اما و اگرهای فولادی‌ها در آغاز هفته

اما و اگرهای فولادی‌ها در آغاز هفته

http://www.bananews.ir/نخستین ساعات معاملات بازار فولاد در هفته‌جاری با رشد ۱۰ تا ۲۰ تومانی قیمت میلگرد و بالا رفتن نرخ پیشنهادی شمش در مبادی ورودی کالا همراه بود. البته خبر عرضه محصولات ذوب‌آهن در معاملات امروز بورس این جریان را در ساعات پایانی روز تغییر داد و قیمت برخی اقلام میلگرد کاهشی شد چرا که انتظار عرضه بیشتر کالا در بازار محرک نزولی شدن بازار می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بر این اساس در شرایطی که در ساعات ابتدایی روز میانگین قیمت شمش فولاد وارداتی یک هزار و ۷۳۰ تومان بود این رقم در اواسط روز به یک هزار و ۷۴۵ تومان رسید، اگرچه قیمت یک هزار و ۷۶۰ هم در بنادر جنوبی مطرح می‌شد. قیمت شمش در بنادر شمالی دیروز در محدوده یک هزار و۷۷۰ تومان بود ضمن اینکه پس از صعودی شدن بازار داخلی از ساعات میانی روز فروش شمش در بنادر متوقف شد و کسی فروشنده نبود. به گفته فعالان بازار آهن دیروز این تحلیل در بین فروشنده‌ها مطرح شد که در صورت محدود شدن عبور و مرور کشتی‌ها در بنادر جنوبی، عرضه‌ها هم محدود خواهد شد از این‌رو از فروش شمش خودداری کردند، اگرچه عدم فروش شمش دیروز در مورد بنادر شمالی هم وجود داشت.

تحریم‌های اروپا، بر فولاد بی‌اثر است

به گفته معامله‌گران بازار به دنبال انتشار اخباری مبنی بر محدود شدن واردات برخی اقلام فلزی و فولادی در بازار و شایعات مربوط به آن بعضی از فروشنده‌ها در بازارآهن قیمت‌های پیشنهادی را بالا بردند و در پاسخ به تقاضاهای محدود بازار، در مقایسه با هفته قبل، قیمت عرضه را افزایش دادند.

اما در مورد اینکه آیا این محدودیت واردات فلزات از اروپا بر بازار داخلی اثر می‌گذارد یا خیر، تردید زیادی وجود دارد. یکی از تجار با اشاره به اینکه عمده واردات محصولات فولادی ایران از منطقه سی آی اس انجام می‌شود، محدودیت واردات فلزات از اروپا را بی‌اثر دانست و احتمال این را مطرح کرده که فقط بعضی از کالاهای خاص و آلیاژی که از اروپا وارد می‌شود شامل این محدودیت‌ها می‌شود.

در نتیجه با توجه به اینکه این نوسان‌ها دیروز به دلیل جو روانی اتفاق افتاده این احتمال وجود دارد که این افزایش قیمت جبران شود.

یکی از تجار بازار فولاد با اشاره به این موضوع که در نیمه دوم سال تقاضای فولاد معمولا کاهش پیدا می‌کند و ظرفیت تولید واحدهای نوردی هم محدود می‌شود معتقد است کاهش واردات شمش ممکن است تاثیر زیادی بر بازار نداشته باشد و فقط ممکن است به لحاظ روانی اخبار و شایعه‌ها تا حدودی جریان بازار را تغییر دهد.

رشد قیمت به دلیل تقاضاهای فصلی بود نه شایعه

البته یکی دیگر از تجار بازار فولاد افزایش قیمت‌ها در معاملات دیروز را ناشی از قرار داشتن در خریدهای فصلی می‌داند. به گفته وی همه ساله در ابتدای مهر ماه تا حدودی خرید‌ها در بازار آهن بیشتر می‌شد و تمام پروژه‌های نیمه کاره سعی می‌کردند تا هر چه زودتر نیاز مصالح را تامین کنند اما امسال حدود ۲۰ روز این وضعیت و دوره زمانی عقب افتاده و این موضوع باعث شده تا از اواخر هفته گذشته با رشد قیمت‌ها در بازار مواجه شویم. وی که تنها خریدهای بازار را در شرایط فعلی خریدهای شخصی می‌داند معتقد است با توجه به عمق کم بازار همین خریدهای شخصی هم تا حدودی در این برهه زمانی باعث تغییر جهت بازار شده که در نهایت قیمت شمش پیشنهادی را هم بالا می‌برد. به گفته وی در حال حاضر بیشتر خریدها مربوط به پروژه‌های شخصی خارج از تهران و شهرستان‌ها است و از آنجا که برخی از آنها در انتظار کاهش قیمت بوده و به همین منظور مدتی صبر کرده بودند، اما پس از مطرح شدن این موضوع که شاید قیمت‌ها کاهشی نشود، وارد بازار شدند تا قبل از هر تغییری خرید کنند.

قیمت‌ها منطقی است؟

در مورد اینکه در حال حاضر قیمت‌ها منطقی است یا نه هم نظرات متفاوتی وجود دارد، برای مثال از یک سو با در نظر گرفتن قیمت شمش و سختی واردات، قیمت ۱۹۵۰ تا ۲ هزار تومان، کف قیمت میلگرد محسوب می‌شود حال آنکه با در نظر گرفتن شرایط تقاضای بازار فولاد در نیمه دوم سال جاری، مشخص نیست که آیا بازار کشش این سطح قیمتی را داشته باشد یا نه.

بر این اساس به نظر معامله‌گران در حال حاضر بسیاری از فروشنده‌های شمش به این دلیل از ارائه کالا خودداری می‌کنند، چون با قیمت ارزی که شمش وارد کرده اند انتظار فروش با قیمت‌های بالاتر را دارند و به همین دلیل در انتظار جرقه ای در بازار هستند تا پس از آن اقدام به ورود کالا به بازار کنند، اما از سوی دیگر این موضوع هم حتمی نیست که بازار در عین وجود فاکتورهای افزایشی، توان قیمت‌های بالاتر آن هم در نیمه دوم سال را داشته باشد. از این‌رو با این تحلیل که شاید این بار هم قدرت چانه زنی فروشنده‌ها بیشتر باشد، بسیاری از خریداران نسبت به ورود به بازار اقدام کرده‌اند.

با توجه به تحولات روز شنبه گفته می‌شد که در حدود ۶۲ هزار تن تقاضا برای عرضه‌های امروز بورس کالا (روز یکشنبه) مطرح شده و با در نظر گرفتن این موضوع شاید رینگ فولاد در معاملات امروز بورس کالا با درخواست بالای خریداران رقابتی شود.

 

 

    نظرات