهای کشور و در حوزه مترو تا این میزان اعتبار برای انجام تملک‌های آن هزینه نشده و از این نظر شهر تبریز پیشتاز می‌باشد، افزود: تنها در سال جاری ۵۰ میلیارد تومان در بخش عمرانی مترو هزینه شده است.

مهندس نوین با اعلام اینکه مردم تبریز از مدت‌ها قبل چشم انتظار ورود واگن‌های مترو هستند، افزود: از شرکت مادر تخصصی متروی کشور هم انتظار می‌رود با ورود اولین سری واگن‌های خریداری شده تبریز را در اولویت واگذاری قرار دهند، چرا‌که کلانشهر تبریز اولین شهری بود که نسبت به پرداخت سهم خود به این شرکت اقدام کرده است.

شهردار تبریز گفت: شهروندان تبریزی حق دارند شیرینی استفاده از مترو را در کمترین زمان در کام خود بچشند و این خبر به همت والای همه مسوولان اجرایی استان و کشور ممکن نیست.

وی در پایان با ابراز نگرانی از حذف طرح‌های مترو از فهرست پروژه‌های مهرماندگار گفت: متاسفانه به‌رغم موافقت‌های بانک مرکزی با صدور اوراق مشارکت ۲ هزار میلیارد ریالی برای طرح‌های متروی تبریز و آمادگی کامل شهرداری برای انجام این کار، بانک مرکزی طی ابلاغی از خروج طرح‌های مترو از شمول انتشار اوراق مشارکت و ممنوعیت این کار خبر داد.

 

 

    نظرات