آب کرج دیگر مایه حیات نیست!!

آب کرج دیگر مایه حیات نیست!!

http://www.bananews.ir/امروزه معضل آلودگی آب‌ها یکی از چالش‌های جدی همه کشورهاست که متأسفانه علی‌رغم هشدارهای مکرر دانشمندان و کارشناسان محیط زیست و فعالیت گروه‌های دوستدار طبیعت، آن چنان که باید جدی گرفته نشده است و کماکان با شتاب لجام گسیخته خود، به سمت مقصد نامعلومی که دستاوردی جز نابودی زمین و موجودات آن ندارد پیش می‌رود. حالا دیگر انسان‌ها نیز مانند سایر موجودات این کره خاکی از آسیب‌های ناشی از کارخانجات و تأسیسات غول‌پیکر خود در امان نیستند و به قول معروف به خود کرده گرفتار شده‌اند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) استان البرز امروز خاطرات نوستالژیکی از باغ‌ها، مناظر زیبا و آب و هوای ییلاقی و پاک خود دارد، همان روزهایی که بچه بودیم و به اتفاق خانواده‌هایمان از کرج به سمت جاده چالوس می‌رفتیم و کنار رودخانه تمیز و طبیعت چشم‌نوازش بازی می‌کردیم و از آب چشمه‌های خنکش می‌نوشیدیم. صد حیف که امروز آن خاطره‌ها زیر انبوهی از زباله‌های حاشیه جاده دفن شده‌اند!

بیژن قوایی، مدیرکل حفاظت محیط زیست شهرستان کرج در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در این خصوص اظهار کرد: فاضلاب‌های خانگی، صنعتی، بیمارستانی و خدماتی مانند کارواش‌ها و هم‌چنین آبکاری‌ها، خراطی‌ها و ... از جمله مهم‌ترین آلاینده‌هایی هستند که استان البرز با آنها دست و پنجه نرم می‌کند.

وی افزود: نبود تصفیه‌خانه در شهرستان کرج باعث شده است که شیرابه‌های مربوط به این آلاینده‌ها وارد سفره‌های آب زیرزمینی شوند و منابع آبی موجود را آلوده کند و در حال حاضر سلامت آب کرج در حد نامطلوبی است و باید هرچه زودتر با ایجاد امکانات و تأسیسات تصفیه‌ای، این مسئله حل شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر سیستم تصفیه مرکزی آب که در ماهدشت واقع است، جوابگوی نیازهای کرج نیست و باید شبکه فاضلاب به سرعت گسترش یابد تا بتواند همه شهر را تحت پوشش قرار دهد.

قوایی با اشاره به وجود شهرک‌های صنعتی در شهرستان کرج گفت: کرج در حال حاضر یکی از قطب‌های مهم صنعت کشور به شمار می‌رود و با جای دادن دو شهرک صنعتی مصوب کشور در خود، یعنی شهرک صنعتی اشتهارد و شهرک صنعتی بهارستان و هم‌چنین مناطق صنعتی سیمین دشت، ماهدشت، گرمدره، هلجرد، کمالشهر، ناحیه صنعتی کوثر، ناحیه کارگاهی نور و تعداد بیش از ۱۲۰۰ واحد صنعتی پراکنده در سطح شهرستان، نقش ویژه‌ای در چرخیدن چرخ‌های صنعت کشور ایفا می‌کند و از میان تمام مراکز مذکور، تنها یک شهرک دارای تصفیه‌خانه است و مابقی بدون داشتن استانداردهای زیست محیطی لازم، در حال فعالیت هستند.

این مقام مسئول با اشاره به مشکلات زیست محیطی ناشی از استقرار غیراصولی صنایع آلاینده در کرج افزود: آلودگی منابع آب، ناشی از ورود فاضلاب‌های تصفیه‌نشده برخی از واحدهای صنعتی - خدماتی، آلودگی هوا به علت استفاده از سوخت‌های فسیلی، نشت گاز و برخی فرآیندهای تولید، ایجاد آلودگی زیست محیطی بالاخص آلودگی‌های خاک ناشی از دپو و دفع غیراصولی پسماند واحدهای صنعتی و آلودگی‌های صوتی، از جمله این مشکلات هستند.

قوایی تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی خاص شهرستان کرج، به لحاظ نزدیکی به پایتخت و قرار گرفتن در مسیر شاهراه ارتباطی غرب و جنوب کشور، آب و هوای مناسب و جاذبه‌های طبیعی گردشگری، در مدت کوتاهی این شهرستان را به یک کلانشهر تبدیل کرده است که به طور حتم، در چند سال آینده میزان مهاجرت به این شهرستان به دلیل پایین‌تر بودن قیمت زمین و مسکن در مقایسه با پایتخت و توسعه شهرک‌های اقماری، با افزایش چشمگیری همراه خواهد بود که این امر به آلودگی‌های زیست محیطی، بیشتر دامن خواهد زد.

وی گفت: نبود فاضلاب در بیش از ۷۰ درصد مساحت کرج، باعث افزایش حجم شیرابه‌ها و نفوذ آن به آبی شده است که مردم از آن می‌نوشند.

این مقام مسئول افزود: بر اساس استانداردها، هر واحد صنعتی باید برای خود تصفیه‌خانه داشته و یا به شبکه فاضلاب سراسری وصل باشد، ولی در شهرستان کرج هنوز هیچ یک از این قوانین رعایت نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست شهرستان کرج خاطرنشان کرد: در صورتی که هر یک از این واحدها یک سیستم پیش تصفیه احداث، و پسماندها بعد از گذشتن از این سیستم وارد شبکه فاضلاب شوند، به راحتی می‌توان از مضرات این نوع فاضلاب‌ها در امان بود.

وی با اشاره به مضرات پسماندهای بیمارستانی گفت: در حال حاضر بیمارستان‌های شهرستان کرج از سیستم هیدروکلاو برای بی‌خطرسازی زباله‌ها برخوردارند که تا حد زیادی از آلودگی‌های ناشی از این زباله‌ها کاسته می‌شود.

قوایی در ارتباط با واحدهایی مانند ریخته‌گری‌ها، آبکاری‌ها و کارواش‌ها گفت: این واحدها فاضلاب‌های بسیار مضری دارند و در حال حاضر در کرج هیچ سیستمی وجود ندارد که فاضلاب این واحدها را ساماندهی کند.

وی افزود: برای بی‌خطرسازی فاضلاب این واحدها، با ساخت یک واحد تصفیه که حدود هفت میلیون تومان قیمت دارد، به راحتی می‌توان این معضل را حل کرد، ولی به دلیل نبود ضمانت‌های قانونی و اجرایی در این زمینه و ناآگاهی این اصناف، این کار تاکنون عملیاتی نشده و این در حالیست که فاضلاب این واحدها بسیار خطرناک است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست شهرستان کرج در پایان یادآور شد: آلودگی منابع آبی از جمله رودخانه کرج که ناشی از تخلیه فاضلاب‌های انسانی و واحدهای خدماتی پذیرایی حاشیه این رودخانه و هم‌چنین عدم مدیریت اصولی پسماندهای محور کرج - چالوس است از جمله دیگر مسائل حایز اهمیتی است که باید به جد مورد پیگیری مسئولین امر باشد.

تنها ۳۵ درصد سطح شهرستان کرج تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارد!

حسین نوری، مدیرکل آب و فاضلاب استان البرز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر تنها حدود ۳۵ درصد شهرستان کرج تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارد که این شبکه شامل مناطق رجایی شهر، مهرشهر، عظیمیه و جهانشهر است که شبکه‌های فاضلاب آنها نیز دارای قدمت زیادی هستند.

وی افزود: برای پوشش کل استان البرز ۵۷۴ کیلومتر شبکه فاضلاب مورد نیاز است که ۵۲۰ کیلومتر آن مربوط به شهرستان کرج است و طبق برنامه‌ریزی‌ها، این شبکه باید تا پایان سال ۱۴۰۰ به صورت کامل وصل شود. در حال حاضر شهرستان کرج تنها ۲۲ کیلومتر شبکه فاضلاب دارد.

وی تصریح کرد: برای تکمیل شبکه فاضلاب استان البرز ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است که از این میزان طی ۱۵ سال گذشته تا به امروز، تنها ۶۰ میلیارد تومان تأمین اعتبار شده است.

نوری با اشاره به این‌که اعتبار مورد نیاز برای این کار از طریق تسهیلات بانک توسعه اسلامی، فروش اوراق مشارکت و اعتبارات عمرانی تأمین می‌شود، گفت: در صورت دریافت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی، فروش ۳۰ میلیارد اوراق مشارکت و افزایش دو برابری اعتبارات عمرانی استان، می‌توان این پروژه را به سرانجام رساند.

وی در پایان گفت: در سال جاری ۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای این اداره تصویب شده که تاکنون ۳۰ درصد از آن اختصاص داده شده است.

    نظرات